[Column] Cor Hospes: 70 seconden voor Knab
19-11-2015 00:36:00 | Hits: 3712 | columnist: Cor Hospes | Tags:

Jij wilt de bankwereld op de kop zetten. Dat zou moeten blijken uit je naam. Maar jij praat op dezelfde manier als al die andere Nederlandse banken, en daar raak ik niet echt ondersteboven van.

Als je gelooft ‘dat bankieren anders kan’, waarom heb je dan een website vermomd als online brochure. Waarom maak je dan ouderwetse bankcommercials die klinken en ogen als ouderwetse bankcommercials. En waarom zie ik op je YouTube-kanaal vooral te saaie filmpjes van medewerkers die vooral preachen, maar niet practicen wat ze voor hun klanten kunnen betekenen.

Jij zegt dat bij jou de k van klant voorop staat. Als dat zo is, waarom zie ik dat als niet-klant dan niet?

Okay, er is een serie talking heads testimonials die nog erger klinkt dan de meeste talking heads testimonials, en verstopt op je site tref ik een drietal niet echt opwindende verhalen van klanten en medewerkers met als thema ‘geef alles’, het onderwerp van je laatste themacampagne. Dus je denkt nog heel traditioneel in themacampagnes ook.

Verder mogen klanten ideeën opperen hoe jouw service te verbeteren. De interactie is met 0 tot 2 reacties niet echt groots. En je blogposts. Wat maakt die nou typisch knab? Wat is het format. Ook hier proef ik weinig eigenheid.

Als jij echt gelooft ‘dat bankieren anders kan’, moet je ook durven inzetten op externe communicatie die ‘anders kan’. Met een eigen onderscheidend karakter.

Kappen dus met dat ouderwetse zenden en dat gekeuvel over jezelf. Kappen dus met die merkinwisselbare blogposts. Kijk eens naar de site van Chase Morgan of Jyskebank. Dat zijn banken die anders communiceren, en nog anders doen ook, zonder dat ze de mond vol van zichzelf hebben.

Doe net zoals zij. Probeer te denken als een uitgever. Denk audience first. Vertaal dat ‘anders’ naar relevante en waardevolle verhalen die het waard zijn om te delen. Dat zou pas echt knab zijn.


In 70 seconden geeft contentmarketingspecialist Cor Hospes merken tips hoe ze op een meer efficiënte manier content en storytelling kunnen inzetten.

@corhospes
corhospes.nl

 

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie