Columns

[Column] Bob Goulooze - Mooipraat
20-09-2018 | 11:51:00
De media beïnvloeden ons denken. Soms ons doen en nog somser onze uitspraak. Taal is niet vastgeroest. Woorden komen en verdwijnen. Wat wel vast staat is de uitspraak van die woorden

[Column] Marianne van Soomeren - PAS OP: Overstekende influencers
20-09-2018 | 11:22:00
Vorige week was ik bij het Influencer Marketing Event. Omdat ik in de organisatie zat, waren de presentaties geen verrassing meer. Maar er is toch één punt wat mij bezig blijft houden: crossovers

[Column] Erwin Fisser: Ongewild verkeersappen en onbewust kinderporno downloaden
18-09-2018 | 09:42:12
Een raadsel: Wat is in de publieke opinie dé oplossing voor elk maatschappelijk probleem wanneer het er niet is, maar is altijd geldverspilling wanneer het er wel is?

[Column] Herman Spinhof: Journalisten in dienst van de gemeente
12-09-2018 | 10:43:43
"Gelukkig zijn hier geen journalisten", riep de nieuwbakken burgemeester Dominic Schrijer van Zwijndrecht in een interview met binnenlands bestuur in september 2014

[Column] Thijs Rotman: Rijkswegmasten duurzaam?
11-09-2018 | 09:13:00
Overal in het land schieten digitale reclamemasten als paddenstoelen uit de grond, waar het Hoge Noorden niet langer een uitzondering op is. We praten hier over de realisatie van de enorme reclamemast, die wel érg dicht aan de A28 staat bij Assen

[Column] Folkert Langeveld: Taking a Knee for Nike
10-09-2018 | 16:28:00
Deze week wil ik knielen. Knielen voor een machtig stuk vakwerk Knielen voor die keer dat advertising er toe doet Dat het echt voelt, echt ìs

[Column] Arno Peperkoorn: Nike staat op tegen racisme uit zakelijk oogpunt
10-09-2018 | 11:09:00
Nike zet Colin Kaepernick centraal in haar campagne. Ik vind het briljant omdat Nike daarmee een beweging omarmt die niet meer te stoppen is. En een beweging omarmt die wereldwijd enorm veel steun krijgt

[Column] Frank Volmer: Lokaal
04-09-2018 | 15:25:00
Een groot deel van de omzet van Google en Facebook wordt bij elkaar gesprokkeld met hele kleine advertentiebudgetjes van lokale adverteerders. Een vriend van mij geeft saxofoonles en heeft met een advertentiebudget van een paar honderd euro per jaar

[Column] Bas Vlugt: Twan vs Jeroen
04-09-2018 | 13:38:00
Het televisieseizoen is begonnen. Het meest werd uitgekeken naar de wedstrijd tussen Twan Huys (RTL Late Night) en Jeroen Pauw (PAUW)

[Column] Paola Cassone: Merken waarvan we houden
31-08-2018 | 12:01:00
Het is jullie zeker ook gebeurd: Je zit op een terras in de zomerhitte met wat vrienden en je kletst maar wat. Dan zegt iemand: “Weet je nog toen we in de rij stonden voor het nieuwe model van [merk

[Column] Mandy van der Wal: Hand in hand ONLINE
27-08-2018 | 10:18:00
Het is alweer de laatste week van augustus. De zomer loopt op zijn einde en de meesten van ons zijn inmiddels weer op volle kracht aan het werk. We hebben er zin in! Ondanks dat we er vanwege de toenemende drukte op de weg

[Column] Michiel Veugelers: Ook in deze digitale tijden nog steeds het ultieme uitgangbord voor de film, de filmposter
24-08-2018 | 12:35:00
In de huidige digitale tijden verbreekt de filmtrailer, geteast en gedeeld op social media, record na record. Maar een pakkend beeld van de film, wat de consument doet denken "die film moet ik zien!” is nog steeds belangrijk

[Column] Marco Ruivenkamp: Transparantie binnen programmatic advertising
24-08-2018 | 08:40:00
Het is al bijna drie jaar geleden dat de ANA Papers zijn gepubliceerd. En hoewel het onderzoek álle mediatypen behandelde, van print en tv tot en met digital en outdoor, ging de discussie vooral over programmatic advertising

[Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
23-08-2018 | 11:18:52
Net terug van vakantie, was ik bezig met de gebruikelijke inhaalslag op het gebied van medianieuws, en in dat kader kwam ik good old Harry Dekker van Unilever tegen

[Column] Erwin Fisser: Columns en meer
22-08-2018 | 09:34:05
Ik heb de afgelopen weken veel op de Nederlandse snelwegen doorgebracht. En op die manier ook veel verschillende aanpalende benzineaanschafcentra mogen zien

[Column] Bob Goulooze: Vervang Elon Musk!
21-08-2018 | 14:24:00
Paypal-aanjager, Tesla-producent en Space-X-pionier Elon Musk ligt onder vuur van de SEC, de Amerikaanse beurswaakhond. ‘Terecht’ zal elke investor relations deskundige kunnen beamen

[Column] Jerome Kuijken: De achterkant van het bereik
20-08-2018 | 10:21:00
‘Wat is het bereik?’ Na het plaatsen van een advertorial of video op Facebook is dat altijd het eerste waar we naar kijken. In onze rapportages staat bereik bovenaan het KPI-lijstje, met daaronder de unieke bezoekers van de pagina

[Column] Martijn van Lambalgen: Building Distinctive Brand Assets
20-08-2018 | 10:01:00
Je moet dus opvallen met je reclame, wat geen vanzelfsprekendheid is in de mediafragmentatie. Het boek schroomt dan ook niet om te zeggen dat je niet te bescheiden met je merk moet zijn en dat consistentie belangrijk is

[Column] Machiel Verkuyl: Think locally, act globally
03-08-2018 | 08:46:00
Met alle verschuiving van mediabudget naar media die op mobiel geconsumeerd worden en de opkomst van spraakgestuurde assistenten, zoals Google, Siri en Amazon, kan geen marketeer verzaken om over taal na te denken

[Column] Isabelle Bolluyt: Digitale PA
31-07-2018 | 14:45:06
Sinds kort hebben wij een extra huisgenoot en vrij prominent in het leven van de puberella aanwezig. Eentje die ik niet per se echt heb uitgenodigd, maar die ik continue om mij heen hoor. Hij verbetert mij, verbetert de puber. Stuurt e-mails, lost zaken op en is soms ongevraagd actief op Spotify

[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
31-07-2018 | 13:56:00
Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend

[Column] Michiel Veugelers: I see dead people! De plot spoiler als marketinginstrument in de filmindustrie?
30-07-2018 | 12:10:00
Tegenwoordig lijkt de plot spoiler een hype op zich. Elke grote film hult zich tegenwoordig in stilzwijgen, alles is geheim, filmsets zijn hermetisch afgesloten en cast en crew hebben een zwijgplicht. De fans daarentegen gaan los op social media en analyseren elk interview, elke trailer en elke filmposter

[Column] Wilbert van der Heijden: Waar is de journalist nu het waterschap verzuipt?
30-07-2018 | 11:31:20
Water! Je bent niets zonder water. Water sleept ons in de "nu al historische" zomer met vette krantenkoppen door de komkommertijd. In code-rood-taal melden alle media dat er te weinig water is om te blussen, te veel water om droog te blijven, te zout water om te drinken, te troebel water om in te kunnen zwemmen, te schoon water om in te kunnen vissen en ga maar door

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg vs. Ben, Calvé en Peijnenburg, Adidas e.v.a.
30-07-2018 | 09:39:00
Deze review staat in het teken van overeenkomsten. Want in hun zoektocht naar betekenisvolle communicatie komen heel verschillende merken soms op hetzelfde thema uit. Soms is dat geslaagd en soms wat minder…

[Column] IAB | Tim Geenen: Twee maanden na de GDPR; is iedereen wakker?
30-07-2018 | 09:08:00
Het is alweer twee maanden geleden dat de General Data Protection Regulation (GDPR) live ging. Is het internet inmiddels omgevallen? Nee. De advertentie-industrie? Nee. Hebben mensen massaal hun recht uitgeoefend om hun persoonlijke data op te vragen, aan te passen of te verwijderen? Zo’n 600 personen deden dat. Is er dan echt maar zo weinig gebeurd? Nee hoor

[Column] Arno Peperkoorn: Talent
26-07-2018 | 10:51:00
Een wereld waarin we talent willen beoordelen op cv, is een wereld waar we het talent wegjagen uit onze branche! Een diamant is pas een sieraad na een uitvoerig en precies slijpproces. En precies dat proces ontbreekt op zoveel plaatsen

[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Tim Claassen (Havas Lemz) over emotie in content
23-07-2018 | 11:35:00
In deze aflevering van onze podcast over betekenisvolle communicatie praten wij met Tim Claassen, Strategy Director bij Havas Lemz. We gaan met Claassen in gesprek over de vraag welke rol content en dialoog spelen bij het creëren van betekenisvolle communicatie.

[Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken
23-07-2018 | 10:14:00
“Is er wat gebeurd buiten?” vroeg ik hem. “Ha, Goulooze,” zei de CEO, “kom binnen, ik sta net even te kurken.” Ik kende het woord kurken niet als werkwoord, dus ik vroeg wat het betekent. Kurken is: kreatief uit ‘t raam kijken. De CEO had de spelling van de jaren 70 nog niet ingeruild voor die van de 90's en 00's

[Column] Ronja Slierendrecht: De strijd tussen YouTube en IGTV barst los
16-07-2018 | 11:44:13
YouTube heeft geen goed jaar achter de rug; kanalen klagen over hun inkomsten en kijkers irriteren zich aan de onwillekeurige advertenties die voor, na en tijdens video’s worden getoond. Als Instagram de sterren een stabiele inkomstenbron kan bieden, kan het heel goed zijn dat veel influencers deze zomer overstappen

[Column] Herman Spinhof: Bronbescherming of toch niet?
10-07-2018 | 13:12:25
Na bijna 30 jaar bakkeleien treedt op 1 oktober 2018 in Nederland de wet Bronbescherming in strafzaken in werking

SCHOKKEND: sportschool gaat in de fout met naaktfoto's!!!
09-07-2018 | 11:35:00
Dit wist je nog niet over de afschuwelijke verleidingspraktijken van foute sportscholen en gokpaleizen!!!

[Column] Folkert Langeveld: Ben je wel zo goed als je denkt?
09-07-2018 | 09:11:47
Een gebrek aan zelfreflectie is een gapend gat in iemands karakter. Het is een enorm gebrek als je jezelf niet van een afstand kunt bekijken en in die reflectie je eigen zwakheden kunt waarnemen en onder woorden kunt brengen

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ongeloofwaardig Iglo, dito Côte d’Or en tomatenkunst van Looye
05-07-2018 | 10:05:00
We duiken voor deze review de keuken in en beginnen met de roerbaksensaties van Iglo. Roerbaksensatie. Dat belooft wat. We zien een restaurantsetting waar de doelgroep een reactie geven op de verrassing van het eten van ingevroren maaltijden. Je ziet mensen reageren alsof het candid reacties zijn. En daar gaat deze reclame wat mij betreft mis

[Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
03-07-2018 | 09:39:13
Adidas wordt een van de eerste bedrijven die producten rechtstreeks via een augmented reality-lens in de app verkoopt en overweegt Snapchat voor meer e-commercecampagnes in te zetten. Ik kan hier alleen maar bewondering voor hebben

[Column] Frank Volmer: FUN
02-07-2018 | 14:59:00
Kortgeleden zat ik met een groepje jongvolwassenen bij Heilige Boontjes in Rotterdam te praten over muziek. Ik was nieuwsgierig naar welke radiozenders ze luisteren