[Column] Anke Kuik: Programmatic vormt steeds meer de kern van de marketingstrategie van de adverteerder
01-10-2015 16:06:00 | Hits: 4763 | columnist: Anke Kuik | Tags:

Wat betekent de opkomst van automated trading voor de operatie en toekomst van mediabureaus?

Automated trading of programmatic buying verandert in snel tempo het medialandschap. Dit jaar groeit programmatic met +28%, volgens IAB Nederland. Volgend jaar de groei nog groter zijn: +30%, resulterend in €236m programmatic advertising bestedingen in 2016.

Programmatic is niet langer slechts een online item binnen een mediaplan maar vormt meer en meer de kern van de marketingstrategie van de adverteerder. Het is nog steeds complex en een specialisme maar steeds meer mensen binnen de marketingindustrie krijgen ermee te maken. Technologie biedt ons de kans om marketingactiviteiten steeds beter te connecten en creatief in te zetten en dit betekent dat mensen meer en beter samen moeten werken. Als eerste mensen binnen een organisatie, zoals de verschillende afdelingen binnen mediabureaus. Daarnaast uiteraard ook organisaties met elkaar, zoals bijvoorbeeld partnerships met Google en Facebook maar ook met creatieve bureaus en partijen die unieke data aanbieden.

Bij ZenithOptimedia werkten we tot op heden altijd samen met VivaKi AOD, de programmatic media tak van Publicis Groupe. Toen programmatic net om de hoek kwam kijken, er nog veel geleerd moest worden en er vrijwel geen specialisten in dit veld waren was het de beste oplossing om programmatic te centraliseren. Hierdoor konden we incuberen, testen en snel groeien.

Nu programmatic in zo’n razendsnel tempo groeit en echt volwassen is geworden, is er dit jaar voor gekozen om programmatic planning en buying binnen ZenithOptimedia te integreren. Op deze manier komt programmatic dichter bij de adverteerders en zijn we nog beter in staat programmatic goed in te zetten: doelgerichte, lange termijn marketingactiviteiten, verbonden over de gehele CX Loop (consumer journey) met de meest relevante content voor de consument, dat beoordeeld wordt op de juiste KPI’s en verder kijkt dan prijs.

 

Dit betekent dat niet alleen de digitale specialisten binnen ZenithOptimedia in staat zijn dit gedachtegoed te omarmen maar dat alle consultants, klantenteams, strategie, research en zelfs de AV-afdeling de voordelen van programmatic in kunnen zetten. Het feit dat ons creatieve label Moxie experts in dienst heeft op het gebied van programmatic creatives zorgt ervoor dat we een echt geïntegreerde oplossing aan de adverteerder kunnen bieden.

De internationale AOD Hub die we hier in Nederland hebben zitten blijft overigens nog wel bestaan,  onder de naam VivaKi Operating Systems (VOS). Naast een aantal kleinere landen waarvoor nog het campagnemanagement wordt gedaan, focust VOS zich op technologie en data. Het team richt zich samen met collega’s in Europa en de US op programmatic consulting en training, het creëren en aanleveren van op maat gemaakte programmatic oplossingen en zal ook ons Always-On platform, in partnership met Adobe verder uitbouwen.

De industrie verandert en technologie zal zich steeds sneller ontwikkelen. Het laatste wat mediabureaus moeten doen is stil staan. We moeten continue in ontwikkeling blijven en met de markt mee bewegen. We bevinden ons in een extreem interessante tijd waar technologie een infrastructuur biedt om de meest creatieve oplossingen te ondersteunen en de meest relevante ervaringen voor de consument te creëren.
Bij ZenithOptimedia bieden wij dit aan door een nieuw type collega - die experts zijn op het gebied van technologie en data - te koppelen aan de communicatie experts. Zo zitten we boven op de kansen die programmatic biedt om er het beste – maximale effectiviteit - uit te halen. We zijn immers niets voor niets het Live ROI-bureau…

Anne Kuik is Head of Programmatic and Digital Transformation bij ZenithOptimedia.

 

 

 

www.zenithoptimedia.nl
www.twitter.com/zo_nederland

 

Deze bijdrage is onderdeel van een forum over mediabureaus en automated trading. Dat forum staat hier

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie