[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe
04-07-2019 11:11:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3078 | Tags:

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD.

Jeroen, al in 2011 heeft NewBe zich toegelegd op on-demandproducties. Waardoor werd deze keuze toen ingegeven?

In alle eerlijkheid vooral omdat ik het gevoel had nog niet klaar te zijn voor ‘echte’ tv. Daarom startte ik met webseries; werken met YouTube-makers en on-demand formats, als opstapje naar grotere (echte!) tv-formats later.

In de loop der tijd merkte ik echter dat ik die online wereld veel beter begreep, dat ik daar meer kansen zag maar vooral ook dat ik het veel leuker vond. En ik heb geleerd dat de mate van plezier als ondernemer wel de belangrijkste raadgever is voor koersbepaling. Het is daarom meer geluk dan visie dat die online wereld vanaf toen keihard gegroeid is en we daar met NewBe in 2011 een van de eerste in waren.

Ik vind online een beetje een verwarrende term, omdat het zo breed is en iedereen er wat anders mee bedoelt. We hebben het bij NewBe over een on-demand focus. Films en series ontwikkelen die het goed doen in een on-demand wereld. Dat vergt zowel op inhoud, doelgroep, marketing als distributie een andere aanpak dan lineair. Een ander DNA. Overigens komt er binnenkort ook gewoon een klassiek tv-format van ons op ITV2 in de UK!

2011, dat was twee jaar voordat Netfix naar Nederland kwam. Hoe heeft de on-demandmarkt zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Voor NewBe was on-demand van 2012 tot 2015 heel erg YouTube-georiënteerd. Vanaf 2016 zijn we via bioscoopfilms, voor mij de ultieme vorm van on-demand, gegroeid naar streamingvideo on-demand (SVOD). We merkten dat de visie en aanpak die we hebben ontwikkeld in de YouTube-wereld ook goed werkte voor  SVOD. Misschien nog wel beter zelfs. Dat betekent overigens niet dat we geen content meer voor YouTube produceren. First, een van de grootste Nederlandse jongerenplatforms op YouTube, is van NewBe. Maar onze groei zit absoluut in SVOD.

Sinds juni dit jaar is on demand groter dan lineaire televisie. Heeft deze mijlpaal betekenis voor jou?

Voor ons is on-demand altijd groter geweest dan lineair en dat is ongewijzigd gebleven. Dus voor ons intern heeft het geen directe betekenis. Natuurlijk is het fijn en geruststellend dat je focus op het spoor zit van de markt. In de doelgroepen waar wij op ons richten (3-34 jaar) is on-demand bovendien relatief nog belangrijker dan lineair. Dus in die zin lopen we door onze doelgroepfocus altijd wat op de troepen vooruit.

NewBe is de enige Nederlandse producent die voor alle grote platforms – Netflix, Amazon, Videoland, YouTube – produceert. Zijn jullie nou zo slim of zitten die andere producenten te slapen?

Haha. Voor zover ik weet zijn er geen andere producenten met die focus, inderdaad. Omdat we ondertussen nog wel echt een kleine producent zijn, ben ik daar wel trots op. We hebben in 2015 intern gezegd: in SVOD ligt onze toekomst, daar moeten we op focussen. Het is denk ik het bewijs dat focus werkt. Maar ik denk niet dat andere producenten liggen te slapen. Juist omdat we klein zijn, zijn we wendbaarder. En omdat we al nauwelijks lineaire tv deden, is het voor ons ook geen ommezwaai, maar vooral een doorgroei in alles wat we altijd al deden. Dus ik denk vooral dat wij hadden liggen slapen als we nu niet zouden staan waar we nu staan.

Jullie film-hit Misfit rollen jullie nu ook uit naar Duitsland en Polen. Vertel alles!

Misfit was onze eerste bioscoopfilm. We hebben die toen zonder fondsen, zonder omroep of zender, zelf gefinancierd samen met Splendid Film. Dat was voor ons toen echt wel een enorm risico. Er waren bovendien in de traditionele wereld weinig mensen die erin geloofden. Maar soms moet je gewoon ook een beetje een bord voor je kop hebben met dat soort dingen.

Omdat het ontwikkelen van tv-formats vroeger ook stiekem wel een ambitie was van ons, hebben we de film echt als format aangepakt met het doel om hem bij succes in andere landen opnieuw te kunnen maken. Die gedachte ontstond omdat we inzagen dat influencers – zeker in jonge doelgroepen – vrijwel alleen maar fans in hun thuisland hebben. Het dubben van een film met een Nederlandse influencer in de hoofdrol werkt dan dus niet voor andere markten. Het is veel sterker om zo’n film dan als format opnieuw te ontwikkelen met lokale influencers Toen Misfit in 2017 de derde best bekeken Nederlandse film van het jaar werd en een trendingtitel op Netflix was, volgde Duitsland snel.

Het leuke is dat wij de Duitse film ook uitvoerend hebben kunnen produceren. In Nederland, met onze Nederlandse crew en een Duitse cast. Ook in Duitsland heeft de film het goed gedaan. Niet zo’n megahit als in Nederland, maar iedereen was blij. Nu volgt Polen. Die maken de film zelf, waarbij wij een licentie op het format verkopen. Net als in Duitsland is het een remake op alle facetten, dus niet alleen script, maar ook castingaanpak, marketing, vormgeving, muziek.

Het is in dat kader heel leuk om de Nederlandse en Duitse trailer naast elkaar te zien:

Wat is de relatie tussen produceren voor bioscoop en on-demand. Ik neem aan dat de combinatie essentieel is?

Ergens vind ik bioscoop de ultieme vorm van on-demand. Je moet iemand motiveren om naar de bioscoop te gaan, door de regen, met z’n fiets om daar dan een kaartje te kopen voor jouw film en die vervolgens van begin tot eind helemaal te kijken. Dat vergt in essentie een vergelijkbare aanpak als op een SVOD-platform. De kijker motiveren op jouw thumbnail te klikken. Will it click is een zin die we vaak gebruiken in brainstorms als we het over nieuwe ideeën hebben.

Maar daarnaast zijn bioscoop, TVOD en SVOD heel complementair als het gaat om het ontwikkelen van de business case van een film. Met alleen bioscoop ga je het productiebudget niet terugverdienen, maar met alleen SVOD ook niet. Dus je moet het combineren. En een film die het heel goed doet in de bios wordt meer waard voor SVOD, omdat de bioscoop dan eigenlijk een groot marketinginstrument is geweest voor SVOD. Ik denk dat in de toekomst SVOD nog dichter gaat opschuiven naar het bioscoop window. Dus sneller uit de bioscoop, sneller naar SVOD.

Wat is het laatste nieuws?

Misfit-2 komt eraan, daar kijk ik heel erg naar uit. En verder hebben we een hoop nieuwe dingen op stapel staan voor zowel de bestaande, als nieuw komende SVOD-platforms. En zoeken we sterke, ambitieuze en getalenteerde scenaristen!

Foto: Wessel de Groot

www.newbe.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie