[Column] Arno Peperkoorn: Marketing ingewikkeld?
10-03-2016 13:59:00 | Hits: 11329 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Overal lees ik hetzelfde: Big Data, SSP, DSP, DMP, SEA, SEO, RTB en zoveel meer verwarrende drieletter afkortingen dat het je door de bomen bijna het bos niet meer doet zien. Je kan geen site openen, vakblad open slaan of er staat wel groots: Technologie leidend in marketing.

Maar waar heeft iedereen het nou eigenlijk over?  Waarom rolt iedereen over elkaar heen in deze tech-race? En is technologie leidend? Of moet dat het zijn? 

Kom ik op terug. 

Twee maanden geleden overleed mijn beste vriend. Na 23 jaar vriendschap kwam er van één op de andere dag een abrupt einde aan zijn leven. Verwerken van verdriet gaat in mijn geval het best door het te delen. Met dierbaren doe ik dat op Facebook, wat zich voor mij als een waar therapeutisch platform aan het ontwikkelen is. Verder praat ik veel. Helpt. 

Maar goed, hij was er niet meer. En ik moest met spoed naar Aruba voor de crematie, omdat ik daar wilde zijn waar we elkaar 23 jaar geleden leerden kennen. Ik wilde de laatste eer aan hem bewijzen en bij vrienden en familie zijn. 

Letten jullie op marketeers! 

Ticket zoeken. In ieder geval was ik een illusie armer. Last Minute-voordeel bestaat niet in ’t echie. Dat bestaat echt alleen maar in advertenties. "Ticket to the Tropics" voelde voor mijn portemonnee net zo vals als Joling’s liedjes. Na het bezoeken van oneindig veel sites, heb ik uiteindelijk toch maar via KLM.com geboekt. In mijn zoektocht waren eerder al tui.nl voorbij gekomen, cheaptickets, goedkope tickets en andere travel sites die zelden tot nooit waarmaken wat ze prediken. 

Mijn data, cookie, whatever was inmiddels al netjes in een bakje gevallen van een platform. Kies er zelf maar 1. De marketeer zat handenwrijvend naar zoveel lekkers te kijken. 

Nu heb ik op Aruba een hoop lieve vrienden. Maar voor deze trip wilde ik ook alleen kunnen zijn. Kortom, ik had een hotel nodig. Daar ging ik weer: hotels.com, Trivago, booking.com, Agoda en nog een hele rits aan sites die ik bezocht. Uiteindelijk was Booking het winnende lot, en boekte ik daar een hotel. 

Vliegen. Afscheid. Heel veel drinken. Vliegen. Thuis. 

Internet aan. En daar gaan we! Banners, buttons, pop-ups, pop-unders, de hele carrousel komt voorbij. "Boek NU uw ticket naar Aruba", schreeuwt TUI me toe. "Boek NU je hotel", blert booking.com

Kijk dat TUI blert en denkt dat ik nog steeds een potentiële boeker ben, kan nog. Als ik ze vervolgens via Twitter laat weten dat ik net geweest bent en de advertenties waste en raar vind, reageert een vrolijke flapdrol van de social media desk: "Nou u wilt vast volgende week wel weer naar Aruba?” Dan ben ik klaar. En dan snap je het echt niet als merk. 

Maar dan booking.com, alom geroemd om hun tech-denken en 'slimme' wijze van adverteren. ELKE dag stuurt Booking mij een mail met: Hotel aanbieding op Aruba! Dat is voor mij een WTF-moment van jewelste. Ik heb geboekt! Dat weet je! Dat kun je zien in je platform. Stop ermee! 

Nee dat retargeting werkt enorm goed mensen! 

Alleen KLM, die stuurt nog een bericht, ook via Twitter. "Hoe was uw reis?" Voor KLM was ik geen cookie, geen iets in een DMP platform. Geen boeker. Voor KLM was ik gewoon een klant. 

En dat, beste marketeers, dat is wat mij betreft marketing. Klanten verleiden je product te kopen. Maar nooit vergeten dat je klanten mensen zijn en geen stapeltjes data. 

Merken zenden, zenden en zenden. Ze doen net alsof ik geen klant van ze ben, een volgend moment herkennen ze je echter wel als klant, om je vervolgens weer te vergeten. Merken vertonen wel heel erg veel schizofreen gedrag. Het is alsof je 10 jaar getrouwd bent, je je vrouw onverwacht op straat tegenkomt en jezelf vervolgens gaat voorstellen. Huh?! Als ik online ben, ben ik niet ineens een ander mens. Behandel me dan ook niet zo! 

Beste merken, als ik bij u koop online, of wanneer ik offline een klantenkaart gebruik, of bankier, of mijn energie afneem en online klantomgevingen bezoek, dan weten jullie toch wie ik ben? Waarom doe je dan net alsof dat niet zo is? 
Mijn privacy mag u echt hebben, mijn adblockers zal ik de-installeren als u belooft mij weer gewoon als mens te gaan behandelen en niet als een stukje code. 

Tech is nooit leading! Interpretatie van tech, het normaal nadenken, het gebruiken van geweldig mooie technologie om beter om te gaan met je klanten en om op een betere manier mensen te verleiden. Dát moet leading zijn. 

Arno Peperkoorn is directeur Result Recruitment
www.twitter.com/arnopeperkoorn

www.resultrecruitment.nl

 

Lees van Arno ook:

22-12-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Mensenhandel
04-11-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast

30-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Adblockers, Instagram Advertising en ander prachtig nieuws
19-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie