[Column] Bob Goulooze: Kreatief Kurken
23-07-2018 10:14:00 | Hits: 1168 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Ik liep langs de openstaande deur en keer naar binnen. De man in de kamer stond bij het raam. Hij hield de vitrage wat opzij getrokken, zodat hij naar buiten kon kijken. Peinzend staarde hij in het Singel. Ik liep door naar de afdeling waar mijn medewerkers zaten. Een halfuur later keerde ik terug naar mijn eigen kantoor. Onderweg passeerde ik de nog immer openstaande deur van de CEO, zoals we een algemeen directeur in goed Nederlands noemen. Aan zijn houding was niets veranderd. Hij stond nog steeds in het Singel te turen.

“Is er wat gebeurd buiten?” vroeg ik hem. “Ha, Goulooze,” zei de CEO - in deze bancaire cultuur noemden wij elkaar bij de achternaam - “kom binnen, ik sta net even te kurken.” Ik kende het woord kurken niet als werkwoord, dus ik vroeg wat het betekende. Kurken is: kreatief uit ‘t raam kijken. De CEO had de spelling van de jaren 70 nog niet ingeruild voor die van de 90's en 00's. “Kijk Goulooze,” vervolgde hij zijn betoog, “in onze wereld is niet veel ruimte voor creativiteit, terwijl er eigenlijk heel veel behoefte aan bestaat. Als ik zo in het Singel sta te kijken, zie ik de golfjespatronen in het water; die maken mijn hoofd leeg. En als mijn hoofd leeg is, ontstaat er ruimte. Die ruimte vult zich automatisch met allerlei creatieve gedachten. Gedachten over de business of over de richting die we op moeten gaan met de bank. Niet alles is bruikbaar, maar dit kurken staat wel aan de wieg van onze visie en strategie-ontwikkeling”, beargumenteerde de CEO de voordelen. Ik sloeg het op om er bij een andere gelegenheid mijn voordeel mee te doen. Jaren later stond ik in mijn kantoor aan de Zuidas uit het raam te kijken. De oneindige stroom voorbijtrekkende auto’s had bij mij hetzelfde effect als de Singelgolfjes bij de CEO.

Ideeloos

Ik moest aan dit gesprek denken omdat het in de communicatie en pr vaker voorkomt dat men een gebrek aan ideeën heeft. Ideelozen organiseren dan brainstormsessies, waar per saldo weinig uitkomt. Onlangs las ik ergens dat brainstormen in groepen slecht is voor de creativiteitsontwikkeling. Er komen alleen sociaal wenselijke zaken uit naar voren als gevolg van de groepsdruk. Afwijkende ideeën redden het niet, bang als we zijn voor afwijzing van de groep. Deelnemers gaan achterover leunen en de middelmaat voert de boventoon. Beter zou het zijn om iedereen individueel eens een uurtje te laten nadenken. En dan de aldus verkregen ideeën verder uitwerken. Dat komt omdat individuen beter presteren dan groepen. Kijk maar eens naar de tijdritten in de Tour de France. Ploegentijdritten leveren snelle tijden op omdat ploegen als een trein rijden, maar er zitten altijd zwakke broeders tussen, waardoor het gemiddelde lager uitvalt. Dat betekent dat Tom Dumoulin last heeft van zijn matig rijdende ploeggenoten. Maar als Tom individueel een tijdrit moet rijden, wint hij met gemak. Gelukkig is de voorlaatste etappe van deze Tour een tijdrit van 31 kilometer. Als Dumoulin niet teveel achterstaat op de gele trui, kan hij over deze afstand vele seconden tot minuten goed maken. En als derde Nederlander ooit, de Tour winnen. Dat zou een mooi cadeautje zijn voor sportminnende Nederland, dat dit jaar niet echt is verwend.

Mandala kleuren

Zelf heb ik de meest lucide momenten ‘s morgens tijdens het scheren. Die kop heb ik natuurlijk al vaker gezien, dus daar hoef ik niet op te letten. Het is in feite het verstand op nul zetten en wit schuim met een mesje weghalen. Een soort omgekeerde kleurplaat. Kleurplaten werken trouwens ook creativiteit in de hand vanwege dezelfde reden als de kurkende CEO. Ik zou, om de creativiteitsontwikkeling bij bedrijven te stimuleren, de corporate mandala willen introduceren. Lekker een uurtje kleuren aan de bedrijfsmandala. Werknemers raken ontspannen en dat is de perfecte voedingsbodem voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën. De Tibetaanse monniken gebruikten mandala’s om te mediteren. En daarvan is wetenschappelijk bewezen dat het de kwaliteit van leven, over de gehele linie, verhoogt.

Nu ik er zo over nadenk, is het misschien wel een goed idee om onze premier een mandala cadeau te doen. Rutte kan wel wat visie gebruiken!

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

22-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Children first!
05-06-2018 | [Column] Bob Goulooze: Getuige à decharge
28-05-2018 | [Column] Bob Goulooze: Zuigen
24-04-2018 | [Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie