[Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
21-03-2018 11:15:52 | Hits: 2176 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Onlangs trok de ING-bank een salarisvoorstel voor topman Hamers in. Commissaris Jeroen van der Veer c.s. had de publieke opinie niet goed ingeschat. “Hamers, jij hebt het al zo lang met die schamele 1,75 miljoen euro moeten doen, daar kan best wat bij. Weet je wat? We tikken af op 3 miljoen. Dat is een mooi bedrag en het laat ruimte voor verdere groei”, meende Jeroen.

Van der Veer, zijdelings betrokken bij het deconfiture van Halbe Zijlstra, is een bestuurder met een empathisch gat. Dat is tamelijk wenselijk in de boardroom van financials. Je moet een gezonde of overdosis narcisme hebben, om op dit niveau te opereren. En dat hebben ze allemaal. Eigenbelang stelt men gelijk aan het belang van de onderneming.

Boardroom bubble

De cultuur van de hooggeplaatsten noem ik het maar. Ze kennen elkaar van eerdere clubs, opleidingen en gezamenlijke avonturen. Een van de aspecten van die boardroomcultuur is dat men beperkt oog heeft voor de wereld buiten. Men kan zich slecht verplaatsen in het wel en wee van de gewone werknemer. Men zit eigenlijk in een bubble; de boardroom bubble. Onderling bevestigen en versterken bestuurderen deze boardroomcultuur. Men volgt de leider en er is weinig tegenspraak. Jaknikkers zijn er goed vertegenwoordigd. Het old boys network, aangevuld met enige gelijkgestemde vrouwen zorgt voor continuïteit van die cultuur. Kritische (zelf)reflectie is er nauwelijks. En dat leidt tot dit soort salarisvoorstellen.

Van der Veer kan er dus niets aan doen dat hij met zo’n voorstel komt. Hij is een boy in the bubble. In de business verwacht men zelfs zulk gedrag, want het Angelsaksische je-bent-wat-je-verdient-idee past daar goed. Deze focus op boardroomgedrag laat weinig ruimte voor empathische inzichten. Die boardroom bubble vertoont ook weinig congruentie met de Nederlandse cultuur. Wij Nederlanders hebben wel bewondering voor ondernemers, die van niets iets weten te maken en daar rijk van worden. Maar goed opgeleide ballen die zich bij winst en verlies bonussen en andersoortige privileges toe eigenen, vinden wij in Nederland niet kunnen. Wij leven dan ook in een van de meest egalitaire culturen ter wereld. En dat botst met de boardroomcultuur.

Reputatiedeskundigen

In Trouw las ik over twee reputatiedeskundigen die Jeroen van katoen gaven. Een begrijpelijke, maar onvolledige reputatie-analyse. Het gebrek aan maatschappelijke empathie dat Van der Veer kenmerkt, is exemplarisch voor de hardnekkige boardroomcultuur. Als je in zo’n cultuur komt, moet je je er aan conformeren, anders kun je vertrekken. Kijk naar Kok. Het heeft dan ook weinig te maken met falende communicatiemensen. Die zijn slechts his master’s voice.

Toen men rond 2010 schuldigen zocht voor de crisis en het banken bleken het te zijn, ontstond het an sich goede idee dat de cultuur in de boardrooms moest veranderen. De Nederlandsche Bank deed een onderzoek. Daaruit bleek dat de bulk van de bankiers rustig de crisis zou afwachten om daarna weer voor business as usual te gaan. Dat wilde DNB niet, maar dat is wel wat er is gebeurd. Om het gekelderde vertrouwen in banken te herstellen, bedachten spindoctors als fopspeen de bankierseed. Onnadenkend parlementair Nederland en menig reputatiedeskundige geloofden er in. Maar wie verder kijkt, ziet dat de bankierseed een slechte leugenachtige ontwikkeling is. Een fraai staaltje lip service. Zelfs reputatiedeskundigen zien nu in dat die eed bedoeld was om Nederland zand in de ogen te strooien. Een riedeltje om een reputatie te herstellen; een pleister tegen kanker. Want het echte kwaad, de onderliggende cultuur, bleek niet veranderd.

Als…

Als DNB destijds serieus zou zijn geweest met haar roep om verandering, zou zij een aantal creatieve antropologen hebben aangetrokken. Niet om die boardroomcultuur te veranderen, maar om de members of the board te laten ervaren waarom het anders moet. Praatjes, schema’s en gesprekken zijn leuk, maar een echte experience werkt vele malen beter. Wij waarschuwen kleine kinderen voor de hete kachel, maar de ervaring van de verbrande hand is zoveel sterker dan alle praatjes, grafieken en beloftes bij elkaar. Daarom is het goed dat Jeroen, die zich nu al voor de tweede keer aan deze steen heeft gestoten, opstapt. Toch zal ook zijn opvolger een boy of girl in the bubble zijn.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
21-06-2017 | [Column] Bob Goulooze: Zeven vette en zeven magere jaren
19-05-2017 | [Column] Bob Goulooze: Het F-woord
25-04-2017 | [Column] Bob Goulooze: Geils best  
20-03-2017 | [Column] Bob Goulooze: Lachende Leugens

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie