[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk
02-04-2020 14:35:00 | Hits: 4063 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote gebeurtenis dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk.

Meteen even voor de fijnproevers. Adformatie zegt dit: Gezien deze huidige onzekere situatie hebben wij besloten het maandelijkse magazine Adformatie de komende periode niet meer als printmagazine uit te geven. Dat doen we onder meer omdat veel bedrijven zijn gesloten en we een groot deel van onze lezers niet kunnen bereiken met een fysieke uitgave.

Ergo: Adformatie in print kan zo weer terugkomen, maar ook zo niet.

Ik hoorde voor het eerst van Adformatie in 1998, toen ik begon als redacteur bij ReclameWeek. Nicolette Hogerzeil had mij zo ongeveer bleu van straat opgepikt, ik kwam op de stoel zitten van Léon Bouwman, die naar Adformatie was vertrokken.

In de anderhalf jaar dat ik bij ReclameWeek werkte, zag ik verschillende collega's naar Adformatie vertrekken. In die zin fungeerde ReclameWeek als een soort van opleidingsinstituut voor Adformatie.

Adformatie, op dat moment onder leiding van wat we nu wel mogen zeggen de legendarische hoofdredacteur Michael van Os - en eigendom van Wolters Kluwer, was een wekelijks vakblad over vooral reclame dat in een hoge oplage werd uitgegeven in controlled circulation: iedereen in de business kon een gratis abonnement aanvragen en iedereen deed dat ook - de omzet kwam uit advertenties.

Je zag het vakblad in het kenmerkende geel-zwart-wit overal. Een vriend van mij was blijven hangen in een studentenhuis, iedere week lag er in zijn trappenhuis een grote stapel nieuwe Adformaties.

Je begon die tijd in Adformatie met lezen van achteren naar voren. Want achterin stonden de personeelsadvertenties, pagina's vol met advertenties. Als je daar doorheen was, las je het nieuws voorin en daarna de achtergronden, columns, interviews en nieuwste campagnes (die op de redactie werden aangeleverd op een videoband).

Adformatie was de standaard en gedroeg zich als een monopolist. Als wij bij ReclameWeek een - spaarzame - grote primeur hadden, werd door Michael van Os naar de bron gebeld met de vraag wat hen bezielde om de primeur aan de verkeerde partij te geven.

Bij ReclameWeek deed het internet zijn intrede op één computer. Dat was de computer van Annemiek van Grondel. Toen zij naar Adformatie vertrok, kreeg ik haar werkplek en zo kwam het internet in mijn leven.

Op 1 januari 2000 begon ik voor mezelf als freelancer. Michael van Os belde al snel. We spraken af in het American Hotel aan het Leidseplein, toen nog recht tegenover het kantoor van ReclameWeek. Ik ging een rubriek maken over de aandelenkoersen van de media- en reclamebedrijven op de Amsterdamse beurs (de meeste van deze bedrijven zouden in de jaren erna van de beurs verdwijnen).

Hoogtepunt van de paar maanden dat ik voor Adformatie werkte, was toen Michael van Os me naar een bijeenkomst van de MWG stuurde. Ik hoefde niets te publiceren, mocht een factuur sturen voor louter mijn aanwezigheid. Beetje met de Adformatie-vlag zwaaien, had Michael gezegd. Drink wat, spreek wat mensen. Roep een paar keer Adformatie en ga daarna maar weer naar huis.

Het was een machtsvertoon waarbij je je anno 2020 niets meer kunt voorstellen.

Michael van Os verdween van het podium, Adformatie kwam in handen van Willem Sijthoff. Het internet begon met het sloopwerk van niet-digitale media.

De printeditie van Adformatie verloor de nieuwsfunctie, want alle primeurs gingen naar online, iets wat in de jaren erna door de komst van de smartphone nog zou worden versterkt.

De personeelsadvertenties verdwenen uit Adformatie, veel andere advertenties ook. Adformatie werd tweewekelijks. Tijdschrift voor Marketing werd opgeheven cq in Adformatie geïntegreerd, Adformatie kreeg een betaald abonnementsmodel - wat goed was voor de exploitatie maar tegelijkertijd het printbereik decimeerde, wat weer slecht was voor de advertentieverkoop (en dus slecht voor de exploitatie). Adformatie verdween online achter een betaalmuur, Adformatie werd een maandblad.

En nu houdt Adformatie - al dan niet tijdelijk - op met bestaan als printuitgave. Einde van een tijdperk.

Willem zou Matthijs van Nieuwkerk kunnen quoten als hij zou willen: Het was een mooi avontuur, dank voor het lezen. Tot zover.

Welkom in de digitale wereld.

 

Reactie Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie

Als Mark Rutte zegt dat we in de grootste crisis zitten buiten oorlogstijd, dat heeft hij daar over nagedacht. De wereld – en zeker die waarin wij ons als vakmedia begeven – staat in brand.

Deze tijd vraagt om een andere, directe vorm van journalistiek. Omdat 85 procent van onze magazines wordt bezorgd op werkadressen waar deze maanden niemand zit, hebben we besloten even geen print te maken. Samen met Studio Room – onze vaste partner in crime – hebben we binnen no-time een aantal nieuwe manieren bedacht waarmee we denken toch aan de behoefte van onze abonnees - en vooral ook het vak in de breedte - te voldoen. Ze hebben honger naar nieuws en willen vooral horen hoe anderen het doen.

Daarom zijn we een liveblog begonnen en de live talkshow Adformatie Connects, dit weekend ligt het eerste wekelijkse e-zine in de digitale brievenbus en volgende week beginnen we met nog 3 nieuwe formats. En als dat niet werkt, dan bedenken we er nog een paar bij. Betekent dit definitief afscheid van print? Natuurlijk niet. Maar we durven hardop te zeggen: wij weten niet waar het heen gaat, maar gaan er alles aan doen om het vak de informatie, educatie en inspiratie te bieden waar het behoefte aan heeft. Via alle kanalen die op dat moment relevant zijn. We doen dit in het belang van de markt en alle brancheorganisaties steunen Adformatie hierin. 

We willen juist in deze tijd de verantwoordelijk nemen voor goede informatievoorziening voor een branche die dit meer dan ooit nodig heeft.

Collega, ik hoop dat het je verder goed gaat in deze barre tijden, hang in there!

Groeten Susanne

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie