[Interview] Ron Sterk over vernieuwde Vuebioscopen: Je zit ultiem comfortabel
04-05-2018 15:56:19 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2863 | Tags:

Bioscopen zetten steeds meer in op beleving. Zo opende Vue in Den Bosch de eerste bioscoop die volledig is ingericht met elektrisch verstelbare DeLuxe stoelen. Wij spreken Ron Sterk, directeur van Vue. 

Hallo Ron, bijna liggend films kijken in de bios. Fijn, maar ook een aanslag op de capaciteit?

Ik wil het geen aanslag noemen, want het is een weloverwogen besluit dat eindeloos is doorgerekend. Met een toenemende bezettingsgraad is het aantal stoelen nog steeds voldoende voor de berekende bezoekersaantallen. Het publiek zal zich spreiden naar weekdagen en matinees. De weekendavonden en vakanties zullen vaak uitverkocht zijn, maar online kun je al dagen van tevoren je kaartje kopen. Deze verwachting is in de eerste weken van opening ook zo uitgekomen. Vue heeft hier in met name Engeland al enige jaren ervaring mee.

Den Bosch is net heropend, de renovatie in Amersfoort is in volle gang. Welke bioscopen pakt Vue nog meer aan?

2018 is het jaar van de grote verbouwingen. In januari is Vue Purmerend totaal verbouwd opgeleverd met een extra zaal. Daar zijn alle zalen voorzien van een combinatie tussen gewone stoelen, vipstoelen en ook DeLuxestoelen zoals in Den Bosch. Vue Hoogezand en Doetinchem worden binnenkort opgeleverd met vip- en DeLuxestoelen. In Arnhem start de renovatie begin juni om half juli weer te openen met hetzelfde ligstoelenconcept als Den Bosch en Amersfoort.  

Concurrerende partijen focussen zich op het bioscoopgevoel thuis, Vue op het thuisgevoel in de bioscoop. Waarom is gekozen voor deze strategie?

Het gaat ons zeker niet om het thuisgevoel in bioscoop. Sterker nog, ik hoorde afgelopen zaterdag in Vue Den Bosch veel mensen zeggen: had ik thuis maar zulke stoelen. Het scherm is groter dan thuis, het geluid veel indrukwekkender en je zit ultiem comfortabel. Daarnaast ben je in een heel mooie omgeving met ruime keuze in eten en drinken en met een bar waar je een goed glas wijn kunt drinken of Belgisch bier van de tap. Het gaat niet om even een filmpje pakken, maar om uit te gaan én de beste films te zien.

Waarom blijft het voor adverteerders ondanks de capaciteitsdaling per zaal interessant om te adverteren in de(ze) Vue-bioscopen?

Simpelweg omdat we een groter en diverser publiek bereiken. Doordat we van vijf naar acht zalen zijn gegaan, is het aanbod breder geworden. Films waarvoor vroeger geen plaats was, worden nu wel vertoond.

Hoe zie jij de toekomst van de bioscoop? Welke USP's van de bioscoop blijven en waar moet verandering in komen?

Ik zie de toekomst voor de bioscoop als zonnig. Toen ik begon in de bioscoop, lang geleden, gingen er veertien miljoen mensen naar de bioscoop en dit jaar zullen dat er 37 miljoen zijn. Dat is gebeurd omdat er zoveel kwaliteitsverbetering en innovatie is geweest in al die jaren. Betere en grotere bioscopen met nieuwe technieken als Imax en Dolby Cinema en met veel comfort en goed personeel. Die geestdrift zit in ons vak en het blijft altijd prettig om gezamenlijk met andere mensen in de donkere bioscoopzaal een avontuur te beleven van ongeveer twee uur. In de bioscopen beleef je verhalen door het grote doek en het superieure geluid op de meest intense manier.  

Op welke manier brengen jullie de vernieuwde bioscoopervaring onder de aandacht?

We hebben in de campagne met DeLuxestoelen de focus vooral gelegd op emotie: een andere manier van filmkijken waar men op heeft gewacht. Den Bosch was de eerste bioscoop die volledig werd uitgerust met DeLuxestoelen.  Toen de bioscoop door deze verbouwing meer dan maand gesloten was, hebben we een teasecampagne opgezet: Wat er in Den Bosch gaat gebeuren, daar val je steil van achterover. De Bosschenaren konden op de hoogte blijven via de Facebookpagina. Dit resulteerde in een enorm dedicated en breed publiek die tot het moment van onthulling meeleefde.
Op de dag van opening konden vanaf 16:00 uur de eerste 300 Bosschenaren gratis naar binnen en ontdekken wat onze nieuwe USP is in hun bioscoop. Om 12:30 uur stonden de eerste bezoekers al in de rij en is de bioscoop die middag door de Bosschenaren geopend. Daarop volgde een big bang campaign via een brede mediamix.
We hebben het heel erg op de beleving en de emotie van de bezoeker gehouden en dat laten uitstralen in het campagnebeeld. De positieve ervaring van de bezoekers wordt weer doorgezet in de campagne voor Amersfoort.    

Met welke partijen werken jullie samen aan deze media-campagne?

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met The Best Social (social media), BAAS Amsterdam (pr) en ABOVO (media). Deze drie partijen kunnen zowel de landelijke als lokale aandacht pakken met deze USP.

Wat is het laatste nieuws?

Dat DeadPool 2 echt geweldig is.

www.vuecinemas.nl
www.thebestsocial.media

baas.amsterdam
www.abovomedia.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie