[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Tough as grapes van Welch’s Juice
05-11-2018 11:08:00 | Hits: 1648 | columnist: Maurice van Susante | Tags:

Bedrijven proberen vaak nieuwe doelgroepen te vinden en aan te spreken, om zo meer producten te verkopen. Recent is Welch’s Juice gestart met de campagne Tough as Grapes, gericht op mannen van middelbare leeftijd. Onderzoek toonde namelijk aan dat de Gen X-man in de VS voor 59 procent verantwoordelijk is voor de wekelijkse boodschappen (sowieso al een mooi feitje) en dat 73 procent bij het ontbijt sap drinkt, waarvan 60 procent druivensap. Mooie aanleiding om hier een campagne op te richten. Dit hebben ze gedaan door een aantal video’s uit te brengen waarin de sap erg mannelijk wordt geproduceerd en in beeld gebracht. Show them who is boss!

Of het echt herkenbaar is, weet ik niet. Het is in ieder geval mannelijk en voldoet aan redelijk wat stereotypen. Het bracht bij mij in ieder geval een glimlach op mijn gezicht, en ik behoor tot de doelgroep. En The World’s Toughest Antioxidants zorgt er wel voor dat ik het zou overwegen in ieder geval een keer te proberen (dus leidend tot intentie). De combinatie van beelden, voice-over en de uitsmijter past bij de doelgroep.

Verder hebben ze Jay Glazer gebruikt om hun boodschap te verkondigen als ambassadeur. Hij is in de VS een bekende sportverslaggever van de NFL en UFC en traint NFL-spelers. Hij past dus goed bij de bedachte doelgroep. Ook op Facebook en Twitter is de campagne doorgetrokken. Op Instagram en hun eigen website is de campagne (nog) niet zichtbaar. Wellicht dat de doelgroep in de VS deze kanalen niet bezoekt, maar het lijkt me dat je ze daar ook zou kunnen bereiken.

Ik ben in ieder geval getriggerd. En ik ben benieuwd naar het vervolg van de campagne en de salescijfers. Wordt het een eendagsvlieg of is het een (mid)langetermijnstrategie? Ik ga het in de gaten houden.

Nederland?

Voor Nederlandse begrippen is deze campagne erg mannelijk en over de top. Toch denk ik dat marketeers vaker buiten hun Randstedelijke bubbel moeten kijken en bij een groot deel van werkend Nederland gaat deze campagne toch prima naar binnen. Ik kan me zo de bezoekers van rockfestivals bedenken en mensen die in de industrie werken. Uiteraard zijn deze bevolkingsgroepen in de VS vele malen groter, maar zeker niet weg te cijferen in Nederland. En als het dan ook wat witte boorden aanspreekt op de Zuidas, dan is dat mooi meegenomen. Kunnen mannen ook weer mannen zijn met hun antioxidanten!

---

Maurice van Susante is is Manager Global Content bij FrieslandCampina.

www.frieslandcampina.com/nl
@madmen14

 

Lees ook:

26-04-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: OHRA haalt paarse krokodil van stal, opera met Hertog IJs, slapen met millennials bij Marriot
07-02-2018 | [Commercial Review] Maurice van Susante: winnaar Tide, onder hypnose met Amnesty en skiën met Audi
21-12-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: samenzijn met de Efteling, haters bij Tele2, zoete Kerst met Apple
07-11-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse
09-08-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie 
13-06-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Specsavers, Fonds Gehandicaptenzorg, Apple
20-04-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Volkwagen, SiSi, BrightPensioen
22-02-2017 | [Commercial Review] Maurice van Susante: Heineken, Peugeot, Barbie
02-11-2016 | [Commercial Review] Maurice van Susante: The North Face, Inferno/Pathé, Nissan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie