[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt
08-07-2019 13:40:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4556 | Tags:

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal.

Dag Maarten. Wat was de aanleiding van de campagne en waar bestond deze precies uit?

In het voorjaar van 2020 opent Hornbach in Duiven haar 15e vestiging in Nederland. Voor de mensen die onze winkels kennen, mag het niet als een verrassing komen dat we voor het openen van een winkel meer dan 150 medewerkers zoeken om onze klanten goed te kunnen bedienen. Gezien de marktsituatie en de hoeveelheid medewerkers dachten we er goed aan te doen om nét even wat meer mediadruk uit te oefenen om deze 150 medewerkers te vinden. We hebben daarom een lokale campagne bedacht die enerzijds de naamsbekendheid als werkgever in de regio verhoogt via bioscoop en anderzijds potentiele medewerkers activeert te solliciteren via regionale print-uitingen.

Wat kregen mensen in de bioscoop te zien?

De campagne laat zien hoe een eerste werkdag bij Hornbach eruitziet en wat wij als familie en bedrijf voor onze medewerkers betekenen en andersom. Dit alles met een dikke laag Hornbachaus eroverheen. De nieuwe medewerker kan aan het einde van zijn dag enkel nog maar roepen: YippiejajaYippieYippieYeah! Aansluitend is er nog een call to action te zien met de directe aanleiding van de video en waar mensen kunnen solliciteren mochten ze geïnteresseerd zijn.

Waarom koos je voor dit medium?

Nadat we de campagne in 2017 produceerde, was iedereen binnen Hornbach Internationaal zó enthousiast dat de video momenteel is overgenomen in alle Hornbachregio's en zelfs voor tv wordt ingezet in Roemenië. Dat het een sterke video was, werd dus al snel bevestigd. Wanneer je regionaal een massapubliek wilt aanspreken en je hebt een krachtige video in je bezit, dan is de keuze voor bioscoopreclame natuurlijk snel gemaakt. Ondersteund door print is het voor ons het ultieme medium gebleken.

Waarom niet de combinatie met bijvoorbeeld online, radio of televisie?

Online en radio zouden een alternatief kunnen zijn. Echter zetten we met bioscoop regionaal al een massamedium in, om dan met radio nog een massamedium in te zetten, zou voor de herkenning erg goed zijn geweest, alleen hadden we dan waarschijnlijk minder sollicitaties ontvangen. Daarnaast zijn de meeste vacatures tegenwoordig enkel online vindbaar. De vraag is daarom hoe je met vacatures onder de aandacht komt bij latent werkzoekenden. Wij geloven nog steeds in de kracht van print en het effect dat dat heeft wanneer mensen in alle rust de krant lezen. En wat blijkt uit alle reacties, voor het tonen van vacatures blijkt print nog steeds een effectieve methode!

Hoe verliep de samenwerking met Jean Mineur Mediavision?

De samenwerking verliep erg soepel. Iedere campagne die we via Jean Mineur Mediavision uitzetten, is weer een groot succes en ze weten als geen ander in te spelen op onze behoeften.

Wat waren de resultaten?

Het plan was om de campagne in de eerste flight twee maanden te laten lopen. Het succes was zo overweldigend dat we binnen een korte periode meer dan 900 sollicitaties ontvingen en de campagne noodgedwongen eerder stop hebben gezet. Het heeft dan ook al onze verwachtingen overtroffen.

www.hornbach.nl
www.jeanmineurmediavision.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie