[Column] Bob Goulooze: Content is king
04-02-2020 11:05:00 | Hits: 1415 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

In de jaren zestig bestond er geen internet, mobiele telefoon of überhaupt iets digitaals. Het eerste digitale apparaat dat ik aanschafte, was een digitaal horloge met wekkerfunctie van Casio. Kort daarna kreeg ik te maken met de fax. De urban myth luidt dat de fax groot geworden is in het Verenigd Koninkrijk. Dit vanwege de deplorabele service van de Royal Mail. In Groot-Brittannië was de postbezorging vele malen beroerder geregeld dan hoe de PTT dat bij ons deed. Inmiddels is de fax uit het zakelijk verkeer verdwenen en vervangen door e-mail en app.

Simpel model

In al zijn simpelheid zie ik media als de buizen waar informatie, de boodschap, door stroomt. Een buis, niets meer en ook niets minder. In de jaren zestig, het creatiefste decennium uit de vorige eeuw, sprak mediaprofessor Marshall McLuhan de woorden: "The medium is de message." Deze vaak onbegrepen quote bedoelt te zeggen dat het uitmaakt welk medium men inzet. Want het medium beïnvloedt de boodschap. Zo zou president Richard Nixon, een begenadigd debater op de radio, een onbetrouwbare indruk maken op tv. Het medium tv was niet zijn ding.

Boerenmedium

Op de weg van Amsterdam naar Monnickendam passeer ik als mantelzorger wekelijks tweemaal een bord in een weiland. Een boerenbord. Er staat op: Heeft u gegeten vandaag? Bedank dan een boer.

Wat zegt zoiets nu eigenlijk in termen van media? Het bord is het medium van de eenling, de onbegrepene, de onheus behandelde, de protesterende. Te vergelijken met spandoeken, plakkaten, banieren en vaandels. Een tamelijk individueel medium dus. Niet echt 21e-eeuws, maar volgens mijn oude communicatieprofessor is er sinds het ontstaan van de mensheid geen medium in onbruik geraakt. Toch heb ik de laatste tijd weinig kleitabletten, papyrusrollen en rooksignalen voorbij zien komen. Anderzijds is medisch Nederland flink achtergebleven, want daar gebruikt men de fax nog steeds. Dat heeft dan ook meer te maken met de relatieve veiligheid van de fax versus de gemakkelijk hackbare e-mail of app.

Hoe dan ook, het bord-medium illustreert mijn idee dat Marshall McLuhan slechts deels gelijk heeft. Want zonder content, de boodschap, zegt een medium sec ook niet veel. Als de boerencontent niet op het bord zou hebben gestaan, dan had ik überhaupt niet geweten dat het hier een medium betrof. Dan had het witte bord evengoed een afdak voor koeien kunnen zijn. Eigenlijk zou je met evenveel recht kunnen zeggen dat content het medium bepaalt.

Content

Terug naar mijn stelling dat content king is. Ik vind dat die boeren zich slecht uiten, want hoewel de meesten van ons vandaag al hebben gegeten, zie ik de noodzaak van het bedanken van een boer niet. Natuurlijk komt veel van ons voedsel bij een boer vandaan, maar moet ik dan, als ik een kopje koffie drink, Juan Valdez bedanken? Ik durf de stelling wel aan dat Nederland zelf een van de kleinste afnemers is van het door boeren geproduceerde. Het meeste verdwijnt, na hier ons milieu te hebben vervuild, naar het buitenland.

Evert Exodus

Onlangs ontving ik een mail van een of ander ministerie waarin stond dat er voorlichtingsbijeenkomsten zouden komen voor boeren. Om ze te bewegen ons kleine land te verlaten en elders, zoals in Canada of Oost-Europa, hun boerenactiviteiten te hervatten. Een prima oplossing voor een prangend milieuprobleem. Weg met veel van die boeren. Dat komt de verkeersveiligheid ook ten goede, want de tractor als wapen gebruiken, gaat echt te ver. Zo moest ik op enig moment, ondanks boeren, toch de weg op. Bij het stoplicht moest ik wachten voor een horde tractorbestuurders, die van links kwam, alle stoplichten en snelheidsbeperkingen negerend. De colonne boeren liet een tractorgat vallen waar ik het Fiatje van mijn vrouw in stuurde. Direct werd ik van drie kanten ingesloten. Het is geen prettig gevoel als je zes enorme wielen op centimeters afstand van je ziet rollen. De boerenhorde dwong me belijning en stoplichten te negeren en 80 te rijden waar 50 mag. Bij een wegversmalling zag ik kans tussen de tractoren vandaan te komen. Het laatste restje sympathie voor de boerenzaak was daarmee wel verdwenen. Bedankt!

Mijn communicatieadvies aan de emigratie-organisatie: huur Evert van Benthem in en de gewenste agrarische Exodus komt op gang.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Laatste 10:

20-11-2019 | [Column] Bob Goulooze: Over geven
27-09-2019 | [Column] Bob Goulooze: Goud en naakt
20-08-2019 | [Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing
22-07-2019 | [Column] Bob Goulooze: The mission is the message
21-06-2019 | [Column] Bob Goulooze: Libra
23-05-2019 | [Column] Bob Goulooze: LinkedOut
22-04-2019 | [Column] Bob Goulooze: Addressable TV, het sprookje is al werkelijkheid 
18-03-2019 | [Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies
20-02-2019 | [Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ
23-01-2019 | [Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie