[Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
11-05-2017 10:05:14 | Hits: 9850 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Het is aan in medialand. 

Een rel die zijn weerga niet kent. 

GeenStijl wordt aangepakt door een aantal vrouwelijke journalisten. Ze pikken het niet langer. 

De vrouwonvriendelijkheid, het denigrerende taaltje op deze site is ze nu echt in het verkeerde keelgat geschoten. Iedereen vindt er iets van en iedereen heeft er een mening over.

Ik ook.

Ik las de stukjes her en der en dacht in eerste instantie: nu pas? Een site die al jaren mensen beledigt om hun huidskleur, sekse, religie of gewoon beledigt om het beledigen. En nu pas ontstaat er een enorme ophef. Hoe dan? Vinden we dat niet een beetje laat?

Verdieping, dat moest ik zoeken. De journalisten gingen de adverteerder oproepen om niet meer op GeenStijl te adverteren. Dat zou ze krijgen! De financiële ader wordt dichtgeknepen en zo zou dit kwaad vanzelf verdwijnen.
Ik dacht aan Doe Maar: er zit een knop op de tv. Er zitten heel veel knoppen op het internet. Kijk dan niet op die site. Lees dan niet. Maak dan geen ophef. Maar het is te laat. De ophef was er. Een van hen werd bedreigd. De maat was vol. Snap ik ook wel.

Ik dacht aan Doe Maar: er zit een knop op de tv. Er zitten heel veel knoppen op het internet. Kijk dan niet op die site. Lees dan niet

Laatst las ik een stuk waarin Jan Driesen aan het woord kwam. Driesen, die wij allen nog wel kennen als een wereldberoemde schaatser, vond dat journalisten weg moeten blijven van dit soort oproepen richting adverteerders. De adverteerders konden dit immers zelf wel bepalen. In dat stuk kwamen ook adverteerders aan het woord. Twee van hen wisten te melden dat ze eigenlijk geen idee hadden waar hun advertenties stonden, maar dat ze daar nu echt wel strenger op gingen letten. Driesen wist te melden dat adverteerders zelf precies weten waar ze staan. Wat is nu waar? Dat laatste in ieder geval niet kan ik je verzekeren. Een adverteerder weet echt niet waar elke banner staat. Ze zullen weten met welke sites ze intensieve samenwerkingen hebben, maar waar welke banner staat? They don’t have a clue…. en dat hoeft ook helemaal niet altijd.

Volgens Driesen staan adverteerders op GeenStijl omdat de doelgroep daar zit. En die doelgroep is essentieel voor ze.

Die doelgroep zit ook op porno- en goksites, daar willen adverteerders nooit staan. Want dat is slecht voor de merkwaarde. Netwerken beloven dan ook altijd plechtig: u bereikt uw doelgroep, maar uw advertentie zal niet op porno- of goksites verschijnen. In de VS voegen ze daar nog aan toe: u staat niet op sites waar wapens worden verkocht.

Waar een adverteerder al jaren zegt: "Nee dank je, ik wil met mijn shampoo liever niet naast een klaarkomende man staan", is het pas sinds vorige week not done om op een haatzaaiend platform te adverteren

Dus waar een adverteerder al jaren zegt: "Nee dank je, ik wil met mijn shampoo liever niet naast een klaarkomende man staan", is het pas sinds vorige week not done om op een haatzaaiend platform te adverteren. Vind ik wel een dingetje. De adverteerder kan makkelijk zonder GeenStijl.  Zoals de adverteerder makkelijk zonder 90 procent van de titels kan. Ze kunnen niet zonder bereik in hun doelgroep. Dat ene racistische en seksistische platform maakt daar echt geen verschil in. En als dat platform wel het verschil maakt voor jouw merk, dan zou ik me oprecht zorgen gaan maken als marketeer. 

Inmiddels is de ene na de andere adverteerder opgestaan om afstand te nemen van GeenStijl. Wij willen er niet meer staan, zei de Belastingdienst. Dat het tv-broertje van GeenStijl, Powned, wordt betaald van belastingcentjes geeft wat mij betreft alleen maar aan hoe ridicuul dit statement is. Je merk wordt niet meer of minder verkocht omdat je wel of niet op GeenStijl staat. Je kan daar makkelijk niet staan. Dat journalisten deze oproep doen? Stoor ik me werkelijk geen seconde aan. Zij mogen dit vinden, net zoals GeenStijl in dit land mag schrijven wat ze willen schrijven, Driesen mag zeggen wat hij zegt en ik mag tikken wat ik tik. De wet zal bepalen hoe ver ze mogen gaan. En de adverteerder? Die moet wellicht toch ietsie pietsie meer transparantie gaan eisen.

Het hoogtepunt van deze episode was voor mij in ieder geval duidelijk: Katja Schuurman. Katja, bedankt.

---

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment

www.resultrecruitment.nl
@Arnopeperkoorn

 

Lees ook:

14-03-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
02-11-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Lieve Marianne

26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: De Zlatan's in media en reclame

18-05-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Hlep ik word een zeikerd!
10-03-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Marketing ingewikkeld?
22-12-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Mensenhandel
04-11-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast
30-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Adblockers, Instagram Advertising en ander prachtig nieuws
19-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie