Columns

[Column] Dolly van den Akker: Van mobile first naar moments first
14-12-2017 | 08:31:00
89 procent van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis
[Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
12-12-2017 | 17:35:00
Ik stel voor om geen geforceerde initiatieven meer te lanceren die vanuit de oude media door de strot van de nieuwe generatie dienen te worden geduwd. Laat ze lekker met rust
[Column] Julie van Mol: Tien jaar terug
12-12-2017 | 16:26:19
Als je mijn columns hebt gelezen, realiseer je je welke wurggreep er gaande is in de boekenwereld. Een literatuurwetenschapper zei laatst tegen mij: "Maak je niet zo druk om die ouderwetse boekhandels. Online verkoop is de toekomst." Toen kermde mijn hart
[Column] Martin Leeflang: Gouden Loeki - waarom negatief eigenlijk positief is
12-12-2017 | 15:28:00
De komende tijd maak ik een columnreeks over wie volgens mij de Gouden Loeki 2017 moet winnen. Elke drie, vier weken bespreek ik een nieuw aspect van de effectiviteit en waardering van commercials én ik maak mijn persoonlijke top 10 van genomineerden
[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)
08-12-2017 | 14:55:00
2017 was een cruciaal jaar in de podcastrevival die in 2014 begon. In de VS staat het medium op de radar bij adverteerders, Hollywood jaagt op de film- en tv-rechten van podcasts
[Column] Roland Sars: Het belang van RTV Monitoring: Mediaverslaggeving kan onnodige ophef creëren
01-12-2017 | 11:39:25
“Wij vonden hem in 3 minuten” vertelde Arjen Lubach zijn kijkers tijdens zijn satirisch programma Zondag met Lubach vorige week. Hij verwees naar de website die de Nederlandse minister Kajsa Ollongren had gebruikt als voorbeeld van Russische inmenging
[Column] Julie van Mol: Praten als Brugman
27-11-2017 | 12:07:00
"Ongelooflijk," zegt een goede zakenrelatie. "Zulke praktijken verwacht je niet in die wereld." Hij spreekt mijn regelmatig wederkerende gedachte uit, zoals zovelen wanneer ik over mijn ervaringen vertel als debutante bij Uitgeverij Palmslag
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Den Haag, Red Bull, Jacobs Douwe Egberts
23-11-2017 | 09:42:51
De quote “if your advertising goes unnoticed, everything else is academic” van meer dan 60 jaar geleden (!) is nog steeds actueel en misschien nog wel meer dan toen. Die eerste horde neemt de stad Den Haag met glans met hun video om de stad te promoten als toeristische bestemming. Leuk idee om het gegeven dat Den Haag zo dicht bij zee ligt met onderwaterbeelden te benadrukken. Laten we hopen dat de beelden door global warming geen werkelijkheid worden
[Column] Letty de Nijs: In 5 stappen naar een succesvolle e-mail journey
22-11-2017 | 18:14:00
Marketeers anno 2017 mogen van geluk spreken. Waar we 15 jaar geleden nog vanuit ons onderbuikgevoel gokten over wat onze doelgroep aanspreekt, kunnen we nu putten uit vele bronnen van data
[Column] Deike Schulz: Het lieve, knusse internet
22-11-2017 | 13:02:45
Plop! Opeens landt een kleine, witte origamikikker in de sjoelbak. Waar net nog houten schijfjes met een noodgang heen en weer vlogen, kijken nu vijf paar ogen naar een vernuftig geknutseld schepsel van papier. Ik verbreek de stilte (in juf-modus): “Wie heeft jou dat geleerd?” Vriendin van mijn oudste dochter (en tevens de maakster van dit mooie werkje): “YouTube”
[Column] Paola Cassone: AI is net een peuter
22-11-2017 | 08:55:00
Het zal jullie niet ontgaan dat de discussie over robots en kunstmatige intelligentie tegenwoordig vrij prominent in de media is.
[Column] Bob Goulooze: Radar Love
21-11-2017 | 13:54:48
Kamervragen naar aanleiding van een tv-programma. Dat kennen we. Maar een programma dat actie onderneemt en met een koffer vol handtekeningen naar Den Haag trekt, is nieuw
[Column] Remco Klöters: Sensible Influencers
21-11-2017 | 13:26:00
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft de Social Code: YouTube gelanceerd. Deze code is in samenwerking met YouTubesterren tot stand gebracht en beoogt meer transparantie rond reclame en sponsering door social influencers
[Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
21-11-2017 | 11:26:06
De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken
[Column] Reinier Rombouts: Consumenten? Het zijn net mensen
21-11-2017 | 10:10:00
De klant is koning, ja, ja. Wanneer roep je dat? Waarschijnlijk juist in situaties waarin je vindt dat je slecht wordt bediend. Als je het gevoel krijgt dat een bedrijf of merk je vooral beschouwt als een ‘wandelende pinautomaat’. Als een consument
[Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66
21-11-2017 | 09:51:00
Ik geloof niet dat ik sinds de kleuterschool nog iemand de aanblik van mijn ontblote piemel heb opgedrongen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit onbedoelde piemels heb gadegeslagen
[Column] Michiel Veugelers: De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
21-11-2017 | 09:19:00
De ultieme trekker voor een film is een pakkende filmtrailer. Met de groei van social media is de filmtrailer ideaal om te delen met je vrienden. De filmtrailer heeft de potentie viraal te gaan en dat zorgt voor goede free publicity in andere media
[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?
15-11-2017 | 12:55:56
Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn
[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider
14-11-2017 | 12:34:00
Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant
[Column] Arno Peperkoorn: Witte oude mannen uit een provinciedorp
09-11-2017 | 17:49:00
Er is een hele groep die nooit echt onderdeel wordt van onze branche. Die niet eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Die niet wordt gezien als doelgroep
[Column] Sietse Pots: Je reputatie is niet pro-Bono
08-11-2017 | 11:55:10
Reputatie komt te voet en vertrekt te paard. Een tegeltjeswijsheid werd de afgelopen weken weer bewaarheid. Het imago van Kevin Spacey stortte door #metoo in amper een week ineen als een kaartenhuis
[Column] Brechtje de Leij: Hoe pas je je app-uitgeefstrategie aan op de iPhone X?
08-11-2017 | 10:52:00
Het scherm van de nieuwe iPhone X is groter, prachtig van helderheid en scherpte, en helemaal fullscreen. Helemaal? Nee, bovenaan het scherm is er een gek hapje uit de iPhone genomen ten behoeve van de camera’: the notch
[Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
07-11-2017 | 11:34:00
Wie deze heeft gemist, heeft echt onder een steen gezeten. Op radio, tv, online en in print was deze campagne van Lidl niet te missen. Het inzicht was een eenvoudig woordgrapje, en ook al eens gedaan
[Column] Ruud Verheijen: Effie verliest zijn glans
02-11-2017 | 12:11:31
De belangrijkste prijs in ons vak verliest zijn glans. De Effie Award-uitreiking 2017 in het Concertgebouw maakte dat pijnlijk duidelijk. En presentator Tijl Beckand maakte het alleen maar erger
[Column] Martin Leeflang: Wie wordt de winnaar van de Gouden Loeki 2017?
01-11-2017 | 12:58:00
De uitreiking van de Gouden Loeki: hét jaarlijkse moment waarop circa 1,5 miljoen mensen vrijwillig een paar uur naar commercials kijken. Natuurlijk is het interessant om erachter te komen naar welke commercial de voorkeur uitgaat van het Nederlandse publiek, maar wij zijn benieuwd naar de effectiviteit van de potentiële Loeki-winnaars
[Column] Julie van Mol: "De mensen die van je houden, zijn er"
25-10-2017 | 11:38:18
Naderende lanceringen brengen veel teweeg. Ze scherpen je geest aan. Creatieve invallen en het zien van mogelijke kansen zijn onuitputtelijk. Ze laten energie door je lichaam stromen. In mijn vak heb ik dit vaak meegemaakt. Zo heftig als in de weken voor mijn boeklancering was het echter ongekend
[Column] Paola Cassone: Het glazen huis
25-10-2017 | 10:17:23
“A brand used to be a black box. Now it’s a glass box”. Bam. Zo eenvoudig is het. Een merk is niet meer wat zijn fabrikant wil dat consumenten zien, een merk is de som van alles wat de fabrikant doet om het merk naar consumenten uit te dragen en wat consumenten zelf met het merk doen
[Column] Reinier Rombouts: Jonge Valken: nieuwe vertellers
24-10-2017 | 11:59:00
Oubollig, appelmoes en belastingfraude. Drie woorden die de beeldvorming rond Van der Valk in de afgelopen decennia kleurden. Iedere Nederlander kent de toekans langs de snelwegen. Een sterk merk in naamsbekendheid, maar de horecahotels verloren veel van hun vroegere glans en grandeur
[Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
23-10-2017 | 12:29:00
Fresku vertelde er in DWDD van 9 oktober over. Hij was naar een optreden van komiek Chris Rock geweest, die geen mobieltjes duldt in zijn zalen. Rock heeft namelijk geen zin in oplichtende schermpjes tijdens de voorstelling
[Column] In-Soo Radstake: Het Nationale Theater moet Jappe Claes ontslaan
19-10-2017 | 14:08:00
Het seksschandaal rond Hollywoodproducer Harvey Weinstein is de afgelopen dagen ook overgewaaid naar Nederland. Kranten staan er vol van, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan en online komen er meer en meer verhalen naar buiten van ervaringen van vrouwen die slachtoffer zijn geweest van seksuele intimidatie en machtsmisbruik in de Nederlandse film- en televisiewereld, maar ook daarbuiten
[Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
19-10-2017 | 13:13:12
Het mooiste is als je een endorsement krijgt van iemand die beter, groter, zwaarder, belangrijker of invloedrijker is dan jijzelf. Van een non-peer met aanzien. Dat collega’s je endorsen is aardig om het LinkedInprofiel wat op te leuken, maar beter is het als personen van naam en faam je endorsen
[Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
19-10-2017 | 10:25:15
Het bioscoopbezoek floreert in Nederland als nooit tevoren en lijkt geen last te hebben van disruptors als Netflix en Videoland, maar ook in de filmindustrie verandert er wel degelijk iets en distributeurs en producenten moeten zich serieus afvragen wat hun rol en verdienmodel in de komende jaren gaat zijn
[Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet
19-10-2017 | 09:42:00
De technologische vooruitgang staat niet stil, die versnelt alleen maar. En dus worden de nieuwste snufjes en mogelijkheden alleen maar vaker gebruikt om te maskeren dat we met lege communicatie bezig zijn. Retargeting, 4K-video’s in 360, off the shelf chatbots, drones, virtual reality, webdata-analytics, zelfs met het oude vertrouwde SEO kun je je communicatie slechter maken in plaats van beter
[Column] Frank Waals: Wie zwijgt, die blijft
18-10-2017 | 13:36:23
Wie zwijgt, die blijft. Ja, je leest het goed. Geen taalfoutje maar de kille werkelijkheid voor hen die ten prooi zijn gevallen aan hitsige managers die functies verdelen op basis van zaadlozingen. In de VS zijn de fratsen van de op macht beluste filmproducent Harvey Weinstein op straat komen te liggen en dat heeft hem voor de verandering eens geen goed gedaan
[Column] Ronja Slierendrecht: Artificial intelligence maakt audiovisuele archieven toegankelijk
18-10-2017 | 13:18:36
Het aantal beeld- en geluidfragmenten dat per dag de lucht in wordt geslingerd is groter dan ooit. De stroom aan content lijkt eindeloos. Logisch, want iedereen is tegenwoordig in staat om een video of podcast te maken. Niet alleen omroepen, operators en producers hebben een archief aan beeldmateriaal, vrijwel elke organisatie of individu bouwt bewust of onbewust een archief op