[Column] Arno Peperkoorn: Oorlog
23-04-2019 10:17:00 | Hits: 4812 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Het is oorlog. Nee, geen echte oorlog. Althans: niet in Nederland en we mogen ons misschien wel eens wat vaker realiseren hoe bijzonder goed we het hier hebben. Maar daar ga ik het niet over hebben.

Oorlog dus.

De oorlog om talent is momenteel bijzonder hevig losgebarsten. Het zou niet te vinden zijn. En complete trukendozen gaan open om het wel te vinden. Tegelijkertijd roert de 45-plus werknemer zich ook door vanachter de barricades te schreeuwen dat talent niet leeftijdgebonden is en dat ook hij recht heeft op een mooie baan.

En hij heeft natuurlijk gelijk. Talent is niet leeftijdgebonden. En ja, er is wel degelijk arbeidsmarktdiscriminatie, waarbij naast kleur, geslacht, etniciteit, seksuele geaardheid ook leeftijd een negatieve factor speelt.  Daar moeten we iets mee!

Maar jong talent brengt wel iets wat bedrijven zoeken en ook echt heel erg nodig hebben. Iets wat ouder talent minder snel brengt. En kan brengen. Een frisse kijk. Een andere blik. Nieuwe inzichten. Enthousiasme. En… laten we daar vooral ook niet te ingewikkeld over doen: ze zijn vaak goedkoper.

Ze brengen ook onzekerheid en zijn vluchtiger in hun carrièrepad. Als het ergens minder goed bevalt, dan zijn ze gevlogen. En terecht, in het begin van je carrière mag je aftasten, falen en opnieuw richting bepalen. Dat hoort erbij. Daar moeten werkgevers op anticiperen.

Koester je talent. Leid ze op. Maak ze slimmer en houd ze bij je. En koesteren is iets anders dan blind verwennen. Ik heb het over vertrouwen geven, kritieken delen en begeleiding bieden.

Nog steeds zie ik werkgevers prachtig droomlanden beloven. Bureaus waar enkel wordt geschommeld en waar men de hele dag staat te tafelvoetballen. De lunches zijn uitgebreider dan een gemiddelde rijsttafel. Er zijn gamerooms, biljarttafels, 44 soorten thee, 12 soorten koffie, massages en uiteraard een fitnessabonnement, want we moeten wel gezond blijven. Allemaal waanzinnig.

Allemaal zeer secundair als de baan inhoudelijk totaal niet blijkt te zijn wat er in de gesprekken en op papier is beloofd. De enige die echt aan gaat op een biljarttafel is Stephen Hendry (Google die naam maar). Begeleiding is er niet. Een pad ligt er niet. En echt slimmer maak je je talent niet.

‘Ga eerst maar gewoon je best doen’…. hoor ik vaak. En hoewel ik het daar niet mee oneens ben, ga je deze oorlog niet winnen met retoriek uit je eigen carrière. Werkgevers kunnen en moeten echt meer doen.

We gaan het op budget niet winnen van de reuzen. Nee, de winst in deze oorlog vereist creativiteit en vernuft. Zoals uiteindelijk de Hobbits het verschil maakten in het winnen van hun strijd en de Ewoks gewoon het totale universum hebben gered. Zo moeten wij denken, creatief, slim, buiten de lijntjes. Anders!

Zorg dat oud en nieuw elkaar gaan snappen. Dat ze elkaar ontmoeten. Zorg voor budget voor je talenten. Stuur ze naar Cannes. Laat mensen samen denken. Drinken. Leid ze op en maak ze slimmer. Sta naast ze met kritiek en advies.

Deze oorlog win je met kennis en creativiteit. Let maar op. 

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment.

www.resultrecruitment.nl
@Arnopeperkoorn

Laatste 10:

12-02-2019 | [Column] Arno Peperkoorn: Omelette du fromage
23-10-2018 | [Interview] Arno Peperkoorn: Diversiteit is geen onderwerp, het is noodzaak
10-09-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: Nike staat op tegen racisme uit zakelijk oogpunt
26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent
30-05-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: Rosanne, Johan, de Volkskrant en de grens
16-02-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: Gijp de Trans
15-01-2018 | [Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan
09-11-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Witte oude mannen uit een provinciedorp
14-07-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Wit
11-05-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
14-03-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Yvonne

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie