[Column] Bas Vlugt: Death by upselling
31-12-2016 13:44:00 | Hits: 3549 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Op weg naar onze midweek in Waimes, een onnozel dorpje in Duitstalig België, stoppen we bij Shell tankstation Haarrijn aan de A2 bij Breukelen.

Na het tanken, begeef ik me naar binnen, pak een paar broodjes uit het schap en meld me bij de kassa.

"Dag meneer."

"Dag mevrouw, pomp 12 en deze broodjes graag apart afrekenen."

"Heeft u een Airmiles kaart?"

"Nee."

"Wilt u misschien een Airmiles kaart?"

"Nee."

"Weet u dat wel zeker, heeft u enige idee hoeveel voordeel u daarmee kunt behalen?"

"Nee."

"Aha, wilt u een folder dan, daar staat alles in."

"Nee."

"OK, prima. Wilt u gebruik maken van onze aanbieding, dat is..."

"Nee."

"Maar ik heb nog niet gezegd wat ie is."

"Nee."

"Als is u het niet erg vindt, dan noem ik hem toch. Deze week twee Snickers voor de prijs van één Nuts. Of een Mars, dat is even duur hoewel daar geen hazelnoten inzitten. Ik weet niet waarom dat is."

"Nee."

"Goed, twee broodjes dus. Wilt u daar niet iets te drinken bij? We hebben keus genoeg."

"Nee."

"Ik weet niet of dat zo verstandig is. U gaat naar de Ardennen?"

"Pardon?"

"U zei toch pomp 12? Die zwarte Ford S-Max daar, die is toch van u?"

"Ja."

"Het is niet mijn zaak natuurlijk maar ik zie een leuke vrouw - uw vrouw neem ik aan maar zoals ik al zei, dat gaat me natuurlijk niet aan en zelfs als het uw vrouw niet is, wat maakt het uit - en drie kinderen op de achterbank met zo te zien zo'n beetje bagage voor een midweek. Dat is grappig, ik zie zo drie legpuzzels- dat gaat dan naar een plek met slecht weer waar geen zak te doen is - excusez mijn taalgebruik - dus ik zeg, ook met oog op het type auto en het type man dat u bent: de Ardennen. Zeg eens eerljk, zit ik er ver naast?"

"Nee."

"Nou, ik weet natuurlijk niet waar u vandaan komt maar het is vanaf hier minimaal twee uur rijden naar de Ardennen - hoewel het met de net geopende tunnel onder Maastricht wel iets sneller gaat. Prachtige tunnel moet ik zeggen maar dat geheel terzijde. Maakt niets uit. Wat ik wil zeggen, je droogt natuurlijk zo uit."

"Nee."

"Zelf weten natuurlijk. Heeft u al geplast?"

"Pardon?"

"Ja, denkt u, waar bemoeit zij zich mee? Maar hoe vaak wij wel niet moeten meemaken dat mensen eerst komen afrekenen, daarna gaan plassen en daarna met hun bonnetje van 2theloo hier komen om achteraf die 50 cent korting te krijgen op iets wat ze voor het plassen gaan hebben gekocht en u raadt het al, dat kan niet. Dus.."

"Ik wil graag betalen voor mijn 2 broodjes en de benzine en verder helemaal niets. Volstrekt niets."

"Meneer, ik zie dat u geïrriteerd bent. Dat mag natuurlijk, want u bent de klant. Maar ik hecht er wel aan dat u weet dat ik hier niets anders sta te doen dan mijn stinkende best om u optimaal te bedienen. Want wij bij Shell - dat mag u best weten - zijn dol op onze klanten. En we gaan er heel ver in om het onze klanten zo makkelijk... Hé meneer! Waarom loopt u nu zomaar weg? Meneer!

Service at Shell; death by upselling.

 

Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie