[Column] Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10.
19-01-2016 14:32:00 | Hits: 5042 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Dochter: “Mama ik kan het niet vinden!”
Ik: “Ok, maar je hebt ook op de verkeerde plek gezocht.”
Dochter (twijfelt even): “Maar dat komt omdat je Duits met mij praatte, zie je, ik begrijp toch niet altijd alles wat je in het Duits zegt.”
Ik (denkend, wow! wat een creatief excuus): “Maar ik sprak net Nederlands met je…”
Dochter: …stilte…

Ik geef toe, ik ben zo nu en dan inconsequent in het tweetalig opvoeden van mijn dochters. Nou, eigenlijk ben ik ‘onbewust inconsequent’, want de bovengenoemde situatie had ook omgekeerd kunnen plaatsvinden.

Het komt namelijk wel eens voor dat ik Duits praat in de veronderstelling Nederlands te praten en andersom. Vaak in situaties waarin ik heel geconcentreerd ben of juist heel moe.

Op dat soort momenten kies ik onbewust voor de optie met de minste weerstand. Waarom dat de ene keer Duits is en de andere keer Nederlands, weet ik niet. Allemaal onbewuste keuzes dus, ook bekend als de heilige graal van elke marketeer.

In 2006 heeft Chris Anderson met de publicatie van de Long Tale-theorie een extra dimensie toegevoegd aan deze vorm van marketing. Het is de theorie van de zogenaamde ‘niche keuzeopties’ op basis van persoonlijke interesses, die in het kielzog van mainstream producten en markten meeliften.

Nu (bijna) 10 jaar later zie ik een kanteling, want wat als al die niches opeens ook mainstream worden? Niet mainstream in de zin van ‘iedereen kent het’, maar in de zin van ‘ik ken het, bedrijf x kent mij en dompelt mij onder in een warm bad van oneindig veel gelijksoortige keuzes, die mij niet stimuleren om eens verder te kijken dan mijn neus lang is’.

Terwijl ik destijds nog heel blij was met al die niche opties zoals: ‘Mensen, die product A kochten, kochten ook product B’, ben ik nu wat minder opgewekt als muziekservice X mij opeens (ongevraagd) onbewust wil laten kiezen voor een playlist die samengesteld is op basis van eerder gemaakte keuzes.

Muziekdienst X: “Mevrouw, wij hebben iets voor u gevonden!”
Ik: “Ok, maar wat voegt dit toe aan al die indie bandjes, die al in mijn playlist staan?”
Muziekdienst X (twijfelt even): “Maar dat komt omdat u vaak naar band X of Y luistert, wij dachten dat wij u goed begrepen!”
Ik (denkend, wow! wat een creatief excuus): “Maar ik zou ook weleens naar iets compleet anders willen luisteren, verras me!”
Muziekdienst X: …stilte…

Ik ga maar weer eens onbewust inconsequent luisteren naar de stilte.

Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

 

Lees van Deike ook:

02-11-2015 | Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 |
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie