[Column] Annemarije Tillema: De resetknop, waar u de rest van uw leven iets aan heeft
04-05-2020 09:50:01 | Hits: 1223 | columnist: Annemarije Tillema | Tags:

We leven in bijzondere tijden. Het lijkt erop dat we worden getest: op nieuw gedrag, op bewuster, op thuiswerken, op maat houden, op saamhorigheid. De grenzen aan globalisering en vrijheid worden nu genadeloos blootgelegd. Meer dan we ooit hadden kunnen vermoeden toen we aan dit nieuwe decennium begonnen.

We startten het jaar met frisse nieuwe voornemens (die overigens al erg lang geleden leken), we zochten het ver weg, leuke zonnige tripjes om de winter door te komen. Om ver weg, in den vreemde, tijdens een retraite op zoek te gaan naar onszelf wellicht?
De wereld kwam tot stilstand en wij kwamen bedrogen uit.

Eerst onderschatting, daarna pas besef

Covid-19 was daar als onaangekondigde sluipmoordenaar. De wereld legt aan iedereen een gedwongen adempauze op. Want in Nederland overkwam ons hetzelfde als tijdens de kredietcrisis van 2008. Na de onderschatting kwam pas het besef. Covid-19 houdt geen rekening met landgrenzen, laat staan met onderschatting. We kregen de volle laag. Ons zorgstelsel piepte en kraakte, de angst regeerde. En we wisten ons geen raad.

Het raakt iedereen van ons, van jong tot oud, arm, rijk, links, rechts en alles ertussenin. Het hele Nederlandse bedrijfsleven schudt op haar grondvesten. Van horecaondernemer tot vastgoedmagnaat. Van Brandmanager tot reisagent.
God verhoede dat bedrijven die vooraan in de rij stonden toen de overheidssteun werd verdeeld, zonder gêne ook nog de rekening doorschoven naar de zwakke delen in de keten. Het gebeurde en kwam aan het licht.  

Een oefening in nederigheid

Maar mocht die tweede golf er komen, laat het dan gebeuren; laat deze crisis ons dan tenminste louteren. Dat we een post-coronatijdperk ingaan van saamhorigheid en samenwerking op de andere grote uitdagingen waar we als wereld voor staan. Het wordt voor ons uiteindelijk een grote oefening in nederigheid. In kiezen voor wat echt belangrijk is, in bewuster, beter, groener, verantwoorder. Kortom, in veel weglaten.

Gedrag in onze stresstest

De verspreiding van Covid-19 heeft de dagelijkse gewoonten over de hele wereld opgeschud. In de hele wereld leidde de uitbraak van het virus tot een ongekende afname van de vervuiling door woon-werkverkeer. Fabrieken staan stil. Uitstoot grandioos beperkt. De ketens worden drastisch ingekort. De natuur komt tot rust.  Bedreigde diersoorten krijgen nieuw leven.
Natuurlijk is deze crisis een uitgelezen moment om ons economische systeem te hervormen, lokaler en dichtbij huis te denken, te vergroenen. Om opnieuw te kiezen, bewust te kiezen welke wereld wij straks willen bewonen.

Resetknop
Kunnen we deze pandemie gebruiken om iets goeds te doen en de dagelijkse gewoonten te resetten om duurzamer te zijn? We zijn tot veel in staat, zo blijkt. Ik verwacht er eerlijk gezegd veel van.

Toch moet de economische crisis, die genadeloos op ons afkomt, niet te diep worden. Want wie nu of straks zich zorgen maakt dicht bij huis, zit hoe dan ook niet te wachten op klimaatverandering.

Wij mensen zullen nieuwe manieren vinden om ermee om te gaan. Want als we straks vanwege een lange maar intelligente zomerquarantaine thuis zitten, nadat de overheid en het virologen-leger u dat heeft gevraagd, we hebben dan ruimschoots de kans gehad om te reflecteren op onze bestaande gedragingen als consument. Kun je toch nog je retraite afvinken voor dit jaar.

Hou vol, maak er iets van, en wees lief voor elkaar. En de natuur.   

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Lees ook:

05-03-2020 [Column] Annemarije Tillema: Bouwtekening voor kathedralen
23-01-2020 | [Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld
30-12-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Meester van de verandering!
03-09-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Herwaardering van stilte
27-06-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie