[Column] Bob Goulooze: Over geven
20-11-2019 12:30:00 | Hits: 1457 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des. Geef opdat gegeven worde. Door te geven versterk je de relatie met de ontvanger, die de verplichting voelt iets voor jou te doen.

Deze empirische wet is de basis van het moderne geven. We noemen de bedrijfsgift dan een kerstpakket. Tegen het einde van het jaar ontstaat onrust in menig bedrijf. Wat zullen we onze collega’s geven in het kerstpakket? Een kerstpakket is immers een vorm van communicatie. Als werkgever laat je waardering blijken voor de verrichte prestaties het afgelopen jaar. Maar wat moet er in zo’n pakket zitten om die waardering gestalte te geven? Ik werkte ooit samen met collega R. Witsen. Zijn stelling was dat eindejaarswaardering slechts via twee producten tot uitdrukking kon komen. Geld en alcohol. Geld als waardering voor het goede werk in de vorm van een bonus of een loonsverhoging. Maar geld zit nooit in het kerstpakket.

Het pakket zoals wij dat kennen, bestaat bijna altijd uit de obligate blikken ragout of tomatensoep, toastjes die je direct de vuilnisbak in gooit en stro. Incidenteel tref je nog wel eens een flessenopener aan of kurkentrekker. Met een beetje geluk hebt zit er ook een fles wijn of spiritualiën bij. Chocolade is vaak van het niveau koetjesreep en de potten met marmite of jam komen ook nooit op tafel. Het grootste deel van het traditionele kerstpakket kan dus en gaat ook altijd de vuilnisbak in. Jammer, want het is een gemiste kans tot versteviging van de relatie.

Bij een zakelijke relatie is de idee dat als we die relatie nu iets geven, wij hem het komend jaar aan ons verplichten. Niet met een kerstpakket maar met iets waar die relatie iets aan heeft. Iets waardoor hij zich uitverkoren voelt. Dat kan op een paar manieren. De eerste is altijd goed, namelijk een goede fles of kist wijn, of wat fraaie dozen met sterke drank. Denk whisky, cognac of armagnac; geen jenever of andere kleurloos gif. Gekleurde dranken stralen meer ‘genieten’ en ‘waardering’, uit terwijl blanke dranken meer de sfeer van even snel een vlekje wegwerken hebben. Gekleurde dure dranken doen het imago-wise beter dan hun kleurloze pendanten.

Als je een zakelijke relatie echt het gevoel wilt geven dat je aan hem denkt en niet zomaar wat bij de slijter hebt gekocht, overweeg dan design. Vooral keukendesign. Zo heeft de partner er vaak ook nog wat aan. Design is natuurlijk niet goedkoop. Maar als het om gebruiksvoorwerpen gaat, valt het mee.

Een Zweedse zakenrelatie kwam jaarlijks langs. Nadat hij de eerste keer zijn goede wensen en een kristallen kandelaar had achtergelaten, vroeg hij het jaar erop wat ik van de glazen monoliet vond. Natuurlijk kun je een gegeven paard niet in de bek kijken, maar desgevraagd wilde ik hem wel vertellen hoe het monstrum zijn weg naar de glasbak had gevonden. Ik vertelde hem dat alcohol een grotere impact had dan één grote kandelaar. Maar, de prijzen voor alcohol in Zweden zijn sky high. Blijkbaar was het goedkoper om wat design aan te schaffen, dan een goede fles Chivas of Rémy.

Het voordeel van design is dat het toegepaste kunst is. En kunst gooi je niet weg. Dat koester en bewaar je. Liefst met de originele doos. De daarop volgende jaren verraste de Zweedse relatie mij met diverse mooie Alessi-producten. Het fraaist vond ik de Alessi lemon squeezer van de wereldvermaarde Franse ontwerper Philippe Starck. Die zat in Italië een inktvisje te eten, waarbij de citroen ontbrak. Geïnspireerd door de inktvisvorm tekende hij het inmiddels iconische ontwerp. Ik heb die citruspers al jaren in mijn bezit. Destijds kostte de Juicy Salif rond de 30 euro, nu kost Starcks iconische meesterwerkje al 62 euro.

Goedkoop? Begin er niet aan, want het afbreukrisico is groot. Niemand zit te wachten op een pak kaasvlinders, een blik tonijn of een fles Liebfraumilch!  Zoek het in kwalitatief hoogwaardige spullen, die een blijk zijn van respect voor de ontvanger.

En mediabazen, stuur Ingrid van Engelshoven nu ook eens wat. En denk: Do ut des!

 ---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen en werkt vanuit zijn bedrijf Qontent Fox

www.qontentfox.com

Laatste 10:

27-09-2019 | [Column] Bob Goulooze: Goud en naakt
20-08-2019 | [Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing
22-07-2019 | [Column] Bob Goulooze: The mission is the message
21-06-2019 | [Column] Bob Goulooze: Libra
23-05-2019 | [Column] Bob Goulooze: LinkedOut
22-04-2019 | [Column] Bob Goulooze: Addressable TV, het sprookje is al werkelijkheid 
18-03-2019 | [Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies
20-02-2019 | [Column] Bob Goulooze: Michael, Bill & OJ
23-01-2019 | [Column] Bob Goulooze: 80 cents of politieke porno
20-11-2018 | [Column] Bob Goulooze: Fonetisch Duits

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie