[Column] Bas Vlugt: Twan vs Jeroen
04-09-2018 13:38:00 | Hits: 3996 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Het televisieseizoen is begonnen. RTL slaapt meestal lang maar niet in 2018. RTL sliep wel diep: in juli zakte voor het eerst dit decennium het marktaandeel van RTL tot onder de 20 procent en Talpa Network sliep in juli net zo hard mee.

RTL is dit seizoen dus vroeg wakker. In augustus al werden de eerste twee afleveringen van The Voice Senior uitgezonden en met groot succes. Naar de wereldprimeur keken 1,6 miljoen mensen en naar de tweede uitzending 1,7 miljoen - ook fijn voor producent Talpa Media die dit format nu over de hele wereld zal verkopen.

Talpa Network werd in augustus ook lekker wakker, want zowel Ajax als PSV wisten zich te plaatsen voor de Champions League - 1,8 miljoen mensen zagen hoe Ajax zich kwalificeerde.

RTL startte ook al Dance, Dance, Dance op - met Chantal Janzen en Humberto Tan. Afgelopen zaterdag keken daar 931.000 mensen naar, wat aan de onderkant van de verwachting was. Afgelopen zondag had RTL een heerlijke avond met 1,9 miljoen kijkers naar Postcode Miljoenenjacht en 1,3 miljoen kijkers naar Familie Kruys. Het is dus all-in voor RTL en toen moest het seizoen nog beginnen. Want we trappen af op maandag en dat was gisteren. Een snelle blik op de kijkcijfers leert dat de verhoudingen zijn zoals ze al waren: NPO met de posities 1, 2 en 3 soeverein aan kop. RTL een goede runner-up met 1,1 miljoen kijkers voor GTST en 1 miljoen voor het Half Acht Journaal.

Talpa Network manifesteert zich wel, vooral in de breedte. Niet alles lukt. Het nieuwe programma House of Talent heeft het zwaar. Er keken gisteren 192.000 mensen, dat is wel beter dan vorige week.

Het best bekeken Talpa Networkprogramma gisteren was Mr. Frank Visser doet uitspraak; 761.000 kijkers. Golden Boys, het nieuwe programma met André Hazes waarin oudere mannen een oudere vrouw zoeken, trok 432.000 kijkers.

Waar Talpa Network nog het meest blij mee zal zijn geweest zijn de 672.000 kijkers voor Veronica Inside.

Al met al hoeft RTL zich om het Talpa Network zoals het zich nu manifesteert nog niet al te veel zorgen te maken, temeer RTL succesvol op nieuwe businessmodellen inzet. Echter: het sezoen is pas één dag oud; John de Mol heeft nog even.

Allemaal prima, maar waar het gisteren om draaide was natuurlijk de clash tussen Twan en Jeroen. Twan Huys (de nummer 58 in DeMedia100) verruilde de NPO voor RTL en hij nam het met RTL Late Night op tegen Pauw van Jeroen Pauw (de nummer 15 in DeMedia100) die - alweer wat langer geleden - RTL juist verruilde voor de NPO.

Jeroen Pauw had een tafel vol maar de belangrijkste gast was de Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg, die (veel te) veel vertelde over de terroristische aanslag op het Centraal Station van Amsterdam. Daarmee troefde hij RTL Late Night af.

Twan Huys deed het met onder meer helikopterheld Roy de Ruiter en Wesley Sneijder die nog samen hadden gevoetbald. Nou ja, Roy had een keer gespeeld met de broer van Wesley.

Het was de eerste keer en Twan deed het nog wat onwenniger dan je zou verwachten. Er keken 522.000 mensen naar RTL Late Night en 749.000 mensen naar Pauw. Voor Twan Huys een goed begin, kan hij nog wat groeien, dat is leuker dan terug moeten.

Het is duidelijk dat Twan journalistieke ambities heeft met RTL Late Night en het is de vraag hoe dat valt in de RTL-avond. Wat voorheen met Humberto Tan als gastheer goed werkte, was de vrijdagavond. Er kwamen dan altijd twee miljoen kijkers binnen van The Voice en RTL Late Night fungeerde als een soort van nabeschouwing, waardoor er altijd een dikke miljoen kijkers blijven plakken.

Voor wat dat betreft is het interessant om te zien hoeveel mensen komende vrijdag na The Voice zin hebben in het RTL Late Night van Twan Huys.


Nederlands MediaNetwerk Events in Haarlem en Amsterdam - meld je nu aan!

 

3 september 2018
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2000
JOURNAAL 20 UUR
NPO1 10,7 31,2 1.683.000
2 2116
SPOORLOOS
NPO1 9,1 25,0 1.431.000
3 2032
RADAR
NPO1 8,0 21,8 1.260.000
4 2006
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
RTL4 7,0 20,1 1.109.000
5 1800
JOURNAAL 18 UUR
NPO1 6,7 33,6 1.053.000
6 1929
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 6,5 24,4 1.026.000
7 1817
EENVANDAAG
NPO1 5,6 25,8 882.000
8 2028
MR FRANK VISSER DOET UITSPRAAK
SBS 6 4,8 13,1 761.000
9 1834
RTL BOULEVARD
RTL4 4,8 19,8 756.000
10 2259
PAUW
NPO1 4,7 28,8 749.000
11 2214
KLAS VOL OUDERS
NPO1 4,7 15,7 736.000
12 2234
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 4,3 15,9 682.000
13 2030
VERONICA INSIDE
Ver 4,3 11,8 672.000
14 1818
EDITIE NL
RTL4 4,2 19,8 659.000
15 1904
M
NPO1 4,1 15,8 651.000
16 2038
HELEMAAL HET EINDE
RTL4 4,0 10,8 630.000
17 2129
ITALIAANSE DORP OLLOLAI
RTL4 3,8 10,9 607.000
18 2228
RTL LATE NIGHT MET TWAN HUYS
RTL4 3,3 15,1 522.000
19 2200
NIEUWSUUR
NPO2 3,3 10,5 516.000
20 1949
PER SECONDE WIJZER
NPO2 2,9 9,0 457.000
21 2406
JOURNAAL LAAT
NPO1 2,9 32,3 453.000
22 1708
TIJD VOOR MAX
NPO1 2,9 21,3 453.000
23 2128
GOLDEN BOYS
SBS 6 2,7 7,8 432.000
24 1759
ZES UUR NIEUWS
RTL4 2,6 13,3  

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie