[Interview] Marc van Warmerdam: arthousefilms hebben het onverminderd moeilijk
07-01-2019 11:40:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4612 | Tags:

Imagine Filmdistributie brengt Donbass van Sergei Loznitsa op 7 februari 2019 uit in de bioscopen. De Nederlander Marc van Warmerdam was een van de producenten van de film over het gespannen leven in Oost-Oekraïne waarin fake news hoogtij viert.

Dag Marc. Waar gaat Donbass over?

Het gaat over oorlogsgebied, over een ontwrichte samenleving, over propaganda en fake news. Niets nieuws onder de zon, maar wel al jaren gaande aan de oostgrens van ons eigen Europa. De film maakt voor mij erg voelbaar hoe dichtbij het allemaal is. Het MH17-drama heeft dat nog eens versterkt.

Hoe ben je betrokken geraakt bij de film?

Peter Warnier was in de afgelopen jaren regelmatig verantwoordelijk voor het geluid van de films van Sergey Loznitsa. Peter vroeg mij om samen met hem namens Nederland A gentle creature te coproduceren. Het bracht ons op de rode loper in Cannes. De film werd geselecteerd voor de Gouden Palm-competitie. Toen wij gevraagd werden voor Donbass konden we dat natuurlijk niet afslaan. Bovendien was ik zeer geïnteresseerd in de hoofdproducent Heino Deckert, in verband met de nieuwe film van Alex van Warmerdam.

In hoeverre komt de film overeen met het echte leven in die regio?

Ik denk dat het behoorlijk overeenkomt. Sergey Loznitsa slaagt er ook in deze film in door uitvergroting de ellende zichtbaar te maken, maar tegelijkertijd aantrekkelijk en soms zelfs komisch.Welke rol speelt de (fake) nieuwsvoorziening in de conflicten?

Ik zou zo langzamerhand zeggen een cruciale. Of het nou over Oekraïne, Syrië of Taiwan gaat, de berichten buitelen over elkaar zonder de oorsprong van de berichten te kennen.

Staan er nog films in de planning voor 2019?

Draaien zeker, uitbrengen wordt 2020. Dan gaat het om de nieuwe film van Alex van Warmerdam. De eerste film van het Orkatercollectief; Lars Doberman en De Onzichtbare Man.

Hoe gaat het volgens jou met de Nederlandse film?

Ik geloof dat het met de commerciële film wel redelijk gaat, de arthousefilm heeft het onverminderd moeilijk. Als je fundamenteel iets wil verbeteren, zul je op de basisschool moeten beginnen kinderen kennis te laten maken met het maken van kunst en de kunst van het maken. Niet incidenteel, maar structureel. Dat geldt voor film net zo goed als voor de podiumkunsten en beeldende kunst.
Het bijzondere is dat de Nederlandse filmindustrie ambachtelijk zou kunnen wedijveren met de buitenlandse industrie. Ik heb het gevoel dat de lat gewoon niet hoog genoeg gelegd wordt. Dat begint bij de producenten en via omroepen en fondsen eindigt dat bij de makers zelf. Voor een belangrijk deel heeft dat met geld te maken. De drang om te maken is groter dan het budget toelaat. Als je dan toch aan de slag gaat, is de kans groot op net-niet. En dat is funest als je publiek aan je wilt binden. Dat publiek begrijpt overigens heus wel dat het niet altijd raak zal zijn, maar het moet vaker verrast worden dan nu het geval is.

Welke, of wat voor film zou je graag nog eens produceren?

Er zijn geen grotere dromen dan de films waar ik mij al mee bezig houd. Dat is al moeilijk genoeg.

Wat is het laatste nieuws?

Dat het filmfonds van de Duitse deelstaat Hessen serieus meedoet aan de nieuwe Alex van Warmerdam.

www.imaginefilm.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie