[Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
23-01-2019 15:03:00 | Hits: 2932 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Afgelopen vrijdag berichtte de Telegraaf dat Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO, reclames op TV wil terugdringen. Te beginnen met het reclamevrij maken van kinderprogramma’s. Dat vind ik prachtig, want een mens kijkt gedurende zijn leven ruim anderhalf jaar reclame. Anderhalf jaar van een mensenleven valt ten prooi aan geestelijke vergiftiging, leugens, oplichting of gewoon pure ergernis. Mevrouw Rijxman heeft becijferd dat het totaal reclamevrij maken van de Publieke omroep, de Nederlander 80 cent per maand kost.

Dat betekent drie zenders zonder reclame, voor een tientje per jaar. Dat is een goed aanbod, waar ik direct voor zou willen tekenen. Wel via de belasting innen, want je moet de kijker niet met keuzevrijheid lastig vallen.

Liever reclame dan...

Maar soms kijk ik toch liever reclame. Daarvan weet je dat het onwaar is. Binnenkort staan de media weer bol van de politieke pornopraat. Hoewel het om Provinciale verkiezingen gaat, dus alleen voor politici zelf belangrijk, zullen de media er volop aandacht aan besteden.

Waarom meent men dat het publiek geïnteresseerd is in de krompraters van het Binnenhof? Doet men geen marktonderzoek bij de NPO? Blijkbaar niet; daarom besteedt de NPO meer dan evenredige aandacht aan Haagse leugenaars. Uit sociaal wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat politici de grootste leugenaars van de maatschappij zijn, tezamen met oplichters, flessentrekkers en andere criminelen.

Bij de vorige verkiezingen, waarbij er nog wel iets op het spel stond, heb ik een Netflix abonnement genomen, zodat ik de Haagse volksverlakkers kon mijden. Dat abonnementje sneed aan twee zijden. Enerzijds was ik verlost van het disrespect van de politicus en de programmamakers voor het electoraat en de kijker. Anderzijds maakte ik opnieuw kennis met reclameloze televisie.

Road to nowhere

Een programma met politici kost niets en vult toch lekker de uren op. Maar welke programmamaker denkt nu in hemelsnaam dat Nederland zit te wachten op de gebakken lucht van Klaas Dijkhoff of nog erger van het anker Buma. Anker? Ja, de man werkt als een anker. Je drijft wat rond maar komt niet vooruit omdat het anker je tegenhoudt. Als we het klimaatdebat aan Buma of Dijkhoff of hun respectievelijke partijen zouden overlaten, dan zouden we in 2050 weer met paard en wagen de weg op moeten in plaats van in elektrisch voortgedreven voertuigen. Als je meters wilt maken -en met het klimaat moet dat- dan zul je keuzes moeten maken. Keuzes die betekenen dat de vervuiler betaalt en dat partijen niet over alles een compromis moeten willen bereiken, om de bedrijfsmatige ‘laggards’ tot in het oneindige de vervuilende hand boven het hoofd te houden. Want dan kom je nergens. Dat is de functie van anker Buma. Vertragen en uitstellen. Met Buma ben je op de ‘road to nowhere.’ Straks horen we de vrome Buma wederom oreren hoe goed het CDA het voorheeft met het klimaat.

Hoogliegen

Daarom begrijp ik de verbazing van velen niet, die een programma als Voetbal of Veronica  Inside laag bij de grond vinden. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een volledige uitzending heb gezien, maar de commotie die het her en der oplevert, doet mij wel glimlachen. Aan het woord drie blanke mannen -nog steeds de grootste culturele groep in Nederland- die zeggen wat ze denken en dat op een manier die iedereen kan begrijpen. Ik hoor deze mensen nooit liegen. En toch bepalen zij op sommige momenten het politieke discours. Het blijkt dus mogelijk goedkope politieke programma’s maken, zonder het publiek te bedonderen.

Dus NPO bezint u voor u weer meer, van het door het publiek verfoeide zelfde, gaat doen. Stop met die disproportionele aandacht voor die Haagse politieke gebakken lucht. En probeer content te bieden waar de kijker wat aan heeft. Geen normale TV kijker zit te wachten op kulverhalen en zalvend kiezersbedrog. Als je dan toch die zee van leugens en halve waarheden in wil, herhaal dan een serie als ‘I Claudius.’ Dan leert de kijker wat politiek inhoudt.

Desgevraagd zou ik als consument Shula Rijxman, twee adviezen geven: Stop met die overload aan politieke porno over ons uit te storten en ga heel hard werken om het goede plan, de TV reclamevrij te krijgen, te laten slagen. Mijn zegen en tientje kun je krijgen.

 

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

Lees ook:

23-01-2019 | [Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
22-10-2018 | [Column] Bob Goulooze: Chinese kool
20-09-2018 | [Column] Bob Goulooze: Mooipraat
21-08-2018 | [Column] Bob Goulooze: Vervang Elon Musk!
23-07-2018 | [Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie