Columns

[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?
15-11-2017 | 12:55:56
Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn
[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider
14-11-2017 | 12:34:00
Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant
[Column] Arno Peperkoorn: Witte oude mannen uit een provinciedorp
09-11-2017 | 17:49:00
Er is een hele groep die nooit echt onderdeel wordt van onze branche. Die niet eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Die niet wordt gezien als doelgroep
[Column] Sietse Pots: Je reputatie is niet pro-Bono
08-11-2017 | 11:55:10
Reputatie komt te voet en vertrekt te paard. Een tegeltjeswijsheid werd de afgelopen weken weer bewaarheid. Het imago van Kevin Spacey stortte door #metoo in amper een week ineen als een kaartenhuis
[Column] Brechtje de Leij: Hoe pas je je app-uitgeefstrategie aan op de iPhone X?
08-11-2017 | 10:52:00
Het scherm van de nieuwe iPhone X is groter, prachtig van helderheid en scherpte, en helemaal fullscreen. Helemaal? Nee, bovenaan het scherm is er een gek hapje uit de iPhone genomen ten behoeve van de camera’: the notch
[Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
07-11-2017 | 11:34:00
Wie deze heeft gemist, heeft echt onder een steen gezeten. Op radio, tv, online en in print was deze campagne van Lidl niet te missen. Het inzicht was een eenvoudig woordgrapje, en ook al eens gedaan
[Column] Ruud Verheijen: Effie verliest zijn glans
02-11-2017 | 12:11:31
De belangrijkste prijs in ons vak verliest zijn glans. De Effie Award-uitreiking 2017 in het Concertgebouw maakte dat pijnlijk duidelijk. En presentator Tijl Beckand maakte het alleen maar erger
[Column] Martin Leeflang: Wie wordt de winnaar van de Gouden Loeki 2017?
01-11-2017 | 12:58:00
De uitreiking van de Gouden Loeki: hét jaarlijkse moment waarop circa 1,5 miljoen mensen vrijwillig een paar uur naar commercials kijken. Natuurlijk is het interessant om erachter te komen naar welke commercial de voorkeur uitgaat van het Nederlandse publiek, maar wij zijn benieuwd naar de effectiviteit van de potentiële Loeki-winnaars
[Column] Julie van Mol: "De mensen die van je houden, zijn er"
25-10-2017 | 11:38:18
Naderende lanceringen brengen veel teweeg. Ze scherpen je geest aan. Creatieve invallen en het zien van mogelijke kansen zijn onuitputtelijk. Ze laten energie door je lichaam stromen. In mijn vak heb ik dit vaak meegemaakt. Zo heftig als in de weken voor mijn boeklancering was het echter ongekend
[Column] Paola Cassone: Het glazen huis
25-10-2017 | 10:17:23
“A brand used to be a black box. Now it’s a glass box”. Bam. Zo eenvoudig is het. Een merk is niet meer wat zijn fabrikant wil dat consumenten zien, een merk is de som van alles wat de fabrikant doet om het merk naar consumenten uit te dragen en wat consumenten zelf met het merk doen
[Column] Reinier Rombouts: Jonge Valken: nieuwe vertellers
24-10-2017 | 11:59:00
Oubollig, appelmoes en belastingfraude. Drie woorden die de beeldvorming rond Van der Valk in de afgelopen decennia kleurden. Iedere Nederlander kent de toekans langs de snelwegen. Een sterk merk in naamsbekendheid, maar de horecahotels verloren veel van hun vroegere glans en grandeur
[Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
23-10-2017 | 12:29:00
Fresku vertelde er in DWDD van 9 oktober over. Hij was naar een optreden van komiek Chris Rock geweest, die geen mobieltjes duldt in zijn zalen. Rock heeft namelijk geen zin in oplichtende schermpjes tijdens de voorstelling
[Column] In-Soo Radstake: Het Nationale Theater moet Jappe Claes ontslaan
19-10-2017 | 14:08:00
Het seksschandaal rond Hollywoodproducer Harvey Weinstein is de afgelopen dagen ook overgewaaid naar Nederland. Kranten staan er vol van, televisieprogramma’s besteden er aandacht aan en online komen er meer en meer verhalen naar buiten van ervaringen van vrouwen die slachtoffer zijn geweest van seksuele intimidatie en machtsmisbruik in de Nederlandse film- en televisiewereld, maar ook daarbuiten
[Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
19-10-2017 | 13:13:12
Het mooiste is als je een endorsement krijgt van iemand die beter, groter, zwaarder, belangrijker of invloedrijker is dan jijzelf. Van een non-peer met aanzien. Dat collega’s je endorsen is aardig om het LinkedInprofiel wat op te leuken, maar beter is het als personen van naam en faam je endorsen
[Column] Michiel Veugelers: Disruptie in de filmbranche, innoveer of het doek valt!
19-10-2017 | 10:25:15
Het bioscoopbezoek floreert in Nederland als nooit tevoren en lijkt geen last te hebben van disruptors als Netflix en Videoland, maar ook in de filmindustrie verandert er wel degelijk iets en distributeurs en producenten moeten zich serieus afvragen wat hun rol en verdienmodel in de komende jaren gaat zijn
[Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet
19-10-2017 | 09:42:00
De technologische vooruitgang staat niet stil, die versnelt alleen maar. En dus worden de nieuwste snufjes en mogelijkheden alleen maar vaker gebruikt om te maskeren dat we met lege communicatie bezig zijn. Retargeting, 4K-video’s in 360, off the shelf chatbots, drones, virtual reality, webdata-analytics, zelfs met het oude vertrouwde SEO kun je je communicatie slechter maken in plaats van beter
[Column] Frank Waals: Wie zwijgt, die blijft
18-10-2017 | 13:36:23
Wie zwijgt, die blijft. Ja, je leest het goed. Geen taalfoutje maar de kille werkelijkheid voor hen die ten prooi zijn gevallen aan hitsige managers die functies verdelen op basis van zaadlozingen. In de VS zijn de fratsen van de op macht beluste filmproducent Harvey Weinstein op straat komen te liggen en dat heeft hem voor de verandering eens geen goed gedaan
[Column] Ronja Slierendrecht: Artificial intelligence maakt audiovisuele archieven toegankelijk
18-10-2017 | 13:18:36
Het aantal beeld- en geluidfragmenten dat per dag de lucht in wordt geslingerd is groter dan ooit. De stroom aan content lijkt eindeloos. Logisch, want iedereen is tegenwoordig in staat om een video of podcast te maken. Niet alleen omroepen, operators en producers hebben een archief aan beeldmateriaal, vrijwel elke organisatie of individu bouwt bewust of onbewust een archief op
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
18-10-2017 | 11:00:00
In de energiemarkt zijn er niet zo veel routes naar groei waar je uit kunt kiezen. Een van die routes is die van no frills, met prijs als belangrijkste wapenfeit. Energiedirect heeft in dit kader een campagne gemaakt die bestaat uit maar liefst negen creatieve uitwerkingen, die voor mijn gevoel allemaal wel familie van elkaar zijn
[Column] Marvin Jacobs: Haatzaaiers laten podcasts links liggen
17-10-2017 | 13:13:30
Online je mening geven, betekent anno 2017 jezelf blootstellen aan een spervuur van gescheld en beledigingen. Online is er één gedeelte dat vooralsnog gevrijwaard blijft van die epidemie, een plek waar mensen hun mening kunnen geven zonder dat ze daarmee gelijk een online slachtpartij over zichzelf afroepen. Welkom in de wereld van podcasts
[Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
16-10-2017 | 11:03:00
Het is vrees ik niet een heel erg origineel onderwerp, ook ik heb er al eerder over geschreven en ik ben niet de enige, maar het blijft een urgente kwestie: waarom is het toch zo lastig om als bestaande, traditionele organisatie échte innovatie te initiëren en te incorporeren?
[Column] Peter Wiegman: Plaatjespolitie
16-10-2017 | 10:15:00
ANP en Permission Machine accepteren geen gebruik van beeldmateriaal zonder een licentie. Dat is op zich een heel goede gedachte, maar ik ben van mening dat er nuance mag zijn. En die is er niet. Het doel is evident, namelijk om illegaal gebruik van beeldmateriaal te voorkomen. Dat kan ook met een waarschuwing en bewustmaking en hoeft niet per se met een (dreig)brief
[Column] Herman Spinhof: Veiligheid versus privacy
12-10-2017 | 10:38:00
Een raadgevend referendum is geen democratisch hoogstaand middel om je gelijk te halen. Het is naast de gang naar de rechter, zoals de NVJ en Bits for Freedom hebben gedaan, een uiterste middel in de huidige rechtstaat
[Column] Sietse Pots: Zwartepieten over zorgbudgetten: na een hete herfst volgt een koude winter
11-10-2017 | 10:14:00
Zorginstellingen en zorgverzekeraars voeren (soms met modder besmeurde) discussies in de media over te dure behandelingen of te gebrekkige budgetten. Gaat het bij de Zwarte Pietdiscussie over de hoofden van kinderen, bij zorgbudgetdiscussies zijn het de patiënten die, als het uit de hand loopt, als speelbal dienen
[Column] Nathalie Peters: How To Make It Work
06-10-2017 | 14:31:00
Is het een gunstige ontwikkeling of juist een dominante waarbij bestaande merk-KPI’s niet langer gelden?
[Column] Julie van Mol: Hallo netwerk!
02-10-2017 | 11:22:00
In behoorlijk wat hoofden leeft de droom om een boek te schrijven. Er zijn er die dat louter roepen en nog geen letter hebben geschreven.
[Column] Linda Boks: Bioscoopwereld haalt meer rendement door samenwerking
01-10-2017 | 11:42:00
Het 2017-seminar over Bioscoopreclame dat Jean Mineur Mediavision in Pathé Tuschinski organiseerde, had een positieve, fijne vibe.
[Column] Sebastiaan Moesman: Transparantie zou geen USP moeten zijn
28-09-2017 | 14:41:00
De beslissing van Procter & Gamble om 140M dollar uit hun digitale advertentiebudget te halen, zou een serieuze wake-up call moeten zijn. Het is betreurenswaardig om te denken dat adverteerders zelf moeten controleren of hun advertenties niet aangeklikt worden door Chinese server farms
[Column] Martijn van Lambalgen: De opkomst van video en image recognition
28-09-2017 | 12:26:00
Spraakherkenning stond al een tijdje op de radar, mede door de mooie AI-film Her en natuurlijk de opkomst van Alexa en Siri, die ons misschien wel van het smartphonescherm gaan bevrijden
[Column] Remco Klöters: Het mag van Facebook, toch?
28-09-2017 | 10:34:00
Aan eerdere columns over het gebruik van auteursrechtelijke werken en de diverse excuses die daarvoor in de rechtspraak worden aangevoerd, kan nu een worden toegevoegd: over een uitspraak over de invloed van de gebruiksvoorwaarden van Facebook
[Column] Eline Zwinkels: Magazines blijven een sterk communicatiemiddel
28-09-2017 | 10:16:45
Het percentage ontvangers dat aangeeft het magazine in te zien, steeg de afgelopen jaren gestaag naar 72 procent (2013: 65%). De magazines worden gemiddeld hoog beoordeeld met een 7,5. Zowel relatiemagazines als personeelsbladen worden in 2016 en 2017 hoger beoordeeld dan in voorgaande jaren
[Column] Michiel Rotteveel: Tishiergeenhotel.nl wint MediaTest MediaTaart
26-09-2017 | 17:15:00
Onlangs hebben wij de MediaTest MediaTaart uitgereikt aan Martine de Vente die, samen met Saskia Smith verantwoordelijk is voor Tishiergeenhotel.nl. Bij MediaTest waren we al erg onder de indruk van de aandacht die deze nieuwe online titel krijgt in de diverse vakmedia
[Column] Roland Sars: Tv-operators moeten zich snel gaan gedragen als softwarebedrijven
26-09-2017 | 13:30:00
Softwarebedrijven zijn de mediawereld aan het veroveren. Kijk naar Google, Amazon, Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, Hulu - en ze hebben allemaal een uniek aanbod. Of het nu gaat om realtime communicatie, het delen van persoonlijke momenten of om continu geïnformeerd te blijven
[Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen
25-09-2017 | 09:13:43
In ons vak gaat er nu een gerucht rond dat het bereik van Facebook niet klopt. Eind 2016 was er al ophef over een Nielsenonderzoek dat aantoonde dat de bereikcijfers van Facebookvideo’s flink lager lagen dan dat Facebook zelf beweerde
[Column] Wouter Bax: Het Gouden Kalf moet nu maar eens een stier worden
25-09-2017 | 08:25:00
Daar gaan ze, de haantjes en de diva’s van de Nederlandse film. Glunderend stappen ze uit de limo’s op de rode loper, hunkerend naar een Gouden Kalf