[Column] Annemarije Tillema: Nederlandse consument vindt Tony's Chocolonely het meest duurzame merk van Nederland
05-05-2018 10:21:09 | Hits: 1843 | columnist: Annemarije Tillema | Tags:

In mijn vorige blog schreef ik over duurzaamheidscommunicatie en wat Nederlandse consumenten hierin belangrijk vinden. Ik gaf toen al aan dat ik in mijn volgende blog in zou gaan op de resultaten van het onafhankelijke onderzoek rondom de Sustainable Brand Index, het grootste Europese onderzoek op het gebied van duurzaamheid en merken.

De Sustainable Brand Index is een onafhankelijke merkenstudie waarin de focus op duurzaamheid ligt. Doel is te achterhalen hoe bedrijven en merken scoren op duurzaamheid, branding en communicatie, vanuit het perspectief van de consument. In de Sustainable Brand Index en het hiermee samenhangende onderzoek worden consumentenmerken uit verschillende sectoren, onder andere energie, retail, voedingsmiddelen, supermarkten, geëvalueerd en gerankt op hoe duurzaam zij worden ervaren door consumenten. 

In 2011 werd de studie voor het eerst uitgevoerd onder Zweedse consumenten. Toen nam de Sustainable Brand Index 150 merken onder de loep en werden zo’n 3000 consumenten bevraagd. Inmiddels wordt het onderzoek ook uitgevoerd in Denemarken, Noorwegen en Finland, waar in 2018 in totaal 1066 merken en zo’n 44.000 consumenten worden meegenomen.

Het doel van de Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzame branding te benadrukken en bewustwording hierover bij de consument te vergroten.

Bedrijven merken dat hoe meer ze over duurzaamheid communiceren, hoe meer mensen erover willen weten, hoe kritischer ze worden. Ook neemt de vraag naar duurzame producten toe. Om daarop in te spelen, moet een bedrijf zijn business echter wel daadwerkelijk verduurzamen. Zo drijft de Sustainable Brand Index de feitelijke organisatie inspanningen ook. Het gaat dus vooral om communicatie over duurzaamheid, maar de index kan ook leiden tot duurzamere bedrijfsvoering. Je kunt dus stellen dat communicatie een driver is voor duurzaamheid. 

De uitkomsten van het Nederlandse onderzoek achter de Sustaible Brand Index werden op 19 april jl. in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam door Harm Edens gepresenteerd. We leerden deze avond veel van bedrijven, maar zeker ook van Nederlandse consumenten. Zo bleek uit het onderzoek dat 26 procent van de Nederlandse consumenten, vertrouwen heeft in bedrijven. Dat is laag als je dit vergelijkt met andere landen die in het onderzoek zijn meegenomen, bijvoorbeeld Denemarken (31%) en Finland (36%).

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 79 procent van de Nederlandse consumenten duurzaamheid laat meespelen in aankoopbeslissingen. Een gigantisch belangrijke factor dus en reden genoeg om vertrouwen te winnen van consumenten door transparant te zijn over je verantwoordelijkheden, zowel milieu- als sociaal/maatschappelijk gerelateerd. 
We zien dat duurzaamheid een volwassenheidsfase gaat bereiken en dat hierdoor hogere eisen worden gesteld aan de duurzaamheidscommunicatie van het bedrijf, zowel hoe deze communicatie eruitziet alsook de mate waarin wordt gecommuniceerd.

In het onderzoek vanuit de Sustainable Brand Index zijn 153 merken door Nederlandse consumenten beoordeeld op hun sociale en milieugerelateerde verantwoordelijkheden.
Chocolademerk Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018. Naast Tony’s Chocolonely werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Greenchoice (Energie), ASN Bank (Banken), ANWB (Mobiliteit), Tesla (Automotive) en Landal Greenparks (Travel & Leisure) bekendgemaakt.

In de blogs die volgen ga ik in op wat deze merken doen en waarom dat zo positief wordt beoordeeld door de consument.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Topfoto: Anna Green, Portfolio Fotografie

 

Lees ook:

15-03-2018 | [Column] Annemarije Tillema: Geloofwaardig communiceren over duurzaamheid 
29-03-2017 | [Interview] Annemarije Tillema over duurzaamheid als marketingtool

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie