[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken
22-05-2020 09:16:54 | Hits: 2133 | columnist: Cor Hospes | Tags:

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen.

Van retail tot techbedrijven, van verzekeraars tot automerken: allemaal gebruiken ze dezelfde holle woorden, dezelfde holle beelden en dezelfde holle boodschap.

Familie, samen, thuis

Ga maar eens kijken.

Eerst een stemmig pianomuziekje inclusief beelden van verlaten straten en de onvermijdelijke droneshots. Dan hoor je een voice over die vertelt over een jaartal en dat de afzender er vanaf dat moment altijd voor jou was. Het woord mensen valt, o ja, heel vaak valt dat woord mensen, familie, ja, familie ook, heel belangrijk, vooral nu, nee, nu meer dan ooit, in deze zware en moeilijke tijd, nee, in deze zware moeilijke en onzekere tijd, in deze ongekende tijd, waarin we allemaal binnen blijven, maar toch dicht bij elkaar zijn, ook al zijn we dan nu even gescheiden en zitten we allemaal thuis, ja, huis, thuis. Maar hoe dan ook, echt waar, wij zijn er, wij zijn er voor jou, wij zijn er om jou te helpen. Dus vertrouw ons, op ons kun je rekenen, zodat wij samen - gek word je van dat woord - door deze ongekende tijd, deze o zo moeilijke tijd komen. En hé jongens, waar is die piano?

Besmette copywriters

Jessica Salfia is een onderwijzeres uit West-Virginia. Zij componeerde een gedicht van alle e-mails die haar inbox sinds corona hadden overspoeld. Al die merken vertelden dat ze er voor haar waren tijdens ‘deze moeilijke tijden’, en dat deden ze - ook hier - allemaal op dezelfde manier en met dezelfde woorden:

In these uncertain times / as we navigate the new normal, / Are you willing to share your ideas and solutions? / As you know, many people are struggling, luidde het eerste complet.

En zo ging het acht verzen door. Zinnen gelardeerd met coronamarketing (Mother’s day looks a little different this year./You’re invited to shop all jeans for 50% off! of Call us to discuss a loan extension without penalty.) en de retoriek van een bazelbesmette copywriter (How are you inspiring greatness today?). Elk couplet van haar gedicht eindigde met “As you know, many people are struggling.” Haar tweet ging viraal:

Merken aan het infuus?

Hoe kan het dat je als merk zo inwisselbaar wilt klinken? Wat is er dan met je als merk aan de hand? Heb je koorts? Lig je aan het infuus? Waarom wil je als merk zoveel mogelijk op al die andere merken lijken. Waarom wil je zo graag inwisselbaar zijn. Waar is je eigen stem. Is ongeloofwaardigheid het nieuwe normaal?

Ruggengraatloos

Merken willen in corona-onzekere tijden graag verbonden met hun klanten blijven. Met dit soort karakterloze filmpjes en ruggengraatloze teksten zorgen ze enkel voor verwijdering. Want denk je nou echt dat mensen ook maar een letter van jouw inwisselbare praatjes geloven. Je meent er niks van. Geen enkel woord komt immers uit het hart van je merk. Uit het DNA van het merk.

Spreek vanuit je hart

Merken, kom op, wees nou eindelijk eens oprecht, kappen, ja echt kappen met die schone schijn. Met al dat meer van hetzelfde. Kijk naar je DNA in plaats van je data. Kijk naar je bloedgroep in plaats van je doelgroep. Wie ben je nou echt? Veilig is het nieuwe gevaar. Je kunt er niet zijn voor iedereen. Iedereen is niemand. Maak een keuze. Het is juist nu de hoogste tijd om welgemeend te spreken, vanuit je hart.

---

Cor Hospes is eigenaar van en strateeg bij Merkjournalisten.

@corhospes
www.corhospes.nl
www.merkjournalisten.nl

De power van een contentplatform
Cor Hospes
ISBN: 9789024426645
€ 23,50
Boom Uitgevers

 

 

 

 

Lees ook:

14-01-2020 | [Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!
18-10-2019 | [Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers
19-11-2015 | [Column] Cor Hospes: 70 seconden voor Knab

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie