[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand
21-10-2019 09:33:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2191 | Tags:

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's.

Dag Lucio. Hoe ben je de productiewereld terechtgekomen?

Van kinds af aan wilde ik graag series en films maken en daarnaast ben ik een ondernemend persoon. Ik ben autodidact en in de praktijk opgeleid. De inhoudelijke kant van mijn werk is mij bijgebracht door Peter Römer, die 25 jaar lang als hoofd drama Endemol verantwoordelijk was voor onder andere Gooische vrouwen, Baantjer en Goede tijden slechte tijden. Bij de uitvoering van de zakelijke kant ben ik altijd ondersteund door mijn oom Hans van Voorst en zodoende heb ik de afgelopen tien jaar voldoende geleerd om op eigen benen te staan.

Wanneer en hoe is Messercola opgericht?

Messercola is officieel opgericht in 2009 (ik was toen 19 jaar), maar sinds 2011 daadwerkelijk actief op de markt. Van een particulier investeerder kon ik destijds 15.000 euro lenen waarmee ik de pilot van mijn eerste serie Het imperium kon financieren. Om dit juridisch allemaal zo goed mogelijk te kunnen regelen, was het noodzakelijk dat ik mij als producent zou inschrijven bij de KvK.

Je richt je op zowel redactionele producties als commerciële producties. Hoe komen die twee werelden dichter bij elkaar?

Omdat het veel tijd kost om via de bekende wegen gedramatiseerde content, waaronder series en films, gefinancierd te krijgen, vind ik de betrokkenheid van commerciële bedrijven en de mogelijkheden die daarbij komen kijken echt een uitkomst. Wij willen mooie verhalen vertellen en deze verhalen graag verfilmen; als de samenwerking met een commerciële partij bijdraagt aan de realisering van een mooie productie, zijn wij daar dus erg blij mee. Kijkend naar onze bioscoopfilm De brief voor Sinterklaas - welke mede tot stand is gekomen dankzij de samenwerking met Monkey Town The Netherlands - hebben wij bewezen dat commercie en kwaliteit wel degelijk hand-in-hand kunnen gaan.

Wat zijn producties waar je met extra veel trots op terugkijkt?

La famiglia. Met name omdat deze mooie serie op Netflix een nieuwe kans kreeg en daar (voor zover mij bekend) is omarmd door het grote publiek. De reacties zijn erg positief. Maar ik weet als geen ander wat het letterlijk en figuurlijk kost om drama überhaupt op het scherm te krijgen, ben ik trots op alles dat hier is bedacht en uiteindelijk het scherm heeft gehaald. In Nederland is het een wonder als datgene wat je bedenkt uiteindelijk ook daadwerkelijk gemaakt wordt. Tot nu toe is dat bij ons altijd het geval geweest, het is niet voor niets dat wij bekendstaan om ons onuitputtelijke doorzettingsvermogen. 

Met welke producties ben je momenteel bezig?

Samen met Nienke en Job Römer lanceren wij volgend jaar december (2020) dé winterfilm van het jaar en volgend najaar komen we met een dagelijkse kinderserie rondom het thema Sinterklaas, ook erg leuk! En er wordt hier intern een nieuwe misdaadcomedy ontwikkeld waarover ik helaas nog niks mag vertellen.

Van welk project zou je ooit nog eens de productie op je willen nemen?

Titanic 2.0. Het lijkt mij geweldig om zo'n groots en meeslepend verhaal te mogen verfilmen.

Wat is het laatste nieuws?

De Sinterklaasfilm van 2019 (De brief voor Sinterklaas) draait nú in de bioscoop! Gaat dat zien!

www.messercola-tvproducties.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie