[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR
23-10-2019 08:30:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2731 | Tags:

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21.

Waar werkte je voordat je bij IFFR terechtkwam?

Ik begon ooit bij IFFR, op de programma-afdeling. Daar kwam ik in 1991 na mijn studie theaterwetenschappen terecht. Ik coördineerde de filmselectie samen met directeur Emile Fallaux en was verantwoordelijk voor het binnenhalen van de films. Het portret van Hubert Bals hing achter mij op kantoor, hij keek altijd over mijn schouder mee. Wat een bevlogen cinefiel! Hij reisde de wereld over en nam bijzondere films desnoods onder zijn arm mee naar Rotterdam.

Met Wouter Barendrecht, destijds hoofd CineMart, IFFR’s coproductiemarkt, wilde ik toen meer betekenen voor die bijzondere films. Zo stapten we samen af op Marc van Warmerdam, de producent van de films van Alex van Warmerdam, en zeiden: “We willen graag jullie films verkopen.” “Kunnen jullie dat dan?”, vroeg Marc. “Ja”, zeiden wij, terwijl we nog nooit een film hadden verkocht. Zo kwam ons distributiebedrijf Fortissimo Film Sales tot stand, en werd het een van de grotere internationale arthouse-salesbedrijven, gevestigd in Hongkong en Amsterdam.

Na het onverwachte overlijden van Wouter zocht ik iets met meer wortels in Nederland. Zo’n internationale baan in de filmverkoop en twee opgroeiende zoons was toch een uitdagende combinatie. In 2010 kreeg ik de kans om als directeur van Filmproducenten Nederland de belangen van de Nederlandse filmproducenten te behartigen. Dat was veel lobby- en strategisch werk. Ik heb me onder meer hard gemaakt voor een beter productieklimaat, met als voornaamste resultaat het Netherlands Film Production Incentive, dat er kwam in samenwerking met Doreen Boonekamp van het Nederlands Filmfonds.

Hoe is jouw liefde voor film ontstaan?

Tijdens mijn studie zagen we natuurlijk alles uit de filmhistorie: Pantserkruiser Potemkin, Metropolis, Rear Window, of televisieseries als The Singing Detective. Maar als student wilde ik meer. Ik meldde me aan als vrijwilliger bij IFFR, regelde een slaapplek in Rotterdam en dompelde me voor twee weken helemaal onder in het festival. Films zien, praten, drinken, tot in de vroege uurtjes dansen in het Hilton en dan weer achter de persbalie. Een prachtig avontuur dat achteraf gezien van grote invloed was op de rest van mijn loopbaan. Het is heel bijzonder om nu als zakelijk directeur dezelfde passie en energie weer terug te vinden bij het team. Maar ook in de stad zelf, bij onze partners en onder het publiek.

Hoe heb je het eerste jaar bij het festival ervaren?

Afgelopen festival was een groot feest. Ik was relatief kort voor het festival gestart, op 1 oktober, dus bij binnenkomst stond ik direct tegenover een heel groot team dat nog groeide tot 200 teamleden en 950 vrijwilligers tijdens het festival. Heel indrukwekkend om te zien hoe iedereen met hart en ziel aan de slag gaat om een topfestival neer te zetten voor publiek, partners en filmmakers.

Wat ik heel bijzonder vond was de openingsfilm: de wereldpremière van Dirty God van Sacha Polak en producent Marleen Slot. Die film was aansluitend ook te zien op het Amerikaanse indie filmfestival Sundance en won later drie Gouden Kalveren. Dat raakt aan de kern van IFFR: al sinds onze oprichting willen we een nationaal én internationaal platform bieden aan onafhankelijke filmkunst. We willen unieke verhalen de wereld in helpen die raken en aanzetten tot nadenken. Daarom brengen we films uit alle windstreken naar Rotterdam voor een groot publiek dat meer en meer zoekt naar alternatieve verhalen. Ook afgelopen jaar, mijn eerste jaar als directeur, is ons dat uitstekend gelukt.

Wat zijn je eerste wapenfeiten?

Wapenfeiten vind ik een lastig woord. Het klinkt of wij een markt moeten veroveren, terwijl wij juist opereren in een gebied waar veel commerciële partijen niet komen. Wij geven volop ruimte aan onafhankelijk gemaakte films van over de hele wereld. Zo is IFFR het kloppende hart van cinema. We zorgen ervoor dat zulke films gezien én gemaakt blijven worden.

