[Column] Bojan Stigter: Bloggers of Bloggrp’s?
03-09-2015 22:40:00 | Hits: 3864 | columnist: Bojan Stigter | Tags:

Als merk wil je meeliften op het imago van een zorgvuldig gekozen blogger waarbij merk en blogger in perfecte harmonie zijn. De gecreëerde content spreekt de volgers aan en kan eventueel door het merk gebruikt worden in communicatie. De geloofwaardigheid van beide partijen staat centraal. Toch? Nee, door ontwikkelingen in het bloggerlandschap is het inmiddels ook mogelijk om kant-en-klare contentpakketten af te nemen. De grote bereiksleveranciers van Nederland hebben grote aantallen bloggers in huis, die klaar staan om een betaalde boodschap over de bühne te brengen. Helemaal prima natuurlijk, maar dit verandert wel de manier waarop de inzet van bloggers beoordeeld moet worden.

Bloggers worden over het algemeen gezien als opinieleiders, of, om in jargon te spreken als ‘influencers’. M.a.w. individuen die volgers in beweging kunnen brengen. Zodra merk en blogger elkaar vinden kan content ontstaan die door de volger gepercipieerd kan worden als:

  1. Niet commercieel: in dit geval behouden merk en blogger hun geloofwaardigheid en profiteren beide optimaal van de samenwerking.
  2. Commercieel en geloofwaardig: waarbij het duidelijk is dat het merk betaalt voor exposure via de blogger maar de samenwerking geen afbreuk doet aan de geloofwaardigheid/waarde van de content en de blogger. Denk aan vormen van product placement, sponsoring of reclame rondom de content.
  3. Commercieel en ongeloofwaardig: het is duidelijk dat het merk betaalt voor exposure via de blogger en dat de content wordt gestuurd o.b.v. input van de adverteerder. Denk aan slecht uitgevoerde advertorials.


De aan te bevelen samenwerking met bloggers is vanzelfsprekend afhankelijk van het beoogde doel. Gaat het om een uitdagende communicatiedoelstelling of om het creëren van bekendheid? Gaat het om impact en/of om bereik? In een ideale wereld bereiken bloggers grote aantallen potentiele kopers met geloofwaardige content waarin een merk perfect tot zijn recht komt. Helaas is deze combinatie vaak onrealistisch. Of merk en blogger zijn niet in harmonie en/of het verhaal van het merk is niet interessant genoeg en/of het bereik onder potentiele kopers is beperkt. Mocht dit het geval zijn dan is het de kunst om dit te accepteren i.p.v. om geforceerd samenwerkingen aan te gaan (punt 3). Bloggers verliezen anders hun geloofwaardigheid, merken investeren in ineffectieve communicatie en volgers verspillen hun tijd aan oninteressante content. Wat, op termijn, een strop voor de bloggers betekent.

Het kan een logische keuze zijn om een merk te koppelen aan content gecreëerd door invloedrijke individuen zonder gezamenlijk de content te bepalen. Het kant-en-klaar pakket. De bloggrp’s. Maar benut het merk dan de invloedrijkheid van de ‘influencer’ daadwerkelijk? Als een opinieleider vanuit het hart een positief oordeel uitspreekt over een merk kan de impact enorm zijn. Het individu vormt content over zijn vakgebied en gebruikt steekhoudende argumenten die in de ogen van de volger geloofwaardig zijn. Op het moment dat bestaande content wordt gekoppeld aan een merk dan is die afstemming beperkt. Uiteraard wordt alsnog gekeken naar de match tussen blogger, content en merk. Er ontstaat een sponsordeal i.p.v. een contentstrategie (punt 2).

In dat geval is het logisch om de samenwerking ook als zijnde sponsordeal te beoordelen. Hierdoor ontstaan al snel discussies over potentieel bereik en concurreer je als bloggerexploitant met andere media. Ironisch genoeg met media die vaak worden geëxploiteerd door dezelfde organisaties. De exploitatie verandert van zeer selectief en impactvol naar pakketten met een groot bereik. Een ontwikkeling die het medialandschap niet vreemd is. Zolang alle schakels binnen het communicatievak maar verstandig genoeg zijn om geen roofbouw te plegen. Dat geldt uiteraard ook voor de bloggers zelf. Anders is mijn voorspelling dat we over een paar jaar een aantal touchpoints kunnen schrappen van die ellenlange lijst. Er bestaan geen ongeloofwaardige opinieleiders…

Bojan Stigter is Marketing Communications Strategist bij ZenithOptimedia.

www.zenithoptimedia.nl


Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie