[Column] Arno Peperkoorn: Witte oude mannen uit een provinciedorp
09-11-2017 17:49:00 | Hits: 6151 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Laatst zat ik bij een event te luisteren naar een witte meneer, hij was zeker 50 plus en getuige zijn accent kwam hij niet uit Amsterdam noch uit de randstad. Hij legde de zaal uit dat hij diversiteit pas serieus zou nemen als leeftijd en regio hierin ook zou worden meegenomen.

Dat deze meneer zelf al 30 jaar een zeer gerespecteerd onderdeel is van onze branche deed ironisch genoeg niet ter zake. Noch het applaus dat hij kreeg. Witte oude mannen uit een provinciedorp hebben het ook niet makkelijk na hun 50ste, dat moeten we niet onderschatten.

Er is echter een hele groep die nooit echt onderdeel wordt van onze branche. Die niet eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Die niet wordt gezien als doelgroep. Die niet/te weinig wordt gerepresenteerd in de uitingen die onze creatieve industrie maakt. En nog erger, die zich ook niet voelt aangetrokken tot onze branche. Die groep hebben wij wel nodig!

Uiteraard bepaal ik niet wat de definitie van diversiteit is. 

Maar die groep pas serieus nemen als andere groepen serieus worden genomen.

Dat klinkt mij als: ikke ikke ikke... en dat is nu precies het probleem. Het draait niet om jou. Het draait om die ander.

"Ach nee toch Arno, ga je het nu weer over diversiteit hebben. Daar moet je echt mee stoppen hoor, kom eens met iets anders." 

 Ja dit wordt echt gezegd.

 OK, ga ik het niet over hebben dan.

Dit stukje gaat ook niet over de STER en media-inkopend Nederland. Ik vind overigens wel dat de NPO daar een TV serie over moet gaan maken. Dat zou pas kijkers trekken. "Vanavond in STERtarieven: zal de inkoper de 60 miljoen verplaatsen naar Google en Facebook en daarmee de lokale uitgever een loer draaien of draait de laatste bij en komen ze eruit? Kijk om 20:30 uur naar NPO1."

Miljoenen zullen weer voor de buis kruipen en daarmee de gehele discussie per direct overbodig maken.

Maar nee het gaat niet om hen. Het gaat om de mens. 

Het gaat er niet om hoeveel geld we kunnen verdienen met data of hoe we de GDPR wetgeving kunnen beïnvloeden. Ja tuurlijk, NU gaat het hierom omdat het een potentieel gevaar is. Maar hoe komen we dan in dat NU? Dat hebben we toch echt voor een groot deel aan onszelf te danken.

Het gaat erom hoe we moeten praten met consumenten, met mensen, ze moeten verleiden producten te kopen, ze tevreden houden en ze aan ons kunnen binden. Hoe we positief creatief kunnen zijn in uitingen en data strategieën. 

Het gaat om hoe wij als branche een voorbeeld kunnen nemen aan de groentenvrouw bij mij op de hoek. Bep.

Bep weet waar ik woon.

Bep weet hoe oud ik ben.

Bep weet hoeveel kinderen ik heb.

Bep weet in welke auto ik rijd.

En Bep weet wat ik 4 van de 7 avonden eet.

En ja Bep weet ook heus wat ik verdien. 

Bep bezit meer data over en van mij dan welk ander bedrijf dan ook.

Ik koop mijn groenten bij Bep. 

Maar Bep loopt niet achter me aan als ik naar een andere winkel ga.

Bep gooit geen aubergine in mijn mandje als ik voor bananen komt.

Bep belt niet aan bij mijn huis om aardappelen te slijten.

Bep duwt geen komkommers door mijn brievenbus.

Bep luistert, maakt verschil en zorgt dat de spullen die ik wil hebben goed en lekker zijn.

Daarom kom ik terug bij Bep. 

Bep luistert. En Bep zal nooit misbruik maken van alles wat ze van mij weet.

En daar gaat het om. 

Luisteren. Naar de consument naar mensen. 

Naar mensen die kopen. Zet hen centraal.

Maar ook naar mensen die willen werken. Mensen die wellicht geen Bep heten maar Achmed. 

Luister en kijk eens hoe jij verschil kunt maken voor hen. Dan maken ze het ook voor jou. 

En dan hoeven we het niet meer te hebben over tarieven, GDPR, data en diversiteit. 

En ja ik besef me terdege dat het vergelijk tussen een miljardenbedrijf en een groentenvrouw uit Alkmaar niet geheel opgaat.

Maar dat is toch wel gewoon de essentie? Hoe ga jij als merk, bureau, werkgever, mens om met mensen? Hoe en waar maak je in je vak verschil voor hen? 

Volgens mij moet het daar altijd over gaan. En wellicht let ik niet op. Maar ik zie dat te weinig centraal staan.

 

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment

www.resultrecruitment.nl
@Arnopeperkoorn

 

Lees ook:

14-07-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Wit
11-05-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
14-03-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
02-11-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Lieve Marianne
26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: De Zlatan's in media en reclame
18-05-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Hlep ik word een zeikerd!
10-03-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Marketing ingewikkeld?
22-12-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Mensenhandel
04-11-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie