[Column] Bart de Vries: “Romario is een beetje moe…”
22-06-2015 09:56:00 | Hits: 3923 | columnist: Bart de Vries | Tags:

Deze uitspraak van de beste voetballer die ooit in dienst van Philips heeft gespeeld, kwam in mij op toen ik in de nieuwsbrief van Adformatie het zoveelste artikel las over het bal masqué dat zich afspeelt op de burelen van TMG.

Nadat we de afgelopen weken alles hebben kunnen lezen over de plannen van topman Geert Jan van der Snoek en alle pasfotootjes hebben gezien van verdwenen zogenoemde kopstukken van het TMG-concern, was het vandaag de beurt aan Frank Botman.

In zo’n beetje elk artikel over TMG duikt de naam van deze “topman achter de schermen” op, dus ging ik er bij het interview met hem eens even goed voor zitten.

Mozes kwam van zijn berg en meestal levert dat inzichten op die anders niet verkregen worden.

Helaas was dat nu niet het geval. De heer Botman hield zich erg op de vlakte en kwam niet verder dan wat obligate uitspraken dat hij niet verantwoordelijk is voor de strategie van TMG, dat hij de redactionele inhoud van De Telegraaf aan de redactie laat en dat hij het poppetjes krassen gewoon aan de mensen over laat die hij daarvoor inhuurt.

We moesten zelfs nog even weten dat hij de afgelopen 25 jaar nooit onvriendelijk is geweest, hetgeen mij net zo waarschijnlijk lijkt als de Paus die zegt dat hij nooit zo in dat verhaal van Jezus en Maria heeft geloofd.

Ieder mens stapt wel eens met zijn verkeerde been uit bed en ook Frank Botman zal wel eens minder aardig geweest zijn tegen zijn secretaresse toen zij hem koffie bracht terwijl hij naar de statistieken van de beurskoers van TMG zat te kijken.

Maar eigenlijk gaat het mij daar helemaal niet om. Het gaat mij om het feit dat elke scheet die men aan de Basisweg laat voor de Nederlandse reclame- en mediavakpers aanleiding is om een artikel aan te wijden.

Ik word daar een beetje moe van. Laat die mensen daar nou eens met rust en vooral, laat die mensen daar gewoon hun werk eens even doen.

Als Frank Botman niets te melden heeft over TMG, dan laat je zijn nietszeggende, maar zeer vriendelijke gedachten lekker over aan de redactie van het personeelsblad van TMG, de Buizenpost. Als deze tenminste niet ook al weg gesaneerd is. 

Al die overdreven negatieve aandacht.

Ik heb heel lang geleden een paar jaar bij De Telegraaf gewerkt en in die tijd was de grote baas de heer Kok. Een illustere man die elke ochtend met een grote Bentley (toen de enige niet-witte auto van de zaak) naar kantoor kwam, vervolgens met grote stappen en een hoed op naar de lift stapte die hem naar de “Holding-verdieping” zoefte.

Niemand die ooit ook maar iets hoorde of zag van die man, die alleen elk jaar op de aandeelhoudersvergadering in restaurant De Hoop op de Zwarte Walvisch op de Zaanse Schans bekend maakte dat er wederom tientallen miljoenen guldens winst geboekt waren.

Andere tijd, dat weet ik ook wel.

Maar de zekerheid die van die tijd uit ging, die gun ik al die medewerkers van TMG zo erg.

Bart de Vries is sinds 1999 Commercieel Directeur van JCDecaux.

www.jcdecaux.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie