[Column] Deike Schulz: De R zit in de maand: knuffel een boek, of een blog!
18-09-2017 10:18:00 | Hits: 3829 | columnist: Deike Schulz | Tags:

De R zit weer in de maand, dus stond ik onder het motto rust, reinheid en regelmaat voor mijn boekenkast met de oprechte ambitie om mijn boeken te knuffelen. Dit alles was aangewakkerd door een lees/bladersessie in een stapel Duitse tijdschriften, die ik aan het einde van de vakantie had verorberd. Bovenop lag het weekblad Der Stern, met de titel Maak je leven gemakkelijker!. Het artikel ging over de hype waar wij door allerlei opruimgoeroes worden opgeroepen om zo snel mogelijk alle huishoudelijke meuk te verwijderen, met als doel om voortaan compleet zen door het leven te gaan. Dingen vastpakken, om vervolgens te besluiten of ze nog bestaansrecht hebben in mijn huishouden is hierbij essentieel.

In dezelfde tijdschriftenstapel zat ook een ander leuk stukje met een groot knuffelgehalte. Het lifestylemagazine Couch (dat van het hippere soort) berichtte over de rol van bloggers bij de aankomende verkiezingen in mijn geboorteland. Onder andere noemde men Lisa Banholzer, die op haar fashion + beauty + lifestyle-blog Blogger Bazaar een artikel had gepost met de titel Is democratie vanzelfsprekend voor mijn generatie?. In het Couch-interview vertelt Banholzer dat zij politiek sexyer wil maken door haar blogposts. Bovendien kunnen mode en politiek best samengaan en het stereotype gezeur hierover heeft zijn langste tijd gehad, aldus Banholzer.

Ondertussen hebben politici en voorop ook Angela Merkel op deze trend ingespeeld. Zij werd in augustus door vier bekende Duitse Youtubers geïnterviewd. Hieruit bleek onder andere dat haar lievelings-emoji een smiley is en scholen meer moeten investeren in het digitaal wegwijs maken van kinderen/jongeren.

Eigenlijk is deze vorm van politieke pr een absolute win-win voor beide kanten. Uit latere statement-video’s over het interview van een aantal van de Youtubers, bleek namelijk dat men af wil van het imago van kritiekloze en oppervlakkige non-experts. Politici willen daarentegen graag laten zien dat ze jongere kiezers een warm hart toedragen. Dus idealiter winnen beide partijen - bloggers en politici - aan invloed, vertrouwen en belangstelling. Of dit dan daadwerkelijk positief of negatief uitpakt, zullen wij nog moeten ontdekken.

Tenslotte; knuffelen van voorwerpen leidt niet altijd tot een makkelijker leven - in mijn geval dan. Het merendeel van de boeken staat namelijk nog steeds in de kast. Sterker nog, ik heb door deze actie allemaal boeken herontdekt. Bijvoorbeeld Commonwealth van Joey Goebel. Hierin wordt verteld hoe een kandidaat voor het Amerikaanse congres terugvalt op zijn jongeren broer, nota bene de underdog van de familie. Dit in de hoop zijn kiezers beter te begrijpen.  

Veel knuffelplezier en tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

19-07-2017 | [Column] Deike Schulz: Back in life, back in (cyber)reality anno 1997
08-06-2017 | [Column] Deike Schulz: Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
20-03-2017 | Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | [Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | [Column] Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie