[Column] Bob Goulooze: Het O-woord; dé tip voor zakelijk ontvrienden
17-05-2016 12:35:00 | Hits: 8140 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Recent heeft Elle - ik noem haar maar even zo omdat de Fransen altijd zo lekker veel letters nodig hebben, waar wij er maar een of twee gebruiken - mij op LinkedIn ‘ontvriend’. Eigenlijk zonder relevante reden. Ik was altijd vriendelijk en beschaafd tegen haar. Zowel op de social media als in levende lijve. Elle geeft cursussen om betere profielen te krijgen op LinkedIn. Omdat ik al vaak met de social mediabijl had gehakt, zag ik af van een cursus LinkedIn profilering/marketing bij Elle à raison van veel euro’s. Aan mij kon Elle dus niets verdienen. Wel wonen wij in dezelfde stad en lopen een tamelijk groot risico elkaar tegen het lijf te lopen. Daar wacht ik op. 

De psychologische effecten

Bij ontvriending knipt men sociale banden door. Er is dan geen sprake meer van sociale en persoonlijke contacten. Het is eigenlijk nog erger, want aan ontvriending besteedt men veel meer tijd en aandacht dan aan het bevrienden. Zeker op Facebook gaat bevrienden vaak snel en zonder er bij na te denken. Jongeren voegen iemand al toe voordat de eerste ontmoeting voorbij is. Maar over ontvrienden moet je nadenken. Waarom wil ik nooit meer iets van iemand lezen of zien? Waarom wil ik iemand niet meer kennen?  Elle had er ook over nagedacht. Zij vond: Aan hem kan ik niets verdienen, weg ermee. Dat zegt natuurlijk ook iets over Elle. In customer journey-termen is deze actie van Elle geen topervaring.

In de sociaal-psychologie is veel onderzoek gedaan naar het buiten de groep plaatsen van personen. Het maakt niet uit welke groep. Facebook of LinkedIn, Groenen of Blauwen, leerlingen, padvinders, gamers, collega’s of wat dan ook. “Jij mag er niet bij of ik wil jou niet,” roept veel negatieve emoties op. En business is voor 90% emotie. Waarom zou je een zakenrelatie negatief emotioneren? Dat is onverstandig. Dat kan je in een later stadium nooit meer goed maken. Neem van mij aan dat we in een kleine wereld leven, waar je elkaar vroeg of laat weer tegenkomt. En dan heb je geen vriend maar een gebrouilleerde tegenover je. Zakelijk gezien dus niet fijn. 

Sneaky

Ook niet fijn was de manier waarop Elle ontvriendde, namelijk sneaky! Ik zag bij toeval datzij een 2nd contact was. Even twijfelde ik aan mijzelf, dus ik berichtte haar dat ik dacht dat wij 1st contacts waren. Of heb je mij ontvriend?  Zij mailde mij terug:

Ha Bob, ben inderdaad wat in de connecties aan het schonen om gerichter een netwerk te hebben, waarmee ik relaties heb en ze onderhoudt. Dit is niet in een keer gebeurd. Het is anders niet te doen iedereen te volgen, ook gezien de longposts. Wij kennen elkaar wel en ik kan verder niet veel meer betekenen voor je. Vandaar.

Nadat ik mijn verbazing over haar (sociaal)psychologisch en zakelijk gezien volstrekt verkeerde praktijk had uitgesproken, schreef zij mij dat ik niet geblockt was maar geremoved.

Removen wordt best veel gedaan, en vind ik ook heel acceptabel. Dit hoort er nu eenmaal bij. Gebeurt mij ook regelmatig en ik heb daar in het geheel geen last van.

Ik vroeg mij af wat dit nu betekende? Iemand zegt toch tegen een ander: “Jij  bent het niet meer waard  om tot mijn ‘inner circle’ te behoren.” Dan zou je denken daar moet heel wat aan vooraf zijn gegaan. Psychology Today zegt: Unfriending is perhaps the ultimate in passive-aggressive forms of rejection that doesn't have a counterpart in the "real" world of relationships.

Nou, nou de ultieme passief-agressieve afwijzing. Dat is voor een ‘professional’ op social media-terrein scoren in eigen doel. Vanuit de business = emotie gedachte is het oproepen van negatieve emoties bij zakelijke contacten gewoon slecht. Laat die contacten slapen. Ze zullen je niet tot last zijn, maar ze kunnen je wellicht ooit helpen.

Moord en doodslag

Het eenzijdig opzeggen van nabije contacten, leidt tot gepieker en sterk negatieve gevoelens. En hoe meer men er over nadenkt, hoe negatiever die gevoelens worden. Dit psychologisch mechanisme werkt ook zakelijk. Nu waren Elle en ik geenszins close, maar haar removal zette mij toch aan het denken. Daarom is mijn advies: Verwijder nooit een zakelijk contact! Het is contraproductief en kan als een ongewenste boemerang terugkomen! Boemerang? Google en je vindt moord en doodslag, steekpartijen, omkoperij, zelfmoord, bedreiging, chantage en brandstichting, als reactie op ontvriending. Er is zelfs een website die dit ontvriendingsproces als een huurmoordenaar voor je regelt, zodat je er zelf geen schuldgevoelens over hoeft te krijgen.

Enfin, Elle’s antwoord over removen en dat het haar ook regelmatig gebeurt, zonder dat het haar raakt, vind ik nogal robotachtig. Misschien had ik haar beter eerst een Captcha laten invullen. Want het medium mag dan digitaal zijn, de relatie is altijd menselijk.

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

www.twitter.com/Goulooze

Lees ook van Bob:

19-04-2016 | Bob Goulooze: De kantelgeest
15-03-2016 | Bob Goulooze: Cock and Bull
16-02-2016 | Bob Goulooze: Vaccineer organisaties
19-01-2016 | Bob Goulooze: Fear of foning
04-12-2015 | Bob Goulooze: De lokroep van ontspanning
22-10-2015 | Bob Goulooze: The Donald
10-09-2015 | Bob Goulooze: The bright one, the right one
31-07-2015 | Bob Goulooze: Door de bank genomen
19-06-2015 | Bob Goulooze: Muzak makes moods

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie