[Column] Bob Goulooze: Children first!
22-06-2018 14:02:00 | Hits: 1556 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Reclame is een toegepaste sociale wetenschap. In de reclame geldt een beperkt aantal wetten. Op basis van empirisch onderzoek weten we dat sex sells. Wil je een product of dienst verkopen dan is het belangrijk te weten dat naast sex, de aandacht van potentiële klanten ook getriggerd wordt door dieren en kinderen.

Maken of breken

Het is deze laatste categorie waarop de mondiale 'vredestichter' Donald Trump zich behoorlijk heeft verkeken. Om illegale immigratie aan vooral de zuidgrens van de Verenigde Staten tegen te gaan en als afschrikwekkend voorbeeld richting andere vluchtelingen te dienen, besloot Trump migrantenkinderen te scheiden van hun begeleidende ouders. Afschrikking want, Willy en Willeke Alberti zongen het al: Niemand laat zijn eigen kind alleen. Deze onsympathieke gedachte was Trumps insteek om zijn migratiepolitiek vorm te geven. Had hij even wat langer nagedacht of zijn communicatie-adviseur geraadpleegd, dan had hij geweten dat kinderen je kunnen maken of breken.

Foto’s of bewegende beelden van kinderen in nood hebben wel vaker tot politieke veranderingen geleid. Ik noem bijvoorbeeld de foto van de naakte Kim Phuk uit 1972. Nadat haar dorpje door de Amerikaanse luchtmacht in  brand was gestoken, ontvluchtte het jonge Vietnamese meisje Kim, brandend van de napalm en zonder kleren haar dorp. De walgelijke foto raakte vele miljoenen mensen diep in hun hart en vormde de aanzet tot felle protesten. Die zouden uiteindelijk leiden tot vredesbesprekingen en het einde van de eerste tv-oorlog. Elke dag zagen we op het NTS Journaal de verschrikkingen van de oorlog. Maar de foto met de brandende negenjarige Kim, markeerde het begin van het einde.

Ook bij de eerste Golfoorlog waren het de, door een Amerikaans pr-bureau, gemanipuleerde beelden van Saddam Hoesseins soldaten die in Koeweit pasgeboren baby’s uit hun couveuse haalden, die de Amerikaanse publieke opinie deed omslaan.

En recenter herinneren we ons allemaal nog de beelden van het Syrische jongetje Ayaan Kurdi, die met zijn gezicht naar beneden op het strand bij Bodrum lag, nadat hij was verdronken. Dit deed de internationale gemeenschap eindelijk in actie komen. 

Genetisch geprogrammeerd

De redenen dat mensen hun kinderen beschermen heeft te maken met het voortbestaan van de groep. Zonder kinderen is er geen toekomst en eindigt het leven. Wij zijn genetisch zo geprogrammeerd dat wij er alles voor over hebben om kinderen te laten opgroeien tot volwassenen, die de soort, de groep, in stand kunnen houden. En die genetische footprint is universeel.

Als je dit weet en je speelt middels reclame handig in op die universele emoties, dan zal dat je geen windeieren leggen. Ik noem het jongetje Petje Pitamientje, dat met onschuldige verve pindakaas aan de man bracht. Of de leuke meisjes uit de Lidl-spot die ons de geneugten van stamppot bijbrachten.

Dus als we weten dat kinderen vanuit evolutionair en genetisch perspectief volwassenen de grootste emoties weten te ontlokken, dan is de stap om kinderen te scheiden van hun ouders wel zo'n beetje het allerslechtste en vanuit communicatief oogpunt het domste, dat je kunt doen. Trump vergeet dat zijn kinderscheiding niet alleen afschrikkend zal werken voor potentiële immigranten, maar dat het universeel grote gevoelens van walging oproept. Een dergelijke aanpak druist tegen de menselijke aard in. En we weten allemaal dat emoties niet met argumenten zijn te bestrijden. De absolute en terechte verontwaardiging over dit soort praktijken doet het zorgvuldig opgebouwde reputatie krediet, dat met de Noord-Korea deal is verkregen, weer verdampen. Het is daarom verstandig dat Trump gezwicht is, niet alleen voor zijn eigen First Lady maar ook voor die van zijn voorgangers.

Het getuigt toch van een groot gemis aan humanitaire kennis en inzicht als je je als president verlaagt, tot dit soort ondoordachte maatregelen. Er zijn al mensen die spreken over acht jaar Trump. Ik kan mij niet voorstellen dat een tweede termijn haalbaar is als je op deze manier mensen in hun diepste emoties negatief blijft raken.

Nee, the Donald kan nog heel wat leren van de oude reclame-inzichten. De vraag is echter of wij moeten hopen dat hij dat ook doet.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

05-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
28-05-2018 | [Column] Bob Goulooze: Zuigen
24-04-2018 | [Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
21-06-2017 | [Column] Bob Goulooze: Zeven vette en zeven magere jaren

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie