[Column] Annemarije Tillema: Bouwtekening voor kathedralen
05-03-2020 10:26:15 | Hits: 1109 | columnist: Annemarije Tillema | Tags:

Je kunt deze week behoorlijk gefrustreerd raken over urgente zaken die de voorpagina’s beheersen. De rol van de media zou ik hier in dit schrijven graag eens kritisch voor het voetlicht willen brengen. Want wat als we klimaatverandering net zo groots en meeslepend in de spotlights zetten, als het coronavirus? Zouden we dan niet veel zenuwachtiger worden? Zien we nog helder wat we moeten doen? Vandaag? En morgen?

Ik heb onlangs een interview met David Attenborough gezien, waarin hem werd gevraagd of er hoop is dat dingen beter kunnen worden voor onze planeet. Hij antwoordde dat we de snelheid waarmee het erger wordt alleen maar kunnen vertragen. Hoe leef je in de schaduw van zo'n snelle en onvermijdelijke achteruitgang? Hoe moet je daar als merk mee omgaan? Of als media-of communicatiemanager?

Vecht voor vertraging van de snelheid

Als merkeigenaar, media- of communicatiemanager leef je in een uniek moment in de geschiedenis. De ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering zijn niet zoals een coronavirus, een oorlof, of als een recessie, waarbij de verslechtering van een tijdelijke aard is en er uiteindelijk verbetering optreedt.

Nooit eerder hebben we geweten dat de verslechtering van niet alleen onze landen, maar onze hele planeet, in de nabije en verre toekomst zal voortduren - wat we ook doen. Zoals meneer Attenborough zegt, we kunnen en moeten vechten om de snelheid waarmee dingen erger worden te vertragen, ook al kunnen we niet realistisch hopen op verbetering.

We kunnen niet nalaten dat de mening van Attenborough de reguliere wetenschap weerspiegelt. Zelfs als we morgen stoppen met alle bestaande CO2-uitstoot, dan nog is er hoe dan ook sprake van een aanzienlijke mate van toekomstige opwarming.

De gevolgen zijn verschrikkelijk. Als we erin slagen de opwarming tot 1,5 graden te beperken, zullen we nog steeds een stijging van de zeespiegel van ongeveer een halve meter hebben, moordende hittegolven en droogte in veel delen van de wereld op ons af zien komen - wat leidt tot een afname van de landbouwproductiviteit. We kunnen massamigraties en vernietiging verwachten.
  


Kathedraal-denken

Vorig jaar riep Gretha Turnberg de Europese leiders al op om nu maar eens de Brexit te vergeten – dat zal met het coronavirus niet anders zijn – en de aandacht te richten op klimaatverandering. “Er is een vooruitziende visie nodig, moed, trots, vastberadenheid om de fundamenten te leggen zonder dat we precies weten hoe het plafond eruit zal moeten komen te zien”, aldus Gretha. Er is, met andere woorden, kathedraal-denken nodig.’

Merkeigenaren, overweeg dit denken eens vandaag als je net koffie hebt gehaald; achter de bouw van de torenhoge kathedralen uit de middeleeuwen. Ze werden vaak in meer dan een generatie gebouwd, dus veel van degenen die eraan begonnen te werken, hebben het moment niet meegemaakt om hun project echt af te zien. Maar dat weerhield hen er niet van om de plannen te tekenen, de basis te leggen of over hun muren te werken. De kathedralen waren voor de toekomst, niet alleen voor het nu. Omgaan met de klimaatcrisis vereist mogelijk een vergelijkbaar langetermijndenken, ook voor je merk en organisatie. Blijf dus weg van de korte termijnstrategieën, de bits en bytes, de likes en de vluchtigheid. Wat schiet je daar mee op?  

Hoewel de kennis van klimaatvernietiging de motivatie kan ondermijnen en angst en zinloosheid kan opwekken, kan een langetermijnperspectief ook motiverend blijken te zijn. Met een beter begrip van wat er op het spel staat, is het mogelijk dat we worden gestimuleerd om te doen wat we kunnen om ervoor te zorgen dat het leven een eeuw - of meer - vanaf nu beter is dan het anders zou zijn geweest.


Laat de moed dus niet in de schoenen zakken, maar trek de stoute schoenen aan. En denk maar eens aan een gedegen bouwtekening van een fraaie kathedraal.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Lees ook:

23-01-2020 | [Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld
30-12-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Meester van de verandering!
03-09-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Herwaardering van stilte
27-06-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument
21-02-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen
03-12-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Zomer 2018; loslaten en uitzoomen
05-05-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
15-03-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Geloofwaardig communiceren over duurzaamheid 
29-03-2017 | [Interview] Annemarije Tillema over duurzaamheid als marketingtool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie