Columns

[Column] Erwin Fisser: Je kunt beter op Facebook zitten dan in Amsterdam wonen
22-05-2018 | 12:10:54
De Chief Technology Officer van Amsterdam lijkt te suggereren dat al dat geëxperimenteer met onze data volstrekt begrijpelijk is omdat het ons burgers toch niet interesseert. Via billboards waren burgers uitgenodigd vragen te stellen. “We kregen nul telefoontjes, nul!” Misschien dat de communicatieafdeling een #faaldag had, maar het is ook goed mogelijk dat burgers het gewoon niet snappen
[Column] IAB | Jeroen Verkroost: Premium posities bestaan niet. Context wordt overschat
22-05-2018 | 11:26:00
Vroeger heetten ze vertegenwoordiger, nu hebben we het over agency sales of media sales, maar aan welke eisen moet de moderne mediaverkoper tegenwoordig voldoen?
[Column] Marc Cloosterman: Waarom spraakgestuurde apparaten je customer journey transformeren
22-05-2018 | 10:16:00
Of je het nu wilt of niet, technologie beïnvloedt organisaties disruptief en dit heeft invloed op alle aspecten van je merk
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: win een leverworst bij KLM, Simpele vingerpoppetjes, heldendaden van ANWB
16-05-2018 | 09:01:00
Verhalen over familieleden die ver bij elkaar vandaan wonen, doen het goed. Vraag maar aan Robert ten Brink. En dat KLM dan kinderen en moeders de mogelijkheid biedt via een platform met elkaar te videobellen is ook prachtig. So far, so good zou je denken
[Column] Ronja Slierendrecht: Voice en video; een goede match?
15-05-2018 | 10:40:00
Veel experts zijn het erover eens dat voice search een gangbare manier wordt om informatie te verkrijgen. Je hebt er geen vrije handen voor nodig en het is nog directer dan een zoekopdracht in Google. Dit zorgt ervoor dat de regels van online marketing worden herschreven
[Column] Herman Spinhof: Incidentenjournalistiek
10-05-2018 | 12:19:25
Op de Dag van de Persvrijheid stond het journaille in de rij voor de rechtbank in Amsterdam vanwege de uitspraak over de lawaaidemonstratie. Het ene na het andere incident wordt gehypet. Tijd, geld en de wil om te scoren staan voorop
[Podcast] Deike Schulz en Didier Kick | Liselot Jaspers Focks (NDC) over het succes van hyperlokaliteit
09-05-2018 | 10:14:00
In deze vierde aflevering van onze podcasts over betekenisvolle communicatie, praten wij met met Liselot Jaspers Focks, brandmanager van de online community’s Suksawat en Sikkom bij NDC mediagroep
[Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
05-05-2018 | 10:21:09
In mijn vorige blog schreef ik over duurzaamheidscommunicatie en wat Nederlandse consumenten hierin belangrijk vinden. Ik gaf toen al aan dat ik in mijn volgende blog in zou gaan op de resultaten van het onafhankelijke onderzoek rondom
[Column] Sietse Pots: Een goed decor zegt meer dan 1000 woorden
04-05-2018 | 16:23:00
Singapore, Zweden, Mongolië, Zwitserland of tóch weer het Vredeshuis in Panmunjom? Gokkers moeten snel zijn, want binnen niet afzienbare tijd is de locatie voor de top tussen Trump en Kim Jong-un bekend
[Column] Remco Klöters: Loot boxes
03-05-2018 | 15:25:00
Panini-voetbalplaatjes, Magic the Gathering kaarten en loot boxes zijn allemaal producten waarmee je de kans koopt op een prijs waarmee je je voetbalboek, je deck of je game-ervaring kunt verbeteren
[Column] Folkert Langeveld: De moderne creatief
01-05-2018 | 14:50:22
Een moderne creatief zal meer dan ooit moeten accepteren dat hij of zij in een kader moet werken. Een kader dat beperkingen schept en dat kader heet media. De verregaande versplintering van het medialandschap heeft het uitdagender gemaakt om de verschillende mediatypes te begrijpen
[Column] Paola Cassone: Groei ligt op straat
01-05-2018 | 09:31:11
Groeien. Welk merk wil dat niet? Het is mij nog nooit gebeurd dat een marketeer tegen mij zei: “Eigenlijk zijn we al groot genoeg, we gaan nu een paar jaar rustig aan doen.” Nee, er is altijd een niche waarin merken willen groeien. In onze cultuur is het principe geworteld dat stilstaan per definitie achteruitgang is
[Column] Michiel Veugelers: Is het Netflix/Spotify abonnementsmodel de nieuwe disruptor in bioscoopland?
