[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Another World van CNN en Land Rover
24-07-2019 12:02:00 | Hits: 2042 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Deze zomer is het 50 jaar geleden dat Buzz Aldrin en Neil Armstrong voet zetten op de maan. Om dit gegeven te eren heeft CNN een documentaire gemaakt met nog nooit vertoond materiaal. Nu willen televisiezenders natuurlijk dat deze programma's goed worden bekeken en in het Netflix-, Hulu- en Videoland-tijdperk van betaald of uitgesteld tv-kijken levert dat een uitdaging op om hier voldoende aandacht voor te krijgen.
 
CNN ging op zoek naar samenwerkingen om deze documentaire (vooraf) onder de aandacht te brengen. Land Rover en Samsung blijken een goede match. Zo blijken de kijkers en kopers van Land Rover goed te matchen; meer man dan vrouw (44 om 56 procent) en hoogopgeleid en wereldburgerlijk. De slogan van Land Rover Above en beyond behoeft geen uitleg over waarom die goed aansluit bij een documentaire over ruimtevaart.
 
De verdiepende verhalen van Shawna Pandya, Natalie Panek en Scott Kelly over hun ervaring met ruimtevaart en Mars-expedities passen goed bij zowel de merken als de documentaire. De Land Rover wordt in het verhaal met Shawna gebruikt om naar het afgelegen Mars Desert Research Station in de woestijn van Utah te rijden. De shots hier zijn schitterend en laten zowel de buitenaardsheid van de locatie als de oorsprong van de auto zien. Wat mij betreft een geslaagde combinatie van inhoud, vorm en verhaal. De documentaire houdt de kijker vast en laat zien wat deze mensen drijft om te doen wat ze doen en nastreven. De rol van het merk en het product sluit hier goed op aan.

Vanuit productioneel oogpunt ook erg interessant dat deze drieluik (er is nog een 360-VR experience gemaakt in samenwerking met Samsung over 50 jaar ruimtevaart - is gemaakt door Courageous, het branded content-label van CNN. Ze zijn er, wat mij betreft, goed in geslaagd om vanuit de doelgroep op zoek te gaan naar merken die hierbij aansluiten en relevante verdieping te geven. Zo worden de adverteerders goede versterkers van je verhaal en genereren ze positieve aandacht voor het uiteindelijke eindproduct; de documentaire. En daar wordt iedereen van deze partijen beter van.

In Nederland moeten ook tv-zenders (of andere publishers), in ditzelfde krachtenveld van aandacht, kijkers naar zich trekken. Door goede samenwerking en superieure videoproducties moet het mogelijk zijn om aandacht te krijgen en vast te houden. Het blijft natuurlijk  altijd zaak op zoek te gaan naar goede combinaties, die geloofwaardig en versterkend zijn. CNN en Land Rover hebben hier een mooi voorbeeld van gegeven.

 ---

Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14

Laatste 10:

19-06-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer
01-04-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: The E.V.A. Initiative van Volvo
26-01-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Don’t fence me in van Mini USA
05-11-2018 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice
26-04-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
07-02-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi
21-12-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
07-11-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
09-08-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie 
13-06-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Specsavers, Fonds Gehandicaptenzorg, Apple

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie