[Column] Bart de Vries: Men drinke een glas, doet een plas en alles blijft zoals het was…
18-08-2015 10:29:00 | Hits: 2945 | columnist: Bart de Vries | Tags:

Hij heeft het echt gezegd: de marketingbaas van ’s werelds een na grootste adverteerder, Keith Weed van Unilever, in de New York Times: “Er zijn meer bots online dan mensen”.

En daarmee schat de-man-die-het-weten-kan dat adverteerders “tussen de 6 en 10 miljoen dollar per jaar aan reclame spenderen die nooit gezien wordt”.

Nooit en door niemand.

Dan ga je toch even anders op vakantie. Dan zet je bij je eigen bedrijf de troepen toch even strakker. Dan zeg je toch dat iedereen nog nauwkeuriger de posters in de abri’s moet ophangen dan ze normaal gesproken al doen.

Want dan verwacht je toch dat de media-industrie in beweging komt.

Het is namelijk nogal wat als er woorden als fraude in combinatie met een medium worden gebruikt. En zeker als er dan in dat zelfde artikel ook nog staat dat de Amerikaanse Bond van Adverteerders heeft ontdekt dat een kwart van de views van online video-ads niet wordt gezien.

Een kwart!! Volgens deze Bond een schadepost van € 6,3 miljard in 2015.

En of het nu 6 miljoen is of een aannemelijker 6 miljard, het minste dat je dan verwacht is toch een soort van AMBER Alert van onze Bond van Adverteerders waarin zij oproept tot een stop tot adverteren in malafide media tot duidelijk is waar het lek bij deze media zit en hoe dit lek gedicht moet worden.  

Of je verwacht een uitgebreide verklaring van het Platform voor Media-adviesbureaus waarin zij stelt dat dit probleem bekend is en dat daarom bijvoorbeeld online video slechts sporadisch en met grote terughoudendheid wordt geadviseerd aan klanten.   

Maar helaas, niets van dit alles.

Het kan natuurlijk komen door het moment van publiceren van het interview met de heer Weed, net aan het begin van de vakantieperiode, waardoor iedereen die ook maar iets met media in ons land te maken heeft net even minder scherp is, maar eerder denk ik dat het komt doordat nergens anders dan in de Nederlandse media-industrie zo sterk geldt “laten we vooral niet veranderen wat we al een aantal jaar doen” of laten we vooral heilig houden wat we nog maar een paar jaar geleden heilig hebben verklaard.

Al is een kwart hiervan dus schijn…

 

Bart de Vries is sinds 1999 Commercieel Directeur van JCDecaux.
www.jcdecaux.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie