[Column] Bob Goulooze: Een ander woord voor …
15-07-2021 17:13:00 | Hits: 3233 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

In de corporate communicatie draait het om perceptie. Hoe ziet de buitenwereld mijn bedrijf? Straalt het genoeg vertrouwen uit, zodat het publiek mijn producten koopt of mijn diensten afneemt?

Gepercipieerde problemen zijn vaak geen problemen meer, als er wat aan de perceptie verandert. Neem het probleem: welke kant draait een wiel op als ik het een zwaai geef met de klok mee. Het antwoord lijkt simpel: naar rechts. Maar sta ik aan de andere kant van het wiel, dan draait dat tegen de klok in naar links. De plaats van waarneming bepaalt de perceptie.

Inleven

In de marketingcommunicatie is je inleven in de positie van de ander, het leidende principe. Zeg maar door de bril van de ander, je klant of bezoeker, naar de werkelijkheid kijken. Dat zouden overheden ook eens moeten doen, in plaats van altijd maar weer met dezelfde soort overheidscommunicatoren slechte communicatie regelen. Recent las ik op Linkedin een klaagzang van een woordvoerder, die boos was dat de media het op woordvoerders hadden voorzien; en dat terwijl hij toch zulk goed werk deed. Deze figuur had duidelijk een overheidsbord voor zijn kop. Kritiek is vaak terecht. Kijk daar dus naar voordat je klaagt.

Ruit

Onlangs zag ik in het kader van het EK voetbal een fragment van eentv-programma terug. Het was een uitzending van Barend en van Dorp, die Johan Cruijff verleidden tot het uitleggen van de ruit. Cruijff begint al hoofdschuddend als Van Dorp het woord ruit in de mond neemt. Hij zegt op onnavolgbare wijze: “Het probleem is dat als je een woord zegt iedereen wat anders interpreteert.”

Dat voetbal een semantische kwestie is blijkt uit een van zijn volgende opmerkingen:

“Iemand die goed uit de dekking loopt, is moeilijk. Dus wat moet je doen? Dan moet je ‘m niet dekken dan hoeft ie er niet uit te lopen ook.” Met andere woorden, door anders tegen de zaak aan te kijken, los je een probleem vaak al op.

Door een probleem te hernoemen, blijkt dat als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Kijk eens naar Portugal. Daar had men een groot drugsprobleem. Drugsgebruikers werden beschouwd als criminelen, met de bijbehorende repressie. De gevangenissen zaten overvol met blowers, snuivers en slikkers. En dat terwijl de harddrug alcohol volop en legaal verkrijgbaar is.

In Portugal heeft men besloten dat drugsgebruikers geen criminelen zijn. Dus dan hoef je ze ook niet te vervolgen. Da’s logisch! Het gevolg laat zich raden. Geen inzet van politie om achter recreatief gebruikende burgers aan te gaan. N’importe pas of dat hard of softdrugs zijn. Mensen die een individueel drugsprobleem hebben, ziet men als patiënten. En dat is een wezenlijk andere benadering dan de eerdere criminalisering.

In de Verenigde Staten waar de war on drugs ook een disproportionele omvang had aangenomen, besloten diverse staten dat softdrugs geen probleem waren. Die werden daarom gelegaliseerd. Overigens waren ze begin 20e eeuw door de drank- en medicijnindustrie gecriminaliseerd, omdat  de effecten vaak beter waren dan van alcohol en medicijnen. Als belegger krijg ik met grote regelmaat aanbiedingen om te participeren in cannabis stocks, zeg maar de aandelen van alles wat met de productie en consumptie van die middelen te maken heeft. Door de naambordjes te veranderen kon het justitiële apparaat zich met belangrijke zaken bezig houden en ontstond zelfs een geheel nieuwe industrie.

Zelf organiseer ik jaarlijks de Leidsch Dagblad Haring Smaaktest. Na zes jaar haakte het LD af. Het kostte steeds meer moeite om haringboeren te interesseren, vooral omdat er een kleine groep kanshebbers was ontstaan. Daardoor wilden de kanslozen niet meer meedoen, in plaats van hun product te verbeteren. Dus noemde ik de LD Haring Smaaktest de Open Nationale Haring Smaaktest. En zie, na een persbericht in het Vismagazine kwamen vanuit alle delen van Nederland de aanmeldingen binnen. De winnaar was dan ook een vishandel uit Bodegraven in plaats van een Katwijkse.

Semantiek van kleur

Jaarlijks worden wij kort na de zomer geconfronteerd met de Zwarte Pieten-discussie. Indachtig Johan Cruijff zou ik zeggen: kijk eens anders tegen het probleem aan. Maak er blauwe Piet van en al je problemen verdwijnen. Kies eens voor midnight blue of navy blue. Dat zijn kleuren die vlak bij zwart liggen, maar het toch niet zijn. Probleem opgelost!

--

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Lees ook:

16-06-2021 | [Column Bob Goulooze: Ouderwetse Meningen
20-05-2021 | [Column] Bob Goulooze: Bitcoin
13-04-2021 | [Column] Bob Goulooze: Het imago van de autoverkoper
31-12-2020 | [Column] Bob Goulooze: Voorspellen
30-11-2020 | [Column] Bob Goulooze: Fotokracht
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie