[Interview] Thomas van de Weerd over Pathé Thuis
13-07-2018 14:07:53 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 4921 | Tags:

Het moge duidelijk zijn dat video on demand booming is. Early bird Pathé Thuis profiteert van deze ontwikkeling. Wij spreken met Thomas van de Weerd, managing director en mede-eigenaar van Pathé Thuis.

Wie ben je en wat doe je bij Pathé Thuis?

Ik ben Thomas van de Weerd, managing director en sinds 2014 mede-eigenaar van Pathé Thuis. Voorheen was ik werkzaam in de interactieve teams van SBS Broadcasting en Radio 538, beide nu onderdeel van Talpa Network. In 2008 heb ik de stap naar de filmwereld gemaakt bij Pathé, waar wij in 2010 al met het initiatief Pathé Thuis zijn begonnen.

Iedereen kent Pathé Thuis, maar toch: wil je het nog één keer introduceren?

Pathé Thuis is de grootste Nederlandse online video-on-demanddienst waar je films net uit de bioscoop kunt zien en per transactie afrekent. We hebben geen abonnementsmodel. Er komen ruim 400 films per jaar in de bioscoop; die kun je natuurlijk onmogelijk allemaal in de bioscoop bezoeken. Voor veel mensen is onze dienst dus een enorme uitkomst: je betaalt gewoon per film en kijkt dan thuis. Ideaal in combinatie met Netflix, waar je geen toegang hebt tot recente bioscoopfilms.

Hoe ontwikkelt video on demand zich? Van waar komen jullie?

De afgelopen jaren heeft het on-demand kijken van films zich zeer snel ontwikkeld. Streamen wordt steeds populairder onder de Nederlandse consument, dat merken we ook bij Pathé Thuis. Door onze lokale focus en innovatieve marketinginitiatieven hebben we sinds de start van Pathé Thuis een zeer grote groei doorgemaakt en groeien we nog steeds. In het eerste kwartaal van 2018 zijn we met 70 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit nadat we in 2017 met 65 procent waren gegroeid ten opzichte van 2016.

Hoe zorg je ervoor dat Pathé Thuis een aanvulling is op de Pathébioscoop en geen substituut?

Thuis film kijken is gemak. Een bioscoopbezoek is veel meer een ervaring en een uitje. De meest frequente bioscoopbezoekers kijken overigens ook zeer regelmatig films thuis. Veel mensen weten niet dat de helft van de Nederlanders niet naar de bioscoop gaat, ook die doelgroep bedienen wij dus.

Het medium bioscoop zit in de lift. Wat merk jij daarvan met Pathé Thuis?

We merken dat films die veel aandacht krijgen en succesvol zijn in de bioscoop, het later ook erg goed doen bij Pathé Thuis. Voor ons is de groeiende populariteit van de bioscoop ook goed voor de groei van Pathé Thuis. Grote bioscoopfilms zoals Fifty Shades en Black Panther zijn bijna allemaal ook grote films bij Pathé Thuis. 

Hoe blijft Pathé Thuis onderscheidend?

Pathé is een vertrouwd merk en autoriteit op filmgebied. We zijn met lokale mensen constant bezig met het verbeteren van onze dienst om de gebruikerservaring te optimalisere. Doordat we een Nederlandse partij zijn, zijn we goed op de hoogte van wat er leeft onder de consumenten en proberen we hier optimaal op in te spelen. Hiermee onderscheiden we ons van de internationale spelers.

Wat zijn jullie ambities voor 2018?

We willen dat Pathé Thuis top-of-mind is bij alle Nederlandse consumenten die thuis een film willen kijken. Een andere doelstelling is om films nog eerder aan te kunnen bieden.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn recent de grens van 1,5 miljoen accounts gepasseerd. Een enorme mijlpaal.  Ook ons nieuwe initiatief, Willem, begint momentum te krijgen. Willem is een mobiele app die iedereen helpt met het vinden van een leuke nieuwe film.

www.pathe-thuis.nl