30-04-2018 | 07:54:00
De vaste lezers van mijn column weten dat ik het liefst veel en vaak films in de bioscoop zie. Wat mij betreft toch de ultieme filmbeleving: niet gestoord, niet continu checken of je berichten op je mobiel hebt, geen geklets door de film
[Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
26-04-2018 | 09:43:00
De boodschap dat de Ohra-app handig en snel is, komt goed over en een glimlach helpt daarin ook zeker. Zelf hou ik altijd van de kleine details: de paarse Crocs, Patience op een computer uit 1980, de “et cetera, et cetera” en meer. Wat ik alleen niet begrijp, is dat een groot deel van de oude commercial ook is meegenomen in de nieuwe
[Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
24-04-2018 | 13:05:15
Arjan Lubach vroeg zich af hoe het duivelse Facebook te beteugelen, of weer op het rechte pad te krijgen. Dat gaat niet lukken Arjan, want wij aanbidden allen Mammon, de geldduivel. Het is juist Mammon die het leven op aarde bepaalt
[Column] Marc Stubbé: Facebook en het vertrouwen in de media
23-04-2018 | 12:34:00
Onder de grootgebruikers van persoonlijke data zijn de technologiegiganten Facebook en Google: hun businessmodel is gebouwd op de handel in persoonlijke data. Wij hebben menig schandaal met datalekken achter de rug
[Column] Frank Waals: Cursiefje
23-04-2018 | 11:54:41
Sinds enkele jaren hebben we er een nieuw fenomeen bij: columns die nieuws worden omdat ze geplaatst worden. Denk aan de tirade van Youp van ’t Hek over de falende klantenservice van T-Mobile
[Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
23-04-2018 | 10:49:00
Door social media verspreiden we vooral een mooi, succesvol beeld van onszelf, al dan niet een beetje opgepoetst. Juist al dat succes, al dat blije, maakt mensen onzeker. Want niet alles gaat natuurlijk altijd crescendo
[Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet
23-04-2018 | 10:06:00
Ongeveer vijf jaar geleden zag ik in een documentaire een Schotse socioloog commentaar leveren op de maatschappelijke - nadelige - gevolgen van internet. De documentairemakers lieten in de volgende scene Evgeny Morozov zien, die naar het fragment keek. Met een brede grijns gaf hij zijn commentaar: "That's what you get when old people start talking about the internet"
[Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
17-04-2018 | 14:56:30
Hoe komt het dat we langzaam een beetje op onze digitale schreden terugkeren? Hebben we genoeg van de overload aan online informatie, het voortjakkeren op sociale media en het scrollen op onze telefoon? Worden we mindful van print?
[Column] Wilbert van der Heijden: Help de freelancer ook de aftercrisis door
17-04-2018 | 11:46:33
Wie praat er nu nog over de crisis? De crisis… de crisis… het klinkt alsof je over de herdenking van een voorbije wereldoorlog praat. Jongeren verwachten dat je op haast vaderlijke toon uitlegt hoe tien jaar geleden de crisis uitbrak
[Column] Jerome Kuijken: Is branded content reclame en is reclame branded content?
17-04-2018 | 10:35:00
Brandend content is als een songtekst van Bløf: iedereen kent het, maar we interpreteren het allemaal anders. Een van die interpretaties is dat branded content reclame is
[Column] Martin Leeflang: Gaan wij te ver?
10-04-2018 | 14:07:00
Het is geen geheim dat reclame wetmatigheden uit de cognitieve wetenschap inzet om consumenten te verleiden. Vanwege deze uitkomsten pleitten Hütter en Sweldens voor regulering van reclame en dan in het speciaal voor reclame gericht op kinderen of voor producten als sigaretten en drank
[Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling
10-04-2018 | 13:25:00
Mocht er nog iemand rondlopen die dacht dat de podcast een grappige, tijdelijke hype is, dan is nu het moment om je achter de oren te krabben. Deze revival is onderdeel van een veel bredere ontwikkeling: wij gaan onze oren en onze stem gebruiken om te communiceren met apparaten
[Column] Elwin Gastelaars: GDPR: 7 noodzakelijke acties voor iedere publisher
10-04-2018 | 10:06:00
Privacy is altijd al een belangrijk thema voor de uitgeefsector, maar nu overtredingen van de GDPR kunnen leiden tot boetes - die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet - is de focus groter dan ooit. En terecht
[Commercial Review] Joyce Haasbeek: langetermijnMastercard, campagne Broodnodig? en satire met Amsterdenim
05-04-2018 | 12:48:56
Reclame voor brood. Niet een aanbieding, nieuw product of onderzoeksresultaten, maar een ode aan brood. Is dat nodig zou je denken, zeker wanneer je de cijfers erbij pakt: we eten gemiddeld 4 boterhammen per dag per persoon. Is het werkelijk nodig om een mediacampagne te starten?
