[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!
14-01-2020 15:54:00 | Hits: 2511 | columnist: Cor Hospes | Tags:

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts. Begin daarom je eigen contentplatform als je een clubhuis voor je fans wilt bouwen.

Weet je nog hoe leuk het was. Facebook en al die andere sociale netwerken? Ze waren gratis, ze werkten eenvoudig en je kon ermee tegelijk miljoenen mensen wereldwijd bereiken, als ze tenminste een internetverbinding hadden.

Geen wonder dat we die sociale kanalen met z’n allen en masse omarmden.

Sociale media, ze voelden als een digitale kroeg waar je bekenden kon ontmoeten en nieuwe vrienden maken.

We kletsten er over van alles en nog wat. We deelden, posten en retweeten er van alles. We ontvingen er duimpjes omhoog, en we gaven er thumbs up terug. We flirten er met elkaar, disten elkaar en soms gingen we even uiteen. En wat was het fijn - en vaak ook verrassend - om met mensen te hercontacten die je soms al jaren niet had gezien. “Zeg hé, zullen we weer eens afspreken?”

Ook merken probeerden in die virtuele kroeg in te haken op de gesprekken van de dag. Dat bleek vaak lastiger dan je dacht. Maar ach, dan gaf je gewoon een rondje van de zaak. Kreeg je schouderklopjes en bravo-duimpjes, en vond iedereen het leuk dat jij er ook was. En allemaal beloofden ze dat ze beslist bij je langs zouden komen. Als dat te lang duurde, maakte niet uit, dan gooide je er nog maar eens een rondje of leuke mop tegenaan.

Sociale media, ja, het was er bijna te leuk, te gezellig, en te joepie, totdat de eigenaren besloten dat het feestje voorbij was.

Algoritmen en adverteerders gingen op Twitter en Facebook de dienst uitmaken. Jij kreeg niet langer te zien wat jij graag wilde zien, nee, dat gingen Mark Zuckerberg en zijn vrienden voor jou bepalen. Daarbij serveerden ze je een menu waarop jij allesbehalve zat te wachten. Advertenties in plaats van berichten van je vrienden. Nepnieuw, propaganda en ophitserij in plaats van objectieve en journalistiek onderbouwde verhalen.

Maar wacht eens? Mensen tegen elkaar uitspelen in plaats van ze dichter bij elkaar te brengen? Daarvoor was Facebook toch niet bedoeld? De missie van dat social medium luidde: “Give people the power to share and make the world more open and connected.” En later: “To give people the power to build community and bring the world closer together.”

Vergeet dat dus maar.

Niks geen verbinding, niks geen openheid. En vooral niks geen de wereld dichter bij elkaar brengen. Verbinden werd polariseren. Samenkomen werd tegen elkaar uitspelen. Die ooit oh zo gezellige kroeg werd een grimmig hok vol duistere politieke spelletjes. Facebook en Twitter verbrokkelden tot echokamers van het eigen gelijk.

Nog erger, al die momenten die je had gedeeld, al je gedachten en opvattingen, zelfs je privéberichten: ze werden verkocht aan de hoogste bieder. Privacy werd opgeofferd aan datamisbruik.

Maar wees eens eerlijk. Werd jij nou echt gelukkig van al die sociale kanalen. Het is geen geheim - en bij Facebook gaven ze dat ook zelf toe - dat sociale media nu niet echt het psychologisch welbevinden van mensen positief beïnvloeden. Ze maken je depressief en tasten je humeur en zelfvertrouwen aan. Los van de stress die het geeft om al die accounts consistent te vullen en bij te houden.

En wees eens eerlijk. Wat heeft al dat social geleuter jou als merk nou eigenlijk opgeleverd behalve een groep fans die je alsmaar lastiger kunt bereiken? Want ook dat hebben die algoritmen bijkans onmogelijk gemaakt. Het organisch bereik van merken en bedrijven op LinkedIn is gedaald van 20 procent naar 5 procent. Op Facebook is dat al gereduceerd tot bijna 0 procent. En ook Instagram heeft zijn onschuld dit jaar verloren, en de weg naar nul organisch bereik ingeslagen.

Als jij op sociale media een lijntje bij je fans en volgers wilt uitleggen, moet je daarvoor flink betalen.

Geen wonder dat steeds meer mensen sociale kanalen uitzwaaien. Geen wonder dat steeds meer bedrijven hun social account opheffen. Ze wilden de regie op de communicatie met hun fans terug. Ze willen zelf met hun fans praten. Ze willen zonder de opdringerige tussenkomst van The Zuck een relatie met hun fans aangaan, en die band verstevigen met events en andere merkervaringen. Een ferme handdruk voelt immers zoveel krachtiger dan een like. Een omhelzing voelt zoveel beter dan een virtueel hartje.

Facebook en al die andere sociale netwerken, zeker, het was er ooit heel leuk en gezellig. Maar die tijd is voorbij.

Een merk opbouwen via sociale media? Het is er onmogelijk geworden een oprechte en langdurige relatie met je fans aan te knopen en vast te houden. Bouw daarom een eigen clubhuis, op je eigen grond. Op je eigen platform heb je alles zelf in de hand. Zonder de hinderlijke bemoeienissen van algoritmen en andere adverteerders.

Begin vandaag nog.   

---

Cor Hospes is eigenaar van en strateeg bij Merkjournalisten.

@corhospes
www.corhospes.nl
www.merkjournalisten.nl

De power van een contentplatform
Cor Hospes
ISBN: 9789024426645
€ 23,50
Boom Uitgevers

 

 

 

 

Lees ook:

18-10-2019 | [Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers
19-11-2015 | [Column] Cor Hospes: 70 seconden voor Knab

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie