[Interview] Jeroen Huijsdens: Het is ongekend wat we in de film- en bioscoopwereld meemaken
06-12-2018 11:56:00 Door: Katja Brokke | Hits: 1764 | Tags:

In de filmbranche kunnen ze al jaren niet meer om Jeroen Huijsdens heen. Hij is succesvol filmredacteur en content creator, sinds de start betrokken bij het platform Holland Film Nieuws en oprichter van Filmdepot.nl. Wij spreken hem over bijna dertig jaar werken in de filmsector, over de standvastige Grand Old Lady of Cinema en over welke films we de eerste twee maanden van 2019 niet mogen missen.

 

[Fotografie] Tanja van Rooden

Hallo Jeroen. Je loopt al heel lang mee in de bioscoopsector. Hoe (en wanneer) ben je begonnen?

Heb je even? Ik zette mijn eerste stappen in de bioscoopwereld begin jaren 90 bij Walt Disney, als stagiair. Dankzij de toenmalige Managing Director Paul Zonderland belandde ik bij de brancheorganisatie voor de bioscoopsector, de NFC. Ik weet nog heel goed dat Paul mij zei: "Jeroen, we zoeken een secretaris voor de Vereniging van Filmverhuurders, NVF. Het is geen sexy baan, maar doe het een paar jaar en je houdt er geheid een geweldig netwerk aan over!" Niets is minder waar geweest. Ik heb er geweldige contacten bij filmdistributeurs, bioscopen en filmtheaters, filmproducenten en andere bedrijven aan overgehouden. Mensen waar ik tot op de dag van vandaag intensief en op een prettige manier mee samenwerk.

Wat is er in al die jaren het meest veranderd in jouw vak? 

De komst van het internet (ja, ik ben nog van de generatie die bij de fax zat te wachten tot de Oscarnominaties uit de VS doorkwamen) heeft ervoor gezorgd dat er veel is veranderd. En veel mogelijk is geworden. Nieuwe beroepen bijvoorbeeld. Online content creator. Daar had men twintig jaar geleden begrijpelijkerwijs echt nog nooit van gehoord. De toename van content en de manieren waarop je er toegang toe kunt krijgen, maken wel dat we vaardigheden moeten ontwikkelingen om er op goede en verantwoorde manier mee om te gaan. Daarom ben ik eerlijk gezegd ook blij dat filmeducatie een echte plek in het onderwijs zal krijgen.

Wat is Holland Film Nieuws?

Holland Film Nieuws is het vakblad voor de bioscoopsector bestaande uit een magazine dat zes keer per jaar verschijnt en een website die we dagelijks van het laatste film- en bioscoopnieuws voorzien. HFN, zoals we het kortweg noemen, ontstond vijfentwintig jaar geleden aan de vergadertafel van het toenmalige NFC Marketing. Uitgever Riet Zegers, Art Director Tanja van Rooden en ik hebben de schoolkrant van weleer - samen met een team van ongelooflijk loyale redacteuren - omgebouwd tot een mooi platform voor vaknieuws. Het is altijd worstelen geweest om HFN financieel op de been te houden - en dat zal ook wel zo blijven - maar de ontwikkelingen in de bioscoopsector schreeuwen gewoon om een vakblad.

Op Filmdepot.nl kunnen mensen terecht voor persmateriaal van alle productiehuizen. Vertel!

Filmdepot.nl is een online platform waar bioscopen, filmtheaters en de filmpers terechtkunnen voor digitale promotiematerialen van nieuwe bioscoopfilms. Denk aan filmposters, foto, trailers, persmappen en metadata. Filmdepot ben ik tien jaar geleden gestart in opdracht van Filmdistributeurs Nederland (FDN), toen nog NVF geheten. Ik werkte op dat moment nauw samen met de toenmalige NVF-voorzitter Wilco Wolfers aan de Albert Heijn Filmweken - ken je die nog? Haha. Hij wilde dat de bioscopen en filmhuizen beter van de digitale promotiematerialen van de distributeurs gebruik gingen maken in plaats van posters te googlen. Toen hebben we Filmdepot.nl bedacht en ben ik dat voor de aangesloten filmdistributeurs gaan regelen. Nu, tien jaar later, is het een dienst die niet meer weg te denken is.

Welk moment is jou het meest bijgebleven?

Als je mij die vraag nu zo stelt, denk ik niet zozeer aan één specifiek moment. Het is meer een doorlopende ontwikkeling die mij keer op keer opvalt. Toen ik in de bioscoopsector begon, telde Nederland 13 miljoen bioscoopbezoeken. Het einde van The Grand Old Lady of Cinema, zoals ik haar wel vaker noem, werd door veel mensen voorspeld. Nu, vele jaren later, hebben we de 36 miljoen bioscoopbezoeken gepasseerd. Dat komt door geweldige nieuwe bioscopen, met geweldige nieuwe stoelen en nieuwe technieken. Maar een ding is altijd hetzelfde gebleven: de kracht van film op een groot doek. Ik kan daar zo onvoorstelbaar veel plezier aan beleven en van genieten. En ik ben blij dat anderen dat ook zo ervaren. Toch blijft het belangrijk om keer op keer het bioscoopverhaal te vertellen, want het blijft ongelooflijk hoeveel mensen denken dat de bioscoop er over een paar jaar niet meer zal zijn.

Hoe heb jij de film- en bioscoopbranche zien veranderen tijdens jouw loopbaan?

De digitale revolutie heeft de filmsector enorm beïnvloed. En doet dat nog steeds. Van de digitalisering van alle bioscopen en filmtheaters (waardoor Nederland op dat vlak echt vooropliep in Europa), tot de komst van on demand platforms als Pathé Thuis en Netflix. Maar ook de manier waarop media werken. Het is werkelijk ongekend wat we met z’n allen meemaken.

Tips voor filmreleases volgend jaar?

Dankzij het Filmdepot kan ik al lekker ver vooruitkijken. Er komt in 2019 echt weer zoveel moois en spectaculairs aan dat je met het kiezen van de een, een ander tekort doet. Maar laat mij je toch alvast een paar films voor de eerste maanden van 2019 in je agenda laten zetten: Green Book met Viggo Mortensen en Mahershala Ali (31/01), Alita: Battle Angel (14/02), Mary, Queen of Scots (17/01) en Vice met een onherkenbare Christian Bale als Dick Cheney (28/02).

Wat is het laatste nieuws?

We hebben vrij recentelijk de knoop doorgehakt hoe we 25 jaar Holland Film Nieuws gaan vieren met onze lezers. Onderdeel daarvan worden interviews met kopstukken uit de bioscoopsector waarin we terugkijken, maar natuurlijk ook vooruitkijken.

www.filmtaal.nl
www.hollandfilmnieuws.nl
www.filmdepot.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie