[Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast
04-11-2015 11:11:00 | Hits: 6868 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Afgelopen week kwam ze uit de kast. De 18-jarige Australische Essena O’Neill. Jong. Mooi. Leuk. En een enorme schare aan volgers op Instagram. Een ware Social Influencer. Jonge meiden hingen aan haar lippen en de ene na de andere volger sloot zich aan. De messias zou er jaloers op geweest zijn.

En toen…

Toen kwam de harde waarheid. Essena had gelogen op Instagram. Zij had, ja het is heus, het allemaal veel mooier gemaakt dan dat het in werkelijkheid was. Zo had ze bijvoorbeeld veel make-up gebruikt om er mooier uit te zien. Ze had zoveel fout gedaan. Dus nu, nu was het tijd voor de waarheid. En kwam ze huilend uit de kast.

Ze heeft gelogen op Instagram.

BAM! Daar was de harde waarheid. Een 18-jarig meisje had de waarheid een beetje mooier gemaakt dan dat het echt was. Schokkend! Immers, dit gedrag past totaal niet bij een 18-jarig meisje. Sterker nog; dit gedrag past helemaal niet bij de gemiddelde gebruiker van platformen als Facebook en Instagram. Daar vertelt iedereen altijd alleen maar de waarheid en deelt men alleen maar wat echt is. 

De social influencer marketeers liepen al met haar weg. Zij begreep de doelgroep. Zij kon hen laten bewegen. Haar relevante, authentieke foto’s gingen erin als zoete koek. Maar wat gebeurde er na haar mondiale bekentenis? Het meisje … kreeg nog meer volgers. 

"Wat oprecht van haar dat ze aangeeft nep te zijn", lijkt het credo. Nu is ze dus écht authentiek en relevant. BAM!

Ik denk alleen maar wauw. We kunnen er van vinden wat we willen, maar deze dame is een echte marketeer. De waarheid lichtelijk verdraaien, zodat mensen je volgen is niet veel anders dan de waarheid verdraaien om mensen je product te laten kopen. 

Social influencer marketeers zijn in zekere zin gewoon die-hard marketeers. What about al die merken die iets met deze allesbepalende jongeren te maken willen hebben? Die lijken wel gewoon reclamecampagnes te maken.

Marketing is marketing. Reclame is reclame. Tuurlijk, er zijn veel meer platformen en natuurlijk zijn er verschuivingen in de keten. Technologie en internet maken zoveel meer mogelijk. En ja, de mens is soms consument, uitgever en marketeer in één. 

Deze veranderingen zijn alleen maar leuk en houden het vak spannend. Echter, de intrinsieke behoefte van de mens is niet ineens anders. We trappen heel graag in mooie verhalen. We willen graag verleid worden door mooie producten en mensen. Doorsnee zijn we zelf al en een droom is veel mooier.

Ik hoop oprecht voor Essena dat haar volgers echte fans blijken te zijn en dat ze van de echte Essena houden. Want nu laten zien hoe het echt zit, dat verdient een diepe buiging! 

Oh en Essana, als je er over drie maanden anders over denkt.…? No worries, je bent 18!

Arno Peperkoorn is directeur Result Recruitment
www.twitter.com/arnopeperkoorn

www.resultrecruitment.nl

 

Lees van Arno ook:

30-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Adblockers, Instagram Advertising en ander prachtig nieuws
19-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent

 

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie