[Column] Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
02-11-2015 13:22:00 | Hits: 6320 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Mediawetenschapper Sonia Livingstone houdt zich sinds enkele jaren bezig met onderzoek naar jongeren en internetgebruik. In eerste instantie heeft ze gekeken naar de risico’s van internet en sociale media, die ouders en opvoeders hoofpijn bezorgen. Niets nieuws dus, maar in juli dit jaar verscheen een interessant stuk van haar gekoppeld aan het Europese project iRights. Hierin zijn de wensen over internetrechten van jongeren in de leeftijd van 12-17 jaar samengevat. Vier aanbevelingen worden gedaan door jongerencommissies over uiteenlopende onderwerpen als fairness van data (mag alles zomaar gedeeld worden, zonder de toestemming van de gebruiker?), eigen gedrag en moraal (gedraag je online hetzelfde als offline en ga fatsoenlijk om met je medemens) en het menselijke internet (fouten mogen maken en veilig leren van anderen). 

Wat mij het meest bijbleef, was het advies: “Pop-ups to let you know the risks and how your data’s being used.” Hierbij kwamen jongeren met een hands-on oplossing waarbij ze juist vroegen om onderbrekende elementen, zoals pop-ups, die als waarschuwing functioneren bij ongewenste content of overmatig surfgedrag. Een sociale pop-up, zogezegd. Nu zou een doorgewinterde online marketeer natuurlijk zeggen: “Wat moet ik hiermee, je hebt me lekker om de tuin geleid met deze columntitel!” Maar, ik zie hier toch wel degelijk kansen, ook voor (social) marketeers. Zou je bijvoorbeeld een sociale pop-up kunnen koppelen aan een marketinguiting? Kunnen we nuttige pop-ups creëren die ervoor zorgen dat wij indirect een beter gevoel bij een merk/bedrijf/organisatie krijgen? Dit is trouwens helemaal niets nieuws wat ik hier zeg, denk maar aan mededelingen als: “Deze service is mede mogelijk gemaakt door...” 

Social marketing zou hiermee niet alleen sociaal worden op basis van interactie, maar ook omdat bedrijven meehelpen het internet duidelijker voor jongeren (en hun ouders) te maken. Voor mij als moeder van een dochter van 12, die op een bijzondere manier versmolten schijnt te zijn met haar smartphone (en van wie ik het mediagebruik niet altijd in de gaten kan/wil houden) is dit zeker belangrijk. Maar hoe zit het dan met de adblockers? Gaan die een verschil maken tussen social en gewone pop-ups?

Ik moet even denken aan de recente paginavullende advertentie van Volkswagen in verscheidene kranten met de titel: “SCHAAMROOD. Alles behalve trots op onze nieuwste kleur.” Net als het Duitse Manager Magazin, heb ik zeker deze Nederlandse perscampagne opgemerkt. Ik ben benieuwd of Volkswagen nu een samenwerking aangaat met Pantone om de reputatie op te poetsen. Wellicht is dat net zo gek als mijn idee over de sociale pop-ups… Maar je weet het nooit – ik zou in elk geval wel een mok kopen.

Tot dan, machen Sie’s besser!

Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
www.twitter.com/deikeschulz

Lees van Deike ook:

08-09-2015 | Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 |
 Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?
20-03-2015 | Deike Schulz: Small Data versus Big Data – David versus Goliath?
15-01-2015 | Deike Schulz: Stakeholdermanagement in de media-industrie. Wees eens de reisleider!

Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Dat kan! Lees hier meer...

 

  

 Schrijf je in voor het Dertiende Nederlands MediaNetwerk Event in Desmet Studio’s Amsterdam!