[Column] Martijn van Lambalgen: Van customer journey naar sluimerende safari
03-04-2018 | 11:50:00
We kunnen ons maar moeilijk beschermen tegen de impulsen die we passief tot ons nemen. Een korte blik neemt ons al onbewust mee op een of andere customer journey van een merk. Eigenlijk zijn we continu op een sluimerende safari tot het moment van de waarheid: de aankoop
[Column] Folkert Langeveld: Beste Folkert, hoe hebben we u geholpen?
03-04-2018 | 11:11:31
Als Ziggo mij een herinnering stuurt omdat ik hun call center nog niet heb gewaardeerd, is dat nog wel een fijne klantervaring? Als iemand aan mij vraagt: “Vind je me eigenlijk wel aardig?”, vind ik diegene vaak al iets minder aardig
[Column] Michiel Veugelers: Adverteren in de bioscoop; tien gouden tips
03-04-2018 | 10:43:37
Bioscoop is uitermate geschikt om met een doelgroep te communiceren. Forced exposure, groot beeld en perfect geluid, een doelgroep die een avond of middag uit is en in een positieve mindset, umfeld van entertainment, weinig tot geen clutter, vaak zit je in een blok met mooie merken en dito commercials, aandacht
[Column] Reinier Rombouts: Toppers voeren persoonlijk het woord
29-03-2018 | 13:04:37
Goede leiders zetten zaken beweging. Ze weten mensen te raken; of dat nu klanten, medewerkers of samenwerkingspartners zijn. En ze krijgen het voor elkaar om verandering teweeg te brengen. Dat vraagt lef, visie en een helder verhaal dat begint bij jezelf
[Column] Paola Cassone: De waarde van babbelen
27-03-2018 | 11:08:44
Wat mij opvalt is dat hetzelfde nieuws uiteenlopende reacties kan opwekken bij individuen van dezelfde leeftijd, opleiding, sociale klasse, levensfase en levensstijl. Dit is bepaald niet wat de traditionele segmentatiemodellen voorspellen en dit zou kunnen verklaren waarom de meeste voorspellingen over – om maar iets willekeurigs te benoemen – verkiezingen of referenda er steeds meer naast zitten
[Column] Erwin Fisser: Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden
27-03-2018 | 10:18:00
De nieuwe media, dat waren platforms die mensen aan elkaar zouden verbinden. Kennis is macht en wanneer iedereen over dezelfde kennis kan beschikken, zal het gelijkheidsideaal verwezenlijkt worden. Kennis blijkt inderdaad macht, maar dan moet je wel de juiste kennis hebben.
[Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
27-03-2018 | 09:52:00
Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat mooie en feelgoodreclame ons zo beïnvloedt dat we er niet meer in slagen om een merk, dienst of product objectief te beoordelen. Zelfs niet als we er geld voor krijgen om onze mening te herzien. Een beter bewijs dat positieve reclame werkt, is er niet.
[Column] Job Franken: Respect
23-03-2018 | 12:48:00
Respect! Een uiting van adhesie. Iemand zegt of doet iets en iemand anders roept het magische woord: ”Respect hoor!” Prachtige taal. Zij het nogal kortaf. Want wie of wat wordt gerespecteerd, wie doet het respecteren en waarom?
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Amsterdamse Grolsch, LOTTO slaat de plank mis en KARWEI doet 't anders
22-03-2018 | 16:25:25
Ik moet jullie van tevoren misschien even waarschuwen, want ik werd nogal chagrijnig van de video’s die ik ging bespreken. Misschien heeft het met de snijdende oostenwind te maken, misschien word ik een ouwe zuurpruim. Ik weet het niet, maar pas bij de derde commercial kroop ik weer een beetje uit het dal