Mijn persoonlijk toevoeging aan dit geheel is mijn ervaring in de internationale filmindustrie. Ik kan de vinger goed aan de pols houden, leg nationaal en internationaal de verbinding met partners en probeer in de volle breedte te overzien waar IFFR het verschil kan maken, zowel voor publiek als voor filmprofessionals.

Welke ontwikkelingen binnen film vallen je op?

Er is een monocultuur aan het ontstaan in filmland. Grote (bioscoop)ketens en digitale superplatforms domineren het aanbod. Dat vormt een bedreiging voor onafhankelijk gemaakte films waarvan de aanbieders niet kunnen opboksen tegen de marketingmiljarden die deze reuzen kunnen spenderen. IFFR biedt de plek voor onafhankelijke filmmakers, door een waaier te laten zien van stemmen in de filmkunst: gevestigde namen, jonge pioniers, experimenten op het snijvlak van kunst en film, en programma’s die context bieden.

En andere bedreigingen of knelpunten: op allerlei plekken in de wereld is vrijheid van meningsuiting geen gemeengoed. Filmmakers kunnen niet overal zomaar ongestoord hun verhalen vertellen, IFFR zet zich daarom samen met IDFA in voor filmmakers at risk. Ontwikkelingskansen voor filmmakers is in veel landen ook niet vanzelfsprekend. Om die reden hebben we het Hubert Bals Fonds, waarmee we filmprojecten ondersteunen uit landen waar nauwelijks of geen culturele infrastructuur is. Zo bereiken ook die verhalen uiteindelijk de internationale festivalpodia.

Van 22 januari tot en met 2 februari 2020 staat Rotterdam weer in het teken van het filmfestival. Wat zijn de hoogtepunten?

De voorbereidingen zijn nog in volle gang. Ik kan nog niet te veel concreets verklappen. Natuurlijk komt er weer een uitgebreid en spannend programma van grensverleggende films, van heel kort tot heel lang, een mooie line-up Masterclasses & Talks, een nieuwe editie van de Reality Check-conferentie, bijzondere kunsttentoonstellingen en een uitgebreid programma voor professionals.

Houd onze kanalen in de gaten, want vanaf heden onthullen we wekelijks nieuwe films. De eerste bevestigde films staan al op onze website! Op 18 december is het filmprogramma compleet en op 17 januari start de kaartverkoop (voor Tiger Members een dag eerder). In de tussentijd is iedereen van harte welkom bij onze maandelijkse filmavonden in KINO en LantarenVenster, of online op ons streamingplatform IFFR Unleashed.

Kunnen partijen nog terecht voor commerciële samenwerkingen? Zo ja, in welke vorm?

We staan altijd open voor samenwerkingen, vooral als die meerwaarde bieden voor de festivalbezoeker. IFFR biedt een inhoudelijk sterke programmering en een groot bereik. Maatwerk staat voorop. Zo creëerden we met Kaapse Brouwers een speciaal Tijgerbiertje, met hoofdpartner vfonds organiseren we agenderende lezingen, BMW verzorgt onze groene carservice en Susan Bijl ontwierp een reeks iconische IFFR-tassen.

En houd 23 januari vrij in de agenda’s. Dan organiseren we traditiegetrouw de jaarlijkse Tiger Business Lounge: een avond met dé Tiger Speech, uiteraard een film en aansluitend een borrel. Dus als je eens kennis wilt maken met het festival en ons zakelijke netwerk, sluit dan vooral aan!

Wat is het laatste nieuws?

Een mooi nieuwtje is het nieuwe talentontwikkelingsproject Videoland Academy. Dit is een samenwerking met IDFA, NFF, Dr. Script en Videoland om een nieuwe lichting makers de kans te bieden zich verder te ontwikkelen en ervaring op te doen in de praktijk. Fictie en non-fictie – alle pitches zijn welkom. Zo zetten we ons samen in voor de nieuwe generatie filmmakers.

En nog meer fijn nieuws – vers van de pers – is dat we voor de komende drie jaar een nieuwe hoofdpartner hebben: Fonds 21. Dit fonds zet zich in voor kunst, cultuur, jongeren en maatschappij en sluit dus naadloos aan bij de missie van IFFR een breed publiek te bereiken. Al sinds 2009 steunt Fonds 21 ons festival, maar het is natuurlijk geweldig nieuws dat ze zich net voor de jubileumeditie – in 2021 vieren we vijftig jaar IFFR! – aansluiten als een van de hoofdpartners van het festival. Met hun bijdrage kunnen we onze ambities om een steeds diverser publiek te bereiken waarmaken en ons impactonderzoek van het educatieprogramma doorzetten.

www.iffr.com
www.fonds21.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie