[Column] David de Jong: Economische crisis corona groter dan corona zelf?
01-03-2020 17:04:00 | Hits: 1748 | columnist: David de Jong | Tags:

Corona grijpt om zich heen. Uiteraard is dat triest om te zien en diegenen die dat virus ondergaan: sterkte en hopelijk blijven we allemaal leven! De paniek in Europa en daarbuiten is echter zo groot dat die onmiddelijk impact heeft op de economie.

In Noord-Italië, Zwitserland en Duitsland is in delen van het land het publieke leven zo goed als tot stilstand gekomen. Feesten en beurzen worden soms afgelast of zelfs verboden en het uitgaan is stukken minder aldaar. Ook in Frankrijk zijn bijeenkomsten/feesten voor meer dan 5000 mensen verboden; in Zwitserland voor meer dan 1000 mensen.

Mensen zijn gaan hamsteren louter en alleen als paniekreactie. De eerste sector die impact heeft gekregen van de paniekreacties is het toerisme. Vliegtuigmaatschappijen schrappen vluchten mede uit gebrek aan boekingen. Eerst was het alleen China, maar nu ook binnen Europa. Italië kondigde aan zo maar even 3,6 miljard euro aan extra begrotingsoverschrijding nodig te hebben om de economische gevolgen op te vangen. Of de Europese Unie even wil instemmen. De consequenties kunnen weleens groter worden en zijn dan we nu denken en ook Nederland zit in de eurozone.

De beurzen hebben een extreme koersval meegemaakt, in feite een beurscrash waarbij in een week tijd maar liefst 13 procent van de waarde van de beursgenoteerde bedrijven in rook opging. Hierdoor kunnen bedrijven lastiger lenen om investeringen te doen en zouden vijandige overnames makkelijker zijn, tenminste: als deze daling zo aanhoudt. Dit nog los van de gevolgen voor pensioen(fondsen). Te hopen is dat de beurskoersen stijgen, maar mogelijk is dit pas op termijn weer te verwachten.

De wereldeconomie is enorm met elkaar verweven. Of het nu Samsung, Apple of Sony is, of het nu om kleding of om speelgoed gaat, zo veel onderdelen of zelfs de eindproducten komen uit China. Gevolg? Voorraadtekorten. Die leiden dan tot prijsverhogingen en het terugtrekken van marketing en reclame omdat men lastiger kan leveren. Coolblue kondigde het al aan. Andere bedrijven hullen zich vooral in stilzwijgen of proberen om de hete brei heen te draaien.

Maar wat betekent dit nu voor de media-industrie? Voor mediabureaus, voor reclamebureaus, voor iedereen die met marketing bezig is, voor de televisie-, radio- en contentoperatoren? Lastige tijden. Alle eerder gedane voorspellingen voor 2020 kunnen de prullenbak in. Als reclame- en marketingbudgetten worden teruggebracht, heeft dit immers nogal wat consequenties. De baas van de grotere Nederlandse ondernemerskoepel VNO-NCW Hans de Boer zei voor het eerst in het openbaar dat er iets met de economie aan de hand is. De media-industrie is broos. Hij staat al circa tien jaar onder continue druk van veranderende businessmodellen, consolidatieslagen en veranderend consumptiegedrag. Je zou denken dat de SVOD en abonnementsmodellen voordeel kunnen hebben van corona; mensen zouden meer tijd hebben en thuis blijven. Ook thuisbezorgbedrijven zouden voordeel kunnen hebben en supermarkten een opleving? Maar is dat echt zo? Als er een economische crisis aanstaande is of aan de orde is, is er minder geld te besteden en denken mensen drie keer na voordat ze het uitgeven.

Hopelijk zullen zowel het corona-virus zelve als de economische gevolgen kortstondig zijn.

---

David de Jong is redacteur bij het Nederlands MediaNetwerk.

www.nederlandsemedianieuws.nl
www.marketingreport.nl

Lees ook:

13-02-2020 | [Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!
30-01-2020 | [Column] David de Jong: Reclameban The Guardian verstandig?
08-01-2020 | [Column] David de Jong: Serious Request op NPO 3FM voorbeeld mislukte strategische keuzes NPO
24-09-2019 | [Column] David de Jong: GigaNet van VodafoneZiggo: nog meer van hetzelfde?
22-08-2019 | [Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?
03-07-2019 | [Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?
18-06-2019 | [Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder
12-06-2019 | [Column] David de Jong: Politiek durft niet te kiezen inzake NPO

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie