[Column] Annemarije Tillema: Duurzaamheid door de ogen van de consument
27-06-2019 09:47:00 | Hits: 2436 | columnist: Annemarije Tillema | Tags:

Duurzaamheid, een thema dat vandaag de dag niet meer weg te denken is uit de plannen van marketeers en communicatiemanagers.

Om te kunnen snappen hoe de consument zich beweegt in de wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, wordt onderzoek gedaan en wordt de Sustainable Brand Index opgesteld. Ook dit jaar is er weer onderzoek gedaan naar wat de consument vindt van bedrijven en merken als het gaat over duurzaamheid.

De consument spreekt zich uit

In de Sustainable Brand Index 2019, die in april werd gelanceerd, zijn het de consumenten die zich uitspreken over hoe merken in Nederland het doen wat betreft sociale en milieugerelateerde verantwoordelijkheid. Het gaat dus niet over wat bedrijven feitelijk doen op het gebied van duurzaamheid, het gaat over hoe de consument het ziet. De inzichten uit het onderzoek achter de Sustainable Brand Index kunnen handvatten bieden om duurzaamheidscommunicatie vorm te geven. 

Bewustzijn vergroten

In de Scandinavische landen is het onderzoek voor de negende keer uitgevoerd en in Nederland is voor de derde keer op rij het onderzoek gedaan naar merken en duurzaamheid. In 2012 nam de Sustainable Brand Index 150 merken onder de loep en werden zo’n 3000 consumenten bevraagd. Inmiddels zijn er in Europa in 2019 in totaal 1148 merken beoordeeld door 50.000 consumenten. Het doel van de Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzame branding te benadrukken en bewustwording hierover bij de consument te vergroten.

Praten en doen

In de resultaten van het onderzoek van 2019 zien we nog sterker dat hoe meer bedrijven over duurzaamheid communiceren, hoe meer mensen erover willen weten, hoe kritischer ze worden. De Nederlandse consument komt in een volwassenheidsfase terecht als het gaat over duurzaamheid. Mensen zijn bovendien van mening dat individuen verantwoordelijk zijn voor het veranderen van hun consumptiepatronen om de klimaatverandering te bestrijden. De kloof tussen praten over duurzaamheidskwesties en het feitelijk veranderen van individueel gedrag is echter nog steeds aanwezig, maar wordt wel kleiner dan voorgaande jaren. Naarmate het bewustzijn groeit, worden consumenten ook kritischer en sceptischer over wat het betekent om de duurzamere keuze te maken.

And the winner is...

Sustainable Brand Index 2019 laat een positieve trend zien in duurzaamheidsscores van de merken die in de ranglijst zijn opgenomen. De overall winnaar van de Sustainable Brand Index 2019 is, net als vorig jaar, Tony’s Chocolonely.

De winnaars per sector:

  • Automotive: Tesla
  • Banken: ASN Bank
  • Energie: Greenchoice
  • Levensmiddelen: Tony’s Chocolonely
  • Hotels: Van der Valk
  • Mobiliteit: ANWB
  • Restaurants: La Place
  • Retail: IKEA
  • Supermarkten: Albert Heijn
  • Travel & Leisure: Landal GreenParks
  • Zorgverzekeraars: Menzis

Duidelijk standpunt

Het bouwen van een duurzaam merk is vandaag belangrijker dan ooit tevoren. Mensen zijn bewuster en meer uitgesproken over duurzaamheid, wat betekent dat de vraag toeneemt. Het is belangrijk voor merken om een duidelijk standpunt in te nemen over wat duurzaamheid betekent voor hen en consumenten kunnen worden aangemoedigd om zich bij hun missie aan te sluiten. Tony’s Chocolonely is hierin uitstekend geslaagd.

Sectorbrede oplossingen, of het nu de foodsector betreft, de banken of de energiemaatschappijen, zijn een essentiële stap voorwaarts voor het creëren van gedragsveranderingen. Om mensen te laten handelen, moet de norm snel veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar het elektrisch rijden. De norm verandert. Dit kan als alle, of tenminste een meerderheid van de, actoren in een branche samen optreden.

Ben je benieuwd naar de resultaten van het onderzoek achter de Sustainable Brand Index 2019? Kijk dan op www.sb-index.com of stuur me een bericht op annemarije.tillema@sb-index.com.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Fotocredit: Anna Green

Lees ook:

21-02-2019 | [Column] Annemarije Tillema: Richting kiezen
03-12-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Zomer 2018; loslaten en uitzoomen
05-05-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
15-03-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Geloofwaardig communiceren over duurzaamheid 
29-03-2017 | [Interview] Annemarije Tillema over duurzaamheid als marketingtool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie