[Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google
24-04-2018 13:05:15 | Hits: 1805 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Google is de moderne God, de omniscient van vandaag. Facebook is de helse engel die in de fout is gegaan en sommigen ertoe heeft gebracht het geloof te verliezen. Kijk naar Arjan Lubach, die na de aflaten-verkoop door Facebook aan Cambridge Analytica zich afvroeg hoe dit duivelse Facebook te beteugelen, of weer op het rechte pad te krijgen? Dat gaat niet lukken Arjan, want wij aanbidden allen Mammon, de geldduivel. Het is juist Mammon die het leven op aarde bepaalt.

Die oproep van Lubach zet geen zoden aan de dijk. Het zal niet lang duren of zijn programma heeft gewoon weer een actieve Facebookpagina, of een Instagram. Zuckerberg en Lubach houden beiden van Mammon en dat geldt ook voor de rest van de wereld. Het collectieve geheugen is overigens maar kort en beperkt. Dus al deze commotie over de Facebookpixel, die overigens verwijderbaar is met een appje, zal weldra zijn overgewaaid. Als het vakantieseizoen, dat in omroepland van 1 april tot 1 november duurt, eenmaal is begonnen, wil men ook zijn vakantiekiekjes kwijt en de verhaaltjes die daarbij horen. En waar kunnen we die trivia het best kwijt? Juist.

Privacy kleingoed

Eerlijk gezegd begrijp ik alle reuring rond Facebook niet zo goed. Het gaat voorbij aan de gedachte, dat voor niets de zon opgaat. Facebook geeft jou de mogelijkheid om te communiceren met wie je wilt. Het bedrijf vraagt daar geen geld voor. Maar als een paar miljard mensen er gebruik van maken, kun je natuurlijk niet verwachten dat het Facebookverdienmodel alleen gebaseerd is op de verkoop van advertenties.

Big data is big business, zo toonde Facebook aan. Het is als de wolf die terug is in Nederland. Enerzijds zie je dat het Journaal met veel enthousiasme over de upside van de teruggekeerde wolf bericht, maar zo’n beest moet ook vreten en houdt wel van een kippetje of een schaap. Dat is dan de downside van die verloren wolf. Het dilemma is dat wij de lusten van Facebook willen, maar niet de lasten. En dat gaat niet. Facebook is gewoon een bedrijf dat winst wil maken met de gegevens die het publiek vrijwillig achterlaat.

IBM-voorzitter Thomas Watson zei in 1943 (schijnt): “I think there is a world market for maybe five computers.” Nu weten we dat over vier jaar de wereld er al heel anders uit kan zien; de ontwikkelingen gaan steeds sneller. Wat er momenteel in China gebeurt, is precies wat Orwell in zijn boek 1984 voorspelde; de Chinese overheid monitort de bevolking en gaat daarmee vele stappen verder dan Facebooks pixel. Ongewenst gedrag leidt tot puntenaftrek en zonder een minimaal aantal punten, kan de overtreder niets meer doen. Hij kan geen gebruik meer maken van het openbaar vervoer en andere publieke voorzieningen. Ontslag dreigt en volgt, waardoor de deviant niet meer aan het maatschappelijk leven kan deelnemen. Voor de uitgestotene is het Chinese Big Brother leven een hel. Black Mirror 2018 bestaat echt.

De mens zou de mens niet zijn als hij niet een tegenzet zou overwegen. En dat gebeurt ook. Er zullen - want er is een markt voor - privacy protectors komen. Die gaan ervoor zorgen dat jouw dataproliferatie beperkt blijft. Ze zijn er nu al, maar het is voor de gemiddelde internetgebruiker te veel rompslomp. Er komen stealth-achtige publieksvriendelijke interfaces, waardoor dataprotectie net zo gemakkelijk is als een deur achter je dichttrekken. Tot iemand anders die deur weer opent.

Openbaar gezond

Facebook wil ook de medische dossiers van haar gebruikers koppelen, om uiteindelijk preventieve of zelfs betere zorg te kunnen leveren. Never, dacht ik toen ik dat hoorde. Wie staat dat nu toe? Maar als je je over je primaire reactie heen hebt gezet en nadenkt over de mogelijkheden en de voor- en nadelen daarvan, dan is zo’n medische Facebook-app misschien voor velen niet zo gek. Het valt te prefereren boven de gêne die ontstaat als je hoort dat tientallen verpleegsters zich aan jouw medisch dossier hebben staan verlustigen. Een Facebook Health-app kun je tenminste nog zelf instellen; als patiënt bestaat er geen enkele controle over wie jouw medisch dossier bekijkt in de ultieme privacyomgeven ziekenhuissetting.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

21-03-2018 | [Column] Bob Goulooze: Boy in the bubble
20-02-2018 | [Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout
22-01-2018 | [Column] Bob Goulooze: Monkey business
21-12-2017 | [Column] Bob Goulooze: AD, stop ermee
21-11-2017 | [Column] Bob Goulooze: Radar Love
19-10-2017 | [Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?
21-09-2017 | [Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers
21-08-2017 | [Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
20-07-2017 | [Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
21-06-2017 | [Column] Bob Goulooze: Zeven vette en zeven magere jaren
19-05-2017 | [Column] Bob Goulooze: Het F-woord
25-04-2017 | [Column] Bob Goulooze: Geils best

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie