[Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
05-06-2018 11:35:43 | Hits: 987 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Afgelopen weekend meldde de website van het Algemeen Dagblad dat de krant heeft besloten te stoppen met haar testen, zoals de oliebollen- en haringtest. Eind vorig jaar schreef ik hierover in mijn column dat de reputatie van het AD in het geding was en mijn advies aan hoofdredacteur Hans Nijenhuis was om direct met al die testen te stoppen omdat het forse schade aan het merk AD oplevert. De belangrijkste taak van een CEO, of in dit geval een hoofdredacteur is de reputatie van de organisatie hooghouden.

Dat is niet altijd gemakkelijk, want er zijn een hoop partijen in Nederland die tegengestelde belangen hebben en er niet voor terugdeinzen om jouw zorgvuldig opgebouwde en onderhouden reputatie te grabbel te gooien. Maar wat het AD flikte, grensde aan het ongelooflijke. De krant schoffeerde vishandelaren en oliebollenbakkers. Voor de kleine winkelier is het lastig, zoniet onmogelijk om zich tegen die kwalificaties van het AD te verweren. Bij een negatieve beoordeling zien zij hun klandizie sterk teruglopen. Nu vind ik dat niet erg, want ook het omgekeerde geldt, maar die kritiek van het AD op de slecht scorenden was niet terecht. Dat komt omdat hun manier van testen volstrekt ondeugdelijk is. Methodologisch was de AD haringtest een farce. Daarbij was er sprake van vriendjespolitiek, ongeoorloofde betalingen, gedwongen winkelnering en fake beoordelingen. 

Don’t kill the messenger

Ook volstrekt onbegrijpelijk is het afschieten van de boodschapper. Wetenschapper Ben Vollaard krijgt nu de wind van voren van AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis. Die zegt op de website van het AD: “De ernstigste beschuldigingen betroffen de Haringtest en repten van gebrek aan objectiviteit en zelfs belangenverstrengeling bij onze keurmeesters. Een onderzoeker van de Universiteit van Tilburg, Ben Vollaard, ging hierin het verst. Hij heeft geen bewijs geleverd en AD heeft besloten tegen Vollaard een officiële klacht in te dienen bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de universiteit. Onze klacht: hij baseerde zijn onderzoek deels op foutieve gegevens en berekeningen.”

Getuige à decharge

Iedereen in de haringwereld weet dat de AD-test gekocht was. Velen meldden dit, maar het AD hield liever de malafide test in de lucht. Ben Vollaard gooide vorig jaar met behulp van de media opnieuw de knuppel in het hoenderhok. Deze keer was de reactie dezelfde maar nu schaarden ook anderen zich achter Vollaards kwantitatieve economische onderbouwing. Nijenhuis, de relatief nieuwe hoofdredacteur, hield ten onrechte zijn poot stijf. Nu hij eindelijk heeft ingezien dat hij zelf echt fout zat zou je verwachten dat een mea culpa-houding het best past. We kennen allemaal het spreekwoord "wie geschoren wordt, moet stilzitten". Maar Nijenhuis trekt ten strijde tegen de boodschapper van het, voor het AD, zo slechte nieuws. Hij dient een klacht in bij de universiteit. De splinter in het oog van de boodschapper, zo die er is, valt in het niet bij de spreekwoordelijke balk in het eigen oog. Bij deze meld ik me als getuige à decharge.

Hou 't klein

Alle door econoom Ben Vollaard aangevoerde beschuldigingen komen overeen met mijn eigen ervaringen. Vanuit reputatie-optiek is het belangrijk je niet achter leugens te verschuilen en eraan vast te houden. Dat heeft het AD wel gedaan.

Ik sprak eens met een psychiater en die vertelde dat het beste advies dat hij veel patiënten gaf was: hou het klein. Met deze AD stopt ermee-melding had het hele verhaal afgelopen kunnen zijn, maar door een klacht in te dienen tegen Vollaard krijgt ook dit verhaal nog een staartje. Erg onverstandig van het rancuneuze AD. Zo blijft dit negatieve aspect kleven aan de geschonden AD-reputatie en woekert het maar voort. Nieuwenhuis, pak je verlies en ga verder met de dingen waar je wel goed in bent. Voor eerlijke testen moet je bij mij zijn.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

28-05-2018 | [Column] Bob Goulooze: Zuigen
24-04-2018 | [Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
21-06-2017 | [Column] Bob Goulooze: Zeven vette en zeven magere jaren

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie