Columns

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
20-01-2020 | 14:37:00
Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!
14-01-2020 | 15:54:00
Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
13-01-2020 | 11:02:00
Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Wilbert van der Heijden: Hoe het lokale sufferdje de regionale journalistiek redt
13-01-2020 | 10:18:00
Altijd deed ik neerbuigend over het huis-aan-huisblad. Heel stom, maar ik kon het plaatselijke sufferdje met zijn nepjournalisten die de achterkant van ronkende advertentiepagina’s volschreven niet als volwaardige journalistiek zien. Vol overtuiging plakte ik de Nee/Nee-sticker op mijn brievenbus

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?
12-01-2020 | 21:12:00
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked
10-01-2020 | 10:52:57
Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

[Column] Kenny de Vilder: De likeability van bosbranden
10-01-2020 | 09:23:00
Wat zorgt ervoor dat de ene brand meer aandacht krijgt dan de andere? Ik heb er geen cijfers van, het kan aan mijn eigen online bubble liggen, maar krijg toch het idee dat Australië veel meer mensen écht raakt dan Brazilië of Californië

[Column] David de Jong: Serious Request op NPO 3FM voorbeeld mislukte strategische keuzes NPO
08-01-2020 | 11:18:00
Er was eens een publieke radiozender met een aardig marktaandeel die vijf dagen drie dj's in een Glazen Huis in Utrecht opsloot. Ze moesten vasten in het kader van een actie voor het Rode Kruis rondom verborgen rampen. Maar wat is hiervan over?

[Column] Erwin Fisser: Aquamini’s en de plasticsoep
06-01-2020 | 14:24:35
Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak. Een principe waar menige ouder van jonge kinderen na de decembermaand mee wordt geconfronteerd

[Column] Bas Vlugt: 10 Media Marcom MegaTrends 2020
05-01-2020 | 23:57:00
De start van een nieuw decennium wekt verwachtingen en waarom die verwachtingen niet even op een rij zetten? Ter inleiding vier opmerkelijke gebeurtenissen uit 2019, die allemaal plaatsvonden in december

[Column] Marvin Jacobs: De 7 podcasttrends die 2020 gaan bepalen
02-01-2020 | 11:14:00
2019 was het jaar waarin de podcast definitief voet aan de grond kreeg in Nederland: er verscheen een recordaantal nieuwe podcasts, de kwaliteit ging omhoog, het aantal luisteraars nam toe en adverteerders ontdekten het medium

[Column] Annemarije Tillema: Meester van de verandering!
30-12-2019 | 11:28:38
Als we een ecologisch duurzamere toekomst willen opbouwen, moeten we betere consumenten worden. Dit kunnen we niet alleen. Sterker nog, de consument moet worden meegenomen aan de hand van de fabrikanten, merkenbouwers en verhalenvertellers

[Column] Paola Cassone: Sex, drugs & rock-'n-roll (not)
24-12-2019 | 11:03:00
Gen Z ziet geen urgentie in seks, drugs of zelfs rock-'n-roll. Om niet gehaast te overgeneraliseren, wil ik benadrukken dat er tegenwoordig óók pubers bestaan die echte feestbeesten zijn. Echter blijken deze meer de uitzondering dan de regel

[Column] Marianne van Soomeren: Begin je eigen Facebook
17-12-2019 | 09:22:51
Begin oktober was ik bij het netwerkdiner van ons mooie Nederlands Medianetwerk. Cor Hospes was te gast om een keynote te verzorgen. Ja, die van vertrek bij Facebook en begin je eigen contentplatform

[Column] Femke Leemeijer: Een kwartje voor de freelancers
16-12-2019 | 09:37:00
Net zoals we tegenwoordig steeds vaker bereid zijn om iets meer geld uit te geven aan een duurzaam kledingstuk of eerlijk geproduceerde chocolade, zou het mooi zijn als we in onze rol als consument ook alleen nog bladen, kranten en boeken zouden aanschaffen die op een eerlijke manier zijn gemaakt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten
13-12-2019 | 11:45:00
Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal
13-12-2019 | 10:48:00
Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John
11-12-2019 | 11:26:00
Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data
09-12-2019 | 13:31:00
Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?
09-12-2019 | 10:24:47
Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?
02-12-2019 | 12:48:52
Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren

[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate
02-12-2019 | 10:24:00
In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze

[Column] Erwin Fisser: Buurman & Buurman innovatiemanagement
29-11-2019 | 11:00:00
Lezers willen zogenaamd niet betalen voor boekjes waarin citaten uit kinderboeken staan. Dat vond ik onzin en dat vind ik nog steeds. Mensen die van mening zijn dat ze geen belangrijke lessen uit kinderliteratuur kunnen halen, kun je niet serieus nemen

[Column] Paola Cassone: De culturele revolutie
26-11-2019 | 14:26:00
Nog een maand tot het eind van dit jaar, maar ik ben al in de stemming voor een terugblik. Want, laten we eerlijk zijn, wat een jaar!

Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s
25-11-2019 | 10:09:02
“Hoera, we zijn beste website van het jaar 2019!” las ik deze week weer diverse malen. Gefeliciteerd hoor, alle 37 (!) winnaars. Vooral leuk voor overall-winnaar PSV, dat verder maar bar weinig won de afgelopen weken

[Column] Bob Goulooze: Over geven
20-11-2019 | 12:30:00
In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit
20-11-2019 | 11:19:00
Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitlergroet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?
18-11-2019 | 14:28:00
Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer
15-11-2019 | 13:14:18
Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds
11-11-2019 | 09:52:02
Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox
04-11-2019 | 16:50:00
De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer
04-11-2019 | 10:05:32
Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex
29-10-2019 | 14:55:55
Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion
28-10-2019 | 14:50:20
Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
28-10-2019 | 11:48:35
Steengoed verhaal over hoe het er achter de schermen aan toegaat op de Newsweek-redactie. Dit is de realiteit van journalistiek vandaag. Lezen!