[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John
11-12-2019 11:26:00 | Hits: 3082 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

We zijn nu in een situatie beland die we het beste kunnen omschrijven als een duopolie+. Natuurlijk zijn er nog meer spelers maar DPG Media en Talpa Network steken op dit moment ruimschoots boven de andere uit.

Die andere spelers zijn dan RTL, NPO en Mediahuis. Deze vijf spelers hebben gezamenlijk vrijwel de gehele televisie-, radio- en nieuwsmediamarkt in handen en een groot deel van de magazinesmarkt.

Het duopolie wordt nog meer zichtbaar als we kijken naar allianties. En dan blijkt de positie van DPG Media nog groter. Want zowel RTL als NDC Mediagroep is aan DPG Media verbonden. Dit zijn heel natuurlijke allianties.

RTL is de tegenspeler van Talpa Network vanwege de televisie-operaties. In België is DPG Media in televisie heel groot, maar heeft geen televisie-activiteiten in Nederland, wel een grote video-operatie. Zeker na de overname van BrandDeli door RTL is er tussen DPG Media en RTL een goede sales fit. NDC Mediagroep is heer en meester in Noord-Nederland en vult daarmee het portfolio van ADR Nieuwsmedia geografisch perfect aan.

NPO kan zich niet aan één van de partijen verbinden. Blijft er over: Mediahuis. Mediahuis en DPG Media hebben in België het duopolie en zijn dus van nature elkaars tegenstander. Dus ligt een alliantie tussen Mediahuis en Talpa Network het meest voor de hand. Dat De Telegraaf goed aansluit bij Talpa Network blijkt wel uit de verwoede pogingen die John de Mol deed om toen nog TMG over te nemen.

DPG Media en Talpa Network hebben een verschillende achtergrond en kennen ook verschillende portfolio's, maar waarin ze hetzelfde zijn, is dat het niet-beursgenoteerde bedrijven zijn die worden geleid door een zich duidelijk manifesterende eigenaar. Detail: Christian van Thillo heeft een aantal mede-eigenaren, maar dat is voor dit verhaal niet van belang.

Dat deze bedrijven worden geleid door de eigenaar heeft enorme voordelen. Er kunnen investeringen worden gedaan die anders door rationeel opererende aandeelhouders zouden worden tegengehouden. Maar Christian van Thillo en John de Mol zijn visionairs en kunnen op gut feeling de juiste beslissingen nemen die eenvoudigweg niet zijn door te rekenen en waarvan de impact op lange termijn vooraf überhaupt niet kan worden bepaald.

Wat heeft Christian van Thillo nu eigenlijk gekocht en hoe zien de portfolio's van DPG Media en Talpa Network eruit?

In deze tabel heb ik een poging gedaan om een aantal belangrijke elementen uit de portfolio's weer te geven. De grafiek is niet uitputtend en ook de indeling zou anders kunnen; het is een eerste poging – de komende maanden zal er nog volop over deze overname worden gesproken en geanalyseerd. In groen een aantal van de assests die DPG Media met de overname van Sanoma toevoegt aan het portfolio.

 

De vraag is wat DPG Media wil met de overname. Eerst moet er goedkeuring van de autoriteiten komen. Laten we even uitgaan van het scenario dat DPG Media alles mag overnemen.

Hoe dan ook erg interessant is NU.nl – boeiend detail: NU.nl heeft het contract met het ANP opgezegd per 1 januari 2020. Zit natuurlijk veel overlap in het bereik met de andere nieuwsmedia uit het portfolio, maar ook vanuit defensief oogpunt – vanuit DPG perspectief – prettig dat DPG Media dit nu heeft en niet Talpa Network. Interessante vraag is wat dit betekent voor de ambities van Talpa Network op gebied van nieuwsmedia.

Scoupy is ook een fijne asset. Het geeft toegang tot de winkelvloer zonder daar aanwezig hoeven te zijn. Sterker nog: zonder zelfs maar te hoeven communiceren met de retailers. Onlangs hielden we een interview met de nieuwe Scoupy-directeur Martijn Standaart. Los van de actie en het geld levert Scoupy een enorme bak data op. Ook van Hettestpanel.nl – een recente overname van Sanoma – zal DPG Media veel plezier gaan beleven.

Dé grote vraag is: wat gaat DPG Media doen met de tijdschriften?

Daar heeft Christian van Thillo natuurlijk al over nagedacht, maar ik nog niet. Bij deze dan:

Alles wegdoen. Kan. Gewoon een veiling, kunnen Hearst, New Skool, Pijper Media, misschien wel WPG Media, Talpa Network, Mediahuis of wie dan ook bieden en haalt een ieder een synergievoordeel. Het kan maar wel een hele heisa – en risico – om een half miljard euro neer te leggen en daarna door te verkopen. Niet waarschijnlijk.

Alles houden. Kan ook, lijkt me nog minder waarschijnlijk. Je komt hier ook uit op interessante crossmediale proposities die Sanoma heeft/had met Talpa Network, zoals vtwonen. Onwaarschijnlijk dat DPG Media op deze manier gaat samenwerken met Talpa Network. Los daarvan: Sanoma verkoopt niet uit luxe, de rendementen en vooruitzichten van Sanoma zoals het nu is, zijn gewoon niet goed genoeg.

Dus ik denk dit. Christian van Thillo doet wat hij altijd heeft gedaan met overnames: snel erin, snel en hard reorganiseren. Veel mensen eruit. Sommige titels opheffen, sommige titels verkopen, de grootste assets snel integreren in het bestaande portfolio van DPG Media.

Nog even over de toestemming van de autoriteiten waarop wordt gewacht. Die zou wel eens kunnen komen. DPG Media gaat deze kaart heel hard spelen: media in Nederland staan zwaar onder druk op de advertentiemarkt. De concurrentie bestaat niet uit andere Nederlandse of Belgische mediabedrijven, maar uit de Amerikaanse giganten als Google, Facebook, Amazon, Apple en Disney. Er kan alleen weerwoord worden gegeven door consolidatie.

Tot slot nog: om tot een weerwoord te komen zullen Nederlandse mediabedrijven moeten samenwerken. Daartoe is al meerdere malen opgeroepen door de hoofdrolspelers zelf. Christian van Thillo deed deze oproep in 2016, Talpa Network CEO Peter de Mönnink deed deze oproep tijdens het Cross Media Diner in april 2019, Remon Buter van GroupM dit jaar tijdens This Year Next Year en MediaMonks CEO Victor Knaap deed deze oproep tijdens het DeMedia100 Diner op 4 december 2019.

De ovename van Sanoma zal echte samenwerking tussen DPG Media en Talpa Network dichterbij brengen.

We gaan het allemaal zien. Spannend!

 

Bas Vlugt is oprichter van het Nederlands MediaNetwerk

Lees ook:

22-09-2019 | [MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John
26-06-2019 | [Column] Bas Vlugt: een middag bij de hottest awards on earth
16-06-2019 | [MediaWeek] Bas Vlugt: De brieven van Frank Volmer en Arie Slob
06-06-2019 | [MediaWeek] Bas Vlugt: Alexander, Shula, René, Wilfred & Hélène
04-03-2019 | [Column] Bas Vlugt: De dag dat het doek viel voor RTL Late Night
17-01-2019 | [MediaWeek] Bas Vlugt: Oorlog op de mediawerkvloer en in de boardroom
14-01-2019 | [Bladformule] Bas Vlugt: FourFourTwo

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie