[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked
10-01-2020 10:52:57 | Hits: 1361 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Met de huidige staat van de wereld in het achterhoofd, was ik aan het kijken naar een positieve campagne, die goed bij het merk past en ook goed doet voor de wereld.

Zo kwam ik Wild Turkey tegen, een Australisch bourbonmerk, dat al lange tijd probeert een positief steentje bij te dragen met het With Thanks-initiatief waarbij ze opbrengst en activaties doneren voor dak- en thuislozen, hulpverleners (brandweer) en de Foundation for National Parks & Wildlife. En zij hebben de ambitie om dit verder uit te werken naar meer en nieuwe projecten om de natuur te beschermen en conserveren.

Ook hebben zij sinds langere tijd een samenwerking met Matthew McConaughey, die in zijn jeugd een aantal maanden in de Australische Outback doorbracht en daardoor een band heeft met het land. Hij past bij het merk Wild Turkey.

Samen met McConaughey heeft Wild Turkey een partner gevonden, Unyoked, waarmee zij op afgelegen plekken duurzame hutten hebben gebouwd en nog gaan bouwen. Een deel van de opbrengst van de overnachtingen en van de bourbon gaat naar de Foundation for National Parks & Wildlife.

Om ook op een andere trend van onthaasting in te spelen, zijn de locaties behalve duurzaam ook afgesloten van internet. Met boeken, muziek en spellen moet je je vermaken. Zo kun je weer even nadenken over de zin van het leven.

De campagne is ook weggezet op relevante blogs en social. En om de samenwerking met McConaughey te versterken, heeft hij de videoserie Turkey Talks gemaakt. McConaughey is ook Creative Director bij Wild Turkey en heeft vanuit die rol samen met hen een Texaanse bourbon ontwikkeld.

In mijn beleving is het een mooie, positieve campagne, die ook nog eens geloofwaardig is. Door de lange verbintenis van Wild Turkey aan McConaughey en de With Thanks-initiatieven, zorgen ze ervoor dat ze niet voor korte termijn zomaar wat zeggen, maar dat ze juist op de lange termijn aantonen wat ze doen en daarin investeren. En dat zorgt in mijn beleving voor loyaliteit en diepgang.

In Nederland zou het opzetten van een dergelijke samenwerking met een bekend persoon voor een lange periode en met voelbare diepgang zeker kunnen werken. Dit koppelen aan acties en doorlopende, duurzame initiatieven zorgt ook voor een positieve bijdrage, wat weer goed past in de huidige tijdgeest. Dus ook vanuit dat oogpunt een sterke en ronde campagne.

---

Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14

 

Laatste 10:

23-10-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: Beyond limits van BT
24-07-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Another World van CNN en Land Rover
19-06-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer
01-04-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: The E.V.A. Initiative van Volvo
26-01-2019 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Don’t fence me in van Mini USA
05-11-2018 | [Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice
26-04-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
07-02-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi
21-12-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
07-11-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie