[Column] Bob Goulooze: Fonetisch Duits
20-11-2018 16:25:13 | Hits: 1240 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Sinds enige tijd bespeur ik een hernoeming van Duits klinkende merken in ons land. In 2010 begon het toetjesmerk Dr. Oetker een offensief om de naam door de Nederlanders als Utker te laten uitspreken. Waarom? De Tweede Wereldoorlog lag toen 65 jaar achter ons. De haat tegen alles wat Duits klonk, was inmiddels wel weggeëbd. De mare ging kort na WOII dat in Nederland de Ö beter als Oe kon worden uitgesproken, zodat de Teutoonse afkomst enigszins werd verbloemd. In Nederland stond men niet te trappelen om Duitse waar te kopen. Alleen Duits klinkende merken als Volkswagen, Opel, Braun, AEG en andere industriële producten waren populair in ons land. Dat kwam door de Duitse gründlichkeit. Daar kon de gemiddelde Nederlander niet omheen. Kever en Kadett domineerden de Nederlandse automarkt.

De vraag is waarom Duits klinkende merken zo nodig hun Duitse naam in Nederland op z’n Duits uitgesproken willen zien en horen. Vanuit communicatief oogpunt is het belangrijk de merknaam goed te communiceren. Dus in één keer goed; niet later tegen je klanten zeggen dat ze de naam van jouw product verkeerd uitspreken. Anderzijds is het belangrijk rekening te houden met de culturele setting van een markt. Als je weet dat bepaalde klanken niet op applaus kunnen rekenen, begin er dan ook niet aan. Zo bezien was er niets mis met Dr. Oetker maar wel met Utker en Liedl.

Cultureel en fonetisch succes

In de pré-EU jaren 70 kwam de Franse zuivelgigant Danone ons vergasten op Franse toetjes. Frankrijk was veel meer een dessertland dan Nederland. In de reclamespots zag je grote Franse zuivelwagens bij de grens. De Nederlandse grenswacht was een mannetje uit Ti-Ta-Tovenaar. Die wilde de vrachtwagen niet toelaten, totdat hij doorhad dat het om Danone ging. De Franse chauffeur had het over Danon, zoals de Fransen het plachten uit te spreken. De aha-erlebnis van de grenswacht luidde: "Oooh, Da-NO-ne!" De Fransen vonden het onbelangrijk of wij klemtoon en uitspraak op z’n Frans deden. Als er maar Danone werd verkocht. Bezoek het toetjesschap van uw supermarkt om te kijken of die opzet is geslaagd.

50 jaar

De firma Lidl timmert ook aan de weg. Aanvankelijk met het oog gericht op concurrent Aldi, de Duitse oostblokwinkel die er alles aan doet om je het gevoel te geven dat de tijd vijftig jaar heeft stilgestaan. De Duitse dichter Heinrich Heine verklaarde dat hij naar Holland zou gaan als de wereld zou vergaan, want daar gebeurt alles vijftig jaar later. De paradox van Heine’s wens is dat niet de Hollanders vijftig jaar achterlopen, maar dat de Duitsers hier vijftig jaar achterstand brachten. De supermarktinrichting doet denken aan het voormalige Oostblok. In die tijd hadden oostbloksupermarkten een chronisch tekort aan levensmiddelen. Als er al iets was dan was het bulk. Veel van weinig, een concept dat eetkeuken Van der Valk later zou omwerken tot veel voor weinig.

Lidl, waarvan ik altijd dacht dat het een Duitse verbastering was van little, refererend aan de lage prijzen, wil evenals Dr. Oetker dat wij de naam op z’n Duits uitspreken. Telkenmale hoor ik de stem van Thomas van Luyn Liedl, Liedl roepen. De associatie met de kleine prijzen little is echter veel sterker dan die met de Duits klinkende naam Liedl. Dus hou op met die Duitse namen te pousseren.

Derrick für Deutsch

Willen Duitse merken dat er meer aandacht komt voor de Heimat-uitspraak van hun naam? Of propageren zij het Duits als taal, nu de laatste leraar Duits ons land is ontvlucht? Duits is inderdaad geen populair vak. Op de middelbare school had ik slechts één jaar Duits van een fraulein die immer krank war. Alle Deutsch das ich kenne habe ich von Herrn Derrick gelernt. Derrick was de archetypische krimi. Derrick heeft bijgedragen aan het herintroduceren van het Duits in onze samenleving. Het is daarom een gemiste kans dat Derrick is Kaltgestellt door omroep MAX. Derrick was in zijn jeugd, als dienstplichtige evenals den Bernhardt und der Claus, lid van de Waffen SS. Reden genoeg voor omroep MAX om de leerzame herhalingen van de koning der krimi’s te stoppen. Schade!

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Laatste 10:

22-10-2018 | [Column] Bob Goulooze: Chinese kool
20-09-2018 | [Column] Bob Goulooze: Mooipraat
21-08-2018 | [Column] Bob Goulooze: Vervang Elon Musk!
23-07-2018 | [Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken
22-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Children first!
05-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
28-05-2018 | [Column] Bob Goulooze: Zuigen
24-04-2018 | [Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie