[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?
12-01-2020 21:12:00 | Hits: 2751 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Leuk als je al een eind op weg bent naar je pensioen - dat is natuurlijk onzin: freelancers en kleine ondernemers als ikzelf hebben helemaal geen pensioen, met geluk sterven we in het harnas, met pech in de bijstand - om dan nog eens voor het eerst naar een event te gaan met zo'n grote naam.

Het was toch altijd een Adformatie-feestje, een kamp waarin ik het overgrote deel van die 22 jaar niet heb verkeerd. En hoe gaat dat met concurrenten, je loopt bij elkaars events de deur niet plat.

Maar dit jaar werd Koffiedik Kijken niet alleen door MWG en Adformatie georganiseerd maar door zo ongeveer iedereen - dat is: IAA, VEA, BvA, IAB, MWG en Adformatie - en kon het dus wel een keer. Trouwens: het thema was samenwerken, je weet maar nooit of de smeulende liefde tussen Willem en mij ooit nog eens vlam vat.

Met mijn gratis perstoegang - en daarmee de morele verplichting tot publicatie - op zak, tijg ik naar het Tropenmuseum waar ik met 400 vakgenoten plaatsneem in een prachtige zaal.

Presentator is Barbara Barend wier optreden later op Adformatie van een kritische noot zal worden voorzien door dienstdoende redacteur Roderick Mirande - want dat is wat journalisten nu eenmaal doen: kritisch verslaan, analyseren (zelfs duiden als het niet anders kan).

De beste voorspeller van vorig jaar is Hans Nijenhuis en dat verbaast mij niets, ik ken Hans als een man die vaak gelijk heeft.

Het gaat best flink over diversiteit. Vandaag staat diversiteit vooral gelijk aan meer vrouwen. Ik tref steeds meer mensen die diversiteit omarmen maar het gepraat erover wat moe worden.

Met de diversiteit van dit event is het in ieder geval voor wat vrouwen betreft dik in orde: vrouwelijke presentator, twee vrouwelijke voorspellers, de vrouwelijke hoofdredacteur van Adformatie maakt bekend wie Adformatie Person of the Year is en dat is ook voor het eerst een vrouw: Conny Braams van Unilever. Die is er helaas niet, net als - het merendeel van - de negen runner-ups.

Het voorspellingengebeuren is voor mij ietwat vreemd, nu ik net zelf flink tijd heb gestoken in het schrijven en publiceren van 10 Media Marcom MegaTrends 2020.

Er zijn vier mensen die voorspellingen doen. Jan Lammers kan ik op dit podium niet serieus nemen, die laat ik dus buiten beschouwing. Hoewel ik denk dat hij met de voorspelling dat in 2020 het Red Bull Formule 1-team zal worden overgenomen door Honda wel de winnaar van Koffiedik Kijken wordt.

De voorspellingen van Maartje Blijleven zijn meer ontwikkelingen - zoals: echt en nep worden moeilijker te onderscheiden - dan voorspellingen. Dat geldt ook voor de presentatie van Dorkas Koenen - we gaan van kortetermijnwinst naar langetermijnrendement en deze vind ik ook mooi: we gaan van klantbehoefte naar klantbelang.

Komen we bij de enige spreker die zowel serieus te nemen is als met echte voorspellingen komt: Atva van Zanten.

Het is met voorspellingen op zo'n podium als vandaag een beetje tricky. Je kunt natuurlijk niet met voorspellingen komen die iedereen kan doen - dat outdoor het weer geweldig gaat doen en print het lastig heeft - daarvoor krijg je de handen niet op elkaar. Een beetje knipoog kan wel, maar je wilt natuurlijk ook weer niet al te hard uit de bocht vliegen, je bent wel CEO van het grootste mediabureau van het land.

Amazon wordt in 2020 na BOL.com de tweede marktplaats van Nederland voor Cooblue en Wehkamp. Kijk, dat is een voorspelling. En kan ook gebeuren, waarom niet?

Consumenten gaan betalen voor NU.nl. Dat gaat zeker niet gebeuren. Vooral omdat daar geen logica in zit. NU.nl is gratis en groot. DPG Media heeft nieuwsmedia waarvoor mensen betalen. Dat is met de Volkskrant wat makkelijker dan met AD, maar goed: NU.nl is juist een aanvulling. NU.nl moet tot in de eeuwigheid gratis blijven, zodat het enorme bereik in stand blijft waarmee DPG het gebruik van premium content van andere nieuwsmerken gaat aanjagen.

Mocht NU.nl evenwel toch betaald worden, zal Talpa Network meteen inspringen door alsnog een - gratis - nieuwsmerk te lanceren.

Er komt reclame op Videoland. Ja, die voorspelling zou wel eens kunnen uitkomen. Hybride VOD-modellen, die hangen in de lucht en kunnen in 2020 heel goed gaan neerdalen.

Er komt voor eind 2020 weer een grote overname. Ja, kan. Atva zet haar geld op een overname van Mediahuis door Talpa Network. Dat lijkt me niet. Je kunt dit op twee manieren interpreteren: Talpa Network koopt Mediahuis Nederland - voormalig TMG. Daar zit geen logica in. John de Mol besloot in 2017 geen knock-out bod te doen op TMG en het aan Mediahuis te laten. Waarom dan in 2020 dan alsnog met een knock-out bod komen dat vanzelfsprekend nog veel hoger moet zijn.

In 2017 deed TMG het heel slecht: de omzet daalde met ruim tien procent tot 312 miljoen euro. In 2018 is het lek bij TMG volgens Mediahuis al boven. In 2019 neemt Mediahuis voor 145 miljoen euro het Ierse INM over en neemt Mediahuis een belang van 35 procent in het Amerikaans consultancybureau Mather Economics. Het maakt Mediahuis tot een echt internationaal uitgeefbedrijf.

John de Mol kan TMG alleen krijgen door Mediahuis als geheel te kopen. Maar dat gaat John dus niet doen, om deze drie redenen.

1 Talpa Network is een Nederlands bedrijf en zal niet zonder slag of stoot in een internationaal avontuur stappen. Wat moet Talpa Network in Ierland en in België, waar geen synergie te halen is, maar wel grote concurrentie van DPG Media, dat in België in tegenstelling tot Mediahuis wel grote televisiebelangen heeft. Daar komt bij dat België een onaantrekkelijke markt is: veel te klein en ook nog gefragmenteerd met veel te veel gedoe met Wallonië, waar je Frans moet spreken en zo - het is natuurlijk niet voor niets dat die Belgische uitgevers juist naar Nederland komen.

2 Mediahuis is veel te kranterig. Een dagblad is leuk, maar je moet natuurlijk niet overdrijven.

3. Mediahuis is veel te duur. TMG werd in 2017 met een omzet van 312 miljoen euro voor 278 miljoen euro verkocht aan Mediahuis. In 2018 had Mediahuis een omzet van 819 miljoen euro, met de acquisities uit 2019 gaat die omzet naar boven een miljard euro. Om Mediahuis in zijn geheel te kopen, zou je een bedrag van rond de miljard euro moeten betalen, wellicht meer. Het kan natuurlijk allemaal wel en dan zou je de Belgische en Ierse onderdelen wel weer kunnen verkopen, maar wat een werk.

Dit even los van het feit dat Mediahuis aan niemand wordt verkocht en al helemaal niet aan een Nederlander. De Vlamingen staan iets anders in de uitverkoop van hun cultureel erfgoed dan Nederlanders.

Wat volgens Atva ook zou kunnen: DPG Media koopt RTL. Nu is Christian niet onbemiddeld en legde hij fluitend een half miljard euro neer voor Sanoma, maar héél RTL lijkt toch een maatje te groot. Dus RTL Nederland. Waarom zou RTL dat doen? Het bedrijf heeft onder het geweld van de Amerikaanse techgiganten schaal en synergie bitter hard nodig. RTL Nederland zou alleen in de verkoop kunnen gaan als RTL ten gronde gaat of wordt verkocht aan een ander bedrijf dat het in Nederland niet zit zitten. Unlikely. Want vanuit Duits mediaperspectief geldt: in Nederland gebeurt alles eerder. En dan kun je dat maar beter in huis hebben. Het is niet voor niets dat RTL VOD eerst in Nederland lanceerde. Zelfde met Disney en Disney+. Nederland: ideaal testland.

En over samenwerking gesproken - dat in de voorspellingen geen rol speelde maar dat terzijde: DPG Media werkt al nauw samen met RTL Nederland en steeds nauwer. Zoals ik dat inschat, zijn ze daar bij DPG Media dik tevreden over.

Qmusic wordt marktleider. Dat gaat ook niet gebeuren. Niet vanwege de kracht van Radio 538, maar vanwege de mokersterke kracht van Radio 2, dat de complete radiomarkt dreigt te overlopen.

Dan de zesde voorspelling van Atva: Het aandeel van audio in de middelenmix gaat in 2020 van 5 naar 7 procent. Dat is interessant, ook omdat ze niet alleen zegt dat ze het verwacht maar ook dat ze het hoopt. Volgens Atva zijn mensen de visualiteit van de jaren 10 zat en bereid om te luisteren. Wat deze voorspelling zo interessant maakt, is dat Atva als CEO van het grootste mediabureau van Nederland behoorlijk wat invloed kan uitoefenen op het uitkomen van deze voorspelling. En omdat ik er zonder meer vanuit ga dat Atva er alles aan gaat doen om te winnen, kunnen de klanten van Mindshare crossmedia gedag zeggen: Mindshare adviseert in 2020 alleen nog radio, voice en podcast.

Ik vond Koffiedik Kijken hartstikke leuk. En ik ben er volgend jaar graag weer bij. Als Willem will have me.

---

Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk

 

Lees ook:

05-01-2020 | [Column] Bas Vlugt: 10 Media Marcom MegaTrends 2020
11-12-2019 | [Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John
22-09-2019 | [MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John



Uitnodiging deelname Trend Onderzoek Media & Marketing 2020

MediaTest en Nederlands MediaNetwerk doen dit jaar een aantal onderzoeken onder professionals in media en marketingcommunicatie.

Dit eerste onderzoek gaat over trends in media en marketing in 2020.

Deelname aan het onderzoek duurt maximaal 5 minuten en als deelnemer ontvang je de resultaten uitgebreider en eerder dan dat we ze publiceren.

Start onderzoek

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie




About.
In september 2011 is de website nederlandsmedianieuws.nl gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Op de site vind je buiten nieuwsberichten ook interviews, analyses, fora en columns.
Social.