[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Start Something Priceless van MasterCard
19-06-2020 11:52:45 | Hits: 1675 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

In de laatste commercial van MasterCard US wordt goed ingespeeld op het coronavirus en het fenomeen thuiswerken.

Mastercard New Co Workers

In de commercial zien we hoe lastig het soms is om met huisdieren, kinderen of partner je werk te doen. Herkenbare en aandoenlijke situaties worden getoond, waardoor je met een glimlach aan het kijken bent. Hij voldoet daarmee aan de huidige standaard van MasterCard-commercials, die altijd een hoog aaibaarheidsgehalte hebben. In de online comments op verschillende site je ook dat veel volgers hun eigen perikelen met thuiswerken delen. Ze hebben dus goed ingespeeld op een herkenbare situatie.

 De commercial is met een post op social media ondersteund en past binnen de langlopende campagne Start Something Priceless. Daar houdt het alleen helaas op. De url die in de commercial wordt getoond, leidt naar een algemene landingspagina over hoe MasterCard omgaat met Covid-19 . De video is zelfs niet eens te vinden op hun YouTube-kanaal, waar wel veel andere video’s over de huidige situatie staan over social distancing, veilig online shoppen, support local en hoe kleine ondernemers worden geholpen bijvoorbeeld.

Op social zijn hierna vooral Priceless Talks gepusht, waarin gesproken wordt met eigenaars van mkb-bedrijven en hoe zij omgaan met financiën. 

In mijn beleving is het zonde dat deze commercial een one off is. De rol die Mastercard kan spelen in deze onzekere periode, waarin thuiswerken de norm is, mensen meer online bestellingen plaatsen en er ook meer financiële fraude plaatsvindt (hacken, Whatsapp-phishing), hadden ze beter kunnen gebruiken. Deze ene commercial had daarvan een mooi begin kunnen zijn. Ook het feit dat de url die in de commercial staat nu al niet meer bestaat, geeft aan dat het meer een inhaakmoment was, dan een doordachtere marketingactiviteit.

In Nederland is dat ook een gevaar dat op de loer ligt; inspelen op een actualiteit, zonder dat deze onderdeel is van een ‘grotere’ of langeretermijnstrategie. Hiermee kun je dus het kind met het badwater weggooien. Mocht je toch iets eenmaligs doen, zorg dan in ieder geval dat de verwijzingen kloppen en werken.

--

Maurice van Susante is manager social media en contentmarketing bij AS Watson voor de merken Kruidvat en Trekpleister

Lees ook:

10-03-2020 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: In the Name of Play van Fanta
10-01-2020 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked
23-10-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Beyond limits van BT
24-07-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Another World van CNN en Land Rover
19-06-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie