[Column] Arno Peperkoorn: Nike staat op tegen racisme uit zakelijk oogpunt
10-09-2018 11:09:00 | Hits: 2344 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Nike zet Colin Kaepernick centraal in haar campagne. Ik vind het briljant omdat Nike daarmee een beweging omarmt die niet meer te stoppen is. En een beweging omarmt die wereldwijd enorm veel steun krijgt.

In tegenstelling tot wat vele media schrijven is Colin Kaepernick in mijn ogen niet omstreden, zijn mening en actie wordt zeer breed gedragen. En het is juist de stugge en zeer conservatieve houding van de NFL die het aan het verliezen is en als omstreden zou moeten worden getypeerd. Hoe kan racistisch denken niet omstreden zijn en tegen racisme zijn wel omstreden zijn?

Daarmee doet Nike dus iets wat eigenlijk veel minder schokkend is dan dat het lijkt. Ze omarmen een geweldige atleet die een enorme achterban met zich meebrengt. Ze steunen een mening die wereldwijd door velen mensen gedragen wordt en blijven ze doen waar ze al decennia lang briljant in zijn: het nu en de toekomst begrijpen.

Nike staat in haar marketing dicht tegen de consument en weet heel goed wat de gevolgen zijn van deze campagne. De gevolgen zullen enkel positief zijn. En daarmee goed voor de omzet. 

En Nike staat voor iets, iets waar ze overigens al jaren voor staan. De schoenen verbrandende Amerikaan die nu heel boos is sterkt het merk alleen maar meer. Die wil je toch ook gewoon niet als klant?

Nike produceert en verkoopt hoofddoeken, niet uit maatschappelijk oogpunt, maar uit zakelijk oogpunt. Nike staat op tegen racisme. Niet uit maatschappelijk, maar uit zakelijk oogpunt. Snappen wat er leeft in de maatschappij, daar verhalen omheen maken om mensen te inspireren en je producten te verkopen. Dat is toch heerlijke marketing. Nike is hier al jaren eindbaas in.

Toch is er ook kritiek op Nike, niet zozeer op deze campagne maar wel op de wijze waarop en waar ze haar producten produceert. Terechte kritiek, maar een geluid wat nog niet hard genoeg klinkt om verandering te brengen. Die verandering zal niet lang uitblijven en ik voorspel dat Nike ook dit zal omarmen.

Er zijn ook mensen die zeggen "ja maar Nike is ook sponsor van de NFL, ze hadden eerder moeten op staan". Persoonlijk vind ik dat juist een van de slimste dingen. Ze steunen de sport en binden zo miljoenen consumenten aan zich. En in plaats van te stoppen met die sponsoring en alleen Colin Kaepernick te steunen gaan ze door en laten ze een positief geluid horen. Veel krachtiger en positiever. 

Deze campagne is slim, mooi en bezorgt mij kippenvel (en inmiddels ook weer een nieuw paar schoenen). 

De wereld gonst. Het gaat weer over Nike! Briljant! Want...and at the end of the day it's all about the Benjamins.

Deze column is onderdeel van:

[Forum] Overspeelt Nike zijn hand met de Colin Kaepernick campagne?

Dit forum staat hier.

---

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment.

www.resultrecruitment.nl
@Arnopeperkoorn

 

Lees ook:

26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent

30-05-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: Rosanne, Johan, de Volkskrant en de grens
16-02-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: Gijp de Trans
15-01-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan
09-11-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Witte oude mannen uit een provinciedorp
14-07-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Wit
11-05-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
14-03-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
02-11-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Lieve Marianne
26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: De Zlatan's in media en reclame
18-05-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Hlep ik word een zeikerd!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie