Columns

[Column] Femke Leemeijer: Dertig jaar ELLE
15-10-2019 | 14:24:23
Een paar weken geleden: buiten regende het en het was spitsuur in Amsterdam, maar in de lounge van het College Hotel brandde de kachel en waren de kaarsen aangestoken. Het was er gezellig

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?
15-10-2019 | 10:51:13
Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  
14-10-2019 | 11:17:00
Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
07-10-2019 | 10:05:36
The Verge wist de hand te leggen op twee uur exclusive leaked audio van interne meetings van Mark Zuckerberg met zijn personeel. De Facebookmedewerkers stellen vragen, onder andere over de koers en toekomst van het bedrijf

[Column] Machiel Verkuyl: Scrollzombies
04-10-2019 | 14:26:31
Je kent het fenomeen wel: de scrollzombie. Wandelend door de stad zie ik ze overal. Eerst stonden ze alleen bij de bushalte of op het perron. Soms een enkeling, op een hoek van een straat of rokend

[Column] Michiel Rotteveel: Breaking news - Unilevers crossmedia meetmodel
03-10-2019 | 12:14:57
Vorige week was het zover. Unilever maakt bekend dat het haar eigen crossmedia meetmodel aan het testen is en dat de eerste resultaten hoopvol zijn. Behalve een bericht op de gebruikelijke kanalen, heb ik er niet veel over gelezen

[Column] Erwin Fisser: Greta Thunberg, sletten, boze boeren, de overheid en ons falende brein
01-10-2019 | 15:35:37
Wat ons intellectueel onderscheidt van apen, is dat wij kunnen bedenken wat een ander denkt dat wij denken dat zij denken dat wij denken. Als dit zo'n belangrijk onderscheid is, waarom zijn wij er eigenlijk zo verschrikkelijk slecht in

[Column] Paola Cassone: Moeilijke keuzes
01-10-2019 | 09:33:12
Geconfronteerd met steeds meer keuzes en een overweldigende hoeveelheid tegenstrijdige informatie, zijn de meeste beslissingen een vermoeiende hindernisbaan geworden

Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
29-09-2019 | 10:25:00
Martin Ford stelde in 2015 in zijn veelgeprezen boek Rise of the Robots vragen als “What are the jobs of the future? How many will there be? And who will have them?”. Sindsdien houden robots ons bezig

[Commercial Review] Daan Koops: freaking-mwah, de muziek van PLUS en duidelijk Giganet
27-09-2019 | 11:24:00
Ja, ik snap het; de frikandel is een Nederlandse delicatesse. Om daar een burger van te maken... oké, kan interessant zijn. Om dan een video te maken waarin niet-Nederlanders dit proeven en een positieve reactie geven, kan ik tot een bepaalde hoogte ook volgen. Tot zover prima, maar dan de uitwerking...

[Column] Bob Goulooze: Goud en naakt
27-09-2019 | 08:32:00
De Leidse universiteit leerde me dat je andere culturen niet moet beoordelen vanuit je eigen referentiekader, maar vanuit het denkraam van zo’n cultuur. Tegenwoordig is het salonfähig om vanuit de eigen belevingswereld andere culturen te beoordelen en vooral te veroordelen

[Column] Remco Klöters: Maakt Milka chocolade met "teder geproduceerde melk"?
25-09-2019 | 13:16:31
Het scheiden van koe en kalf en de onvermijdelijke slacht zal door sommige consumenten als een negatief aspect worden beschouwd, maar dat neemt volgens het college niet weg dat Milka mag stellen dat zij zich op andere punten wel onderscheidt. En dat is dus met het gebruik van teder geproduceerde melk

[Column] David de Jong: GigaNet van VodafoneZiggo: nog meer van hetzelfde?
24-09-2019 | 15:41:00
VodafoneZiggo introduceert het nieuwe merk GigaNet naast de merken Vodafone en Ziggo. Een opvallende stap, zit hier meer achter of is het meer van hetzelfde?

[Column] San Fu Maltha: Hoe de PINDA* ontstond
23-09-2019 | 12:44:00
Daar was 'ie dan eindelijk op 19 september 2019: De PINDA*, een Indische glossy voor iedereen. En dat in de huidige tijd, waarin printmedia het erg moeilijk hebben. Een glossy op de markt brengen en dan ook nog eens Indisch? Je lijkt wel tolol (gek)!

[MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John
22-09-2019 | 23:56:00
Het slagveld in de media was afgelopen week weer boeiend. Maandag begint nog rustig. Talpa Network geniet van de 1,2 miljoen kijkers die Chateau Meiland trekt op SBS6. Linda en Jildou zitten bij Jinek om te vertellen over hun plannen voor Net5

Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
22-09-2019 | 08:16:00
Naast Issey Miyake investeren grote merken zoals, HSBC, BMW en Mastercard allemaal in Sonic Branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie
20-09-2019 | 11:40:00
Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?
20-09-2019 | 08:25:20
Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren
18-09-2019 | 13:35:00
Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

[Column] Kenny de Vilder: Communicatieve kater?
18-09-2019 | 10:47:10
Precies op het moment dat Heineken aankondigt de inmiddels klassieke slogan "Biertje?!” weer af te stoffen, waren er nog twee interessante communicatiecases rondom alcohol in het nieuws. Met, het moet gezegd, zeer verschillende reacties van de betrokkenen en hun werkgevers

[Column] Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
16-09-2019 | 12:51:00
Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

[Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan
11-09-2019 | 09:56:00
Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen. En ondanks de komst van steeds meer streamingdiensten als Netflix en Disney+, is de bioscoopbranche levendiger dan ooit

[Column] Wilbert van der Heijden: Koop eens een blootblad!
09-09-2019 | 09:45:17
Onze kinderen, zowel jongens als meisjes, douchen na het sporten eendrachtig weer met hun ondergoed aan. Dit preutse gedrag is moeilijk te rijmen met de onbezonnenheid waarmee veel jongeren zich op internet letterlijk blootgeven, ondanks de waarschuwingen die ze op school en thuis krijgen

[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle
08-09-2019 | 12:21:00
Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder

[Column] Mathieu Andriessen: Kijkers zijn de dupe van omroepvisie minister Arie Slob
06-09-2019 | 13:31:00
Op 11 september 2019 vergadert de Kamer er over de toekomstplannen van de NPO. Mathieu Andriessen, directeur bij branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de plannen

[Column] Niels Bruinsma: Upfront guaranteed, zekerheid voor adverteerder of winstmaximalisatie RTL?
04-09-2019 | 18:51:00
Vanaf deze maand is RTL Nederland gestart met een nieuwe inkoopmogelijkheid, de upfront guaranteed. Een veilingmodel dat gebaseerd is op afslag, het gewenste product wordt dus iedere week goedkoper in plaats van duurder per opbod

[Column] Arno Peperkoorn: Dag Twitter
04-09-2019 | 12:02:00
Donald Trump die dingen zegt. Ik vind er wat van. Talpa? Ik vind er wat van. En wat levert het op? Wat levert al dat delen van meningen onder aan de streep nu eigenlijk op? Verandert er iets? Stopt Derksen? Wordt zijn baas wakker? Slaapt Donald een nachtje minder goed door die mening van mij?

[Column] Annemarije Tillema: Herwaardering van stilte
03-09-2019 | 10:02:00
Merken zoeken weer verbinding, met hun kernwaarden, vanuit maatschappelijke en sociale thema's. Coca-Cola en KLM zijn voorbeelden die deze zomer in het oog sprongen

[Column] Machiel Verkuyl: Iedereen zijn eigen superheld
02-09-2019 | 10:38:00
Iedereen zijn eigen superheld. Gevoed door consumentisme, aangewakkerd door het aanpassen aan politieke correctheid. U heeft blond haar met een blauwe streep en u vindt dat u ondervertegenwoordigd wordt in het superheldenspectrum? Prima. Dan zorgen we voor een superheld met blond haar en een blauwe streep

[Column] Maartje Blijleven: Een #1-bestseller met dank aan je community? Yes we can!
30-08-2019 | 13:55:00
Het lijkt tegenstrijdig en onmogelijk: nummer 1 in de Bestseller Top 100 staan, terwijl je boek nog niet uit is. Toch kan het

[Column] Mike Hendrixen: Disney+ brengt het ultieme familie-aanbod naar Nederland
27-08-2019 | 12:05:00
De komst van Disney+ houdt de Vertigo 6-chat al maanden bezig. De discussies laaiden op vanaf het moment dat Marvel-series als Punisher, Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage werden gecanceld op Netflix

[Column] Paola Cassone: Dat Eftelinggevoel
26-08-2019 | 14:21:00
De laatste keer dat ik spontaan een soort Eftelinggevoel kreeg, was toen ik door vrienden met de beste bedoelingen voor een gloednieuw en volgens hen spectaculair saunacomplex werd uitgenodigd

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)
24-08-2019 | 12:30:00
Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019
24-08-2019 | 07:33:00
Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?
22-08-2019 | 17:43:00
